طرح دو فوریتی کنترل بازار اجاره بهای مسکن

طرح دو فوریتی کنترل بازار اجاره بهای مسکن
خلاصه اخبار

میز گفتگوی اقتصاد ۶ خرداد، با حضور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح دو فوریتی کنترل بازار اجاره بهای مسکن برگزار شد.

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، میز گفتگوی اقتصاد با حضور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح دو فوریتی کنترل بازار اجاره بهای مسکن برگزار شد.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:
سوال: چرا مجلس و دولت زودتر به موضوع کنترل بازار اجاره بهای مسکن نپرداختند و همچنین مجلس چه اقداماتی را برای ساماندهی نابسامانی بازار اجاره بها در دستور کار دارد؟
اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس:
در دو سال اخیر با توجه به اینکه ستاد کرونا تصمیم می‌گرفت، هیچ متولی خاصی برای این کار وجو نداشت و نه وزارت راه و شهرسازی و نه وزارت صمت می‌توانست به موضوع ورود کند و موضوع به صورت توافقی بین موجر و مستاجر یا بوسیله املاکی‌ها انجام می‌شد. هفته گذشته نمایندگان یک طرح دو فوریتی دادند که پس از تصویب کلیات، جزئیاتش هم در کمیسیون عمران مصوب شد. اکنون منتظریم تا اگر جزئیات طرح در صحن مصوب شود، آنوقت بعنوان قانون ابلاغ می‌شود که متولی آن هم وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت خواهند بود که سامانه‌ای هم برای اینکار به وجود خواهد آمد.
در این طرح تمام مراحلی که از کدام قانون استفاده شود پیش بینی شده است و حتی اینکه اجاره‌ها نسبت به سال گذشته چقدر افزایش یابد هم
پیش بینی شده است که به نوعی قانون می‌شود البته باید این طرح به قانون دائمی تبدیل شود نه قانون 5 ساله که امیدوارم هفته جدید در صحن مطرح و به قانون تبدیل شود. در این طرح پیش بینی شده است در رابطه با وام‌هایی که باید پرداخت شود، چون در بحث جهش تولید مسکن پیش‌بینی شده بود که وارد سامانه شود و کد رهگیری ثبت شود اگر چنانچه مشخص شد که کد رهگیری ثبت نشده هم بحث مشاور املاک و هم صاحب خانه که کار را انجام داده است مشخص شده است که چه عواملی باعث شده و برخورد‌هایی را با آن‌ها در نظر گرفته شده است؛ که پس از قانونی شدن این طرح یکی از دغدغه‌های زوج‌های جوان خصوصا در شهر‌های بزرگ معضل افزایش اجاره بهای مسکن است که امیدوارم با این طرح وقتی این طرح، قانون شود از دغدغه‌های مردم کاسته خواهد شد.

سوال: اکنون شما در یک دوراندیشی به وزارت راه تکلیف می‌کنید که سامانه‌ای را برای کنترل بازار طراحی کند، ولی تا زمانی که این سامانه‌ها راه بیفتد و طرح جهش ملی مسکن هم به نتیجه برسد در مجلس چه فکری کرده اید؟

اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس:
ستاد کرونا درصد افزایش اجاره بها را در کلان شهر‌ها و شهر‌های دیگر را مشخص کرده بود، اما بنگاه‌های املاک به آن توجه نمیکردند و کار خودشان را انجام می‌دادند تا درصد بیشتری گیرشان بیاید و اکنون برای کوتاه مدت با توجه به ستاد کرونا و هیات وزیران که مشخص کرده می‌توانیم از این سامانه استفاده کنیم تا فشاری به مردم نیاید.

برچسب‌ها