ضرورت برداشته شدن تحریم‌ها بدون هرگونه پیش شرط / مذاکره برای مذاکره بی‌معنی است

ضرورت برداشته شدن تحریم‌ها بدون هرگونه پیش شرط / مذاکره برای مذاکره بی‌معنی است

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

اقتصادآنلاین – مهدی بیک؛  نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با اشاره به روند کلی مذاکرات هسته‌‍ای بر سر احیای برجام در وین گفت: در خصوص احیای برجام و رفع تحریم ها، 2جنبه مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. یک جنبه مرتبط با مصوبه حقوقی احیای برجام و پایان دادن به تحریم های اقتصادی است. یعنی همان توافق و تفاهمی که بر روی کاغذ ثبت می شود و دو طرف آن را امضا می کنند. اما رکن دیگر موضوع که اهمیتی به مراتب بیشتر از جنبه نخست دارد، اجرایی شدن این توافقات احتمالی در صحنه عمل است . این بخش از موضوع است که از منظر مجلس، نیاز به راستی آزمایی دارد.

حاجی در ادامه با اشاره به ضرورت راستی آزمایی هرگونه توافق احتمالی با کشورهای 5+1گفت: برای بررسی ابعاد مختلف موضوع و راستی آزمایی،حداقل بین 3تا 6ماه زمان نیاز است تا بتوان به صراحت گفت که آیا تحریم های اقتصادی برداشته شده اند یا همچنان باقی است. در واقع بعد از مرحله امضای توافق، این تفاهم سیاسی باید به صورت دستور العمل های اجرایی به نهادهای مختلف از جمله خزانه داری ایالات متحده و سایر نهادها ابلاغ شود. در این میان ایران باید بررسی کند در صحنه عمل آیا این دستور العمل ها اجرایی شده یا نه.

عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که مجلس چگونه این ضرورت های نظارتی را پیگیری خواهد کرد؟ گفت: نکته پیچیده ای که غربی ها با زیرکی در اغلب توافق نامه ها دنبال می کنند، آن است که در زمان استقرار نظام تحریمی، تحریم ها را بدون هیچ شرط و احتمالی اجرایی می کنند. اما در زمان پایان دادن تحریم ها، شروط فراوانی را روی میز می گذارند. یا زمان بندی خاصی را در نظر می‌گیرند. مجلس معتقد است که مذاکره کنندگان ایرانی باید به این موارد پیچیده و مهم توجه کنند تا تحریم های اقتصادی به طور کلی و بدون هیچ شرط و پیش شرطی برداشته شوند.

بررسی توافق هسته‌ای در کمیسیون های تخصصی

حاجی دلیگانی بررسی دقیق ابعاد مختلف برجام را در حیطه وظایف کمیسیون امنیت ملی دانست و گفت: مجلس به عنوان مهمترین نهاد نظارتی و قانونی کشور روند راستی آزمایی، برداشته شدن تحریم های اقتصادی را پیگیری می کند. اگر قرار است توافق و تفاهمی برای برداشته شدن تحریم ها صورت بگیرد، این توافقات باید در بستری شفاف و بدون پیچیدگی محقق شود. بنابراین لازم است جزئیات این توافقات به صورت دقیق در کمیسیون های تخصصی و اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

این نماینده همچنین یادآور شد: نکته دیگری که مجلس پیگیری می کند، جلوگیری از سطح بندی، دسته بندی و تقسیم بندی تحریم ها است. اینکه گفته شود از میان لایه های مختلف تحریم، فقط یک سطح خاص، برداشته خواهد شد، قابل قبول نیست. مجلس معتقد است که مجموعه تحریم‌ها باید در جریان مذاکرات بلا اثر شوند. اینکه لایه هایی از تحریم های اقتصادی بلا اثر شوند، اما در سطوح دیگری از همان نوع تحریم های اقتصادی با اسامی متفاوتی پا برجا باشند، گرهی از مشکلات تحریمی کشور باز نخواهد کرد. 

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در ادامه گفت: در کنار این موارد، جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات، موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بر روی آن تاکید کردند و مجلس هم به آن اعتقاد دارد. به هر حال آمریکایی ها ممکن است تلاش کنند که مذاکرات را فرسایشی کنند و بهره برداری های سیاسی و تبلیغاتی از موضوع تحریم ها در فضای داخلی و انتخاباتی کشورمان داشته باشند. اقتصاد ایران در گذشته، آسیب های فراوانی را از شرطی شدن تجربه کرده است و این روند همواره بر انتظارات تورمی جامعه دامن زده است.

حاجی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آمریکا برای مذاکره و تفاهم جدی است باید هرچه سریعتر تکلیف تحریم ها را روشن کنند. نباید زمان سوزی کنند و به سرعت روند احیای برجام باید در دستور کار قرار بگیرد. مذاکره برای مذاکره و جلسه برای جلسه، نه تنها گره ای از مشکلات باز نمی کند، بلکه باعث رشد انتظارات تورمی در کشور خواهد شد. مذاکرات باید در کم ترین زمان ممکن منجر به برداشته شدن نظامات تحریمی شود و به سرعت نیز در مسیر اجرا قرار بگیرد.