بررسی صورت‌های مالی سه ماهه ایران خودرو به همراه گزارش فعالیت تیر 98

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه ایران خودرو به همراه گزارش فعالیت تیر 98
خلاصه اخبار

شرکت ایران خودرو در صورت های مالی سه ماهه 98 خود، با کاهش 33 درصدی درآمد های عملیاتی مواجه بوده و از طرفی بهای تمام شده هم 19 درصد کاهش پیدا کرده است

شرکت ایران خودرو در صورت های مالی سه ماهه 98 خود، با کاهش 33 درصدی درآمد های عملیاتی مواجه بوده و از طرفی بهای تمام شده آن 19 درصد کاهش پیدا کرده است. نتیجتاً سود (زیان) ناخالص این شرکت با کاهش 260 درصدی نسبت به سه ماهه 97، به 617 میلیارد تومان زیان رسیده است. لازم به ذکر است این شرکت در سال 97 مجموعاً 3200 میلیارد تومان زیان ناخالص ساخته بود.
یکی از مشکلاتی که خودروسازی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، عدم وجود نقدینگی کافی و در نتیجه اجبار به دریافت تسهیلات مالی است. طبق ترازنامه ایران خودرو، تسهیلات مالی این شرکت با رشد 26 درصدی نسبت به سال 97، به بیش از 7250 میلیارد تومان رسیده است. لازم به ذکر است بیشتر تسهیلات این شرکت با سود 18 درصد می باشد.
افزایش تسهیلات سبب افزایش هزینه های مالی این شرکت شده است. به طوری که هزینه مالی با افزایشی 57 درصدی نسبت به سه ماهه 97، به 736 میلیارد تومان رسیده است. از آن جایی که این شرکت زیان ده می باشد مالیات بر درآمد به آن تعلق نمی گیرد.
در نهایت شرکت ایران خودرو که سه ماهه 97 را با سود 7 میلیارد و 600 میلیون تومان پشت سر گذاشته بود، یک سال بعد و در سه ماهه 98 بیش از 1 هزار و 770 میلیارد تومان زیان ساخته است. این یعنی زیان هر سهم به بیش از 115 تومان رسیده است.
البته در نظر داشته باشید علت این عملکرد ضعیف، علاوه بر این که به افزایش بهای تمام شده ساخت خودرو به واسطه ی تورم بر می گردد، به نحوه گزارشگری این شرکت نیز مربوط است. گویی که این شرکت قصد زیان سازی خودساخته و فشار برای افزایش سرمایه بیشتر از تجدید ارزیابی را دارد. در همین راستا یکی از موارد مشکوک، عدم افزایش چشمگیر قیمت فروش محصولات این شرکت در گزارش تیر ماه است.
به طوری که خانواده ی پژو 43 میلیون تومان و سمند 34 میلیون تومان قیمت خورده است که با وجود افزایش نسبت به ماه گذشته، همچنان با قیمت های حاشیه ی بازار اختلاف فاحشی دارد. مقدار تولید خانواده پژو نسبت به میانگین بهار 98، 31 درصد افزایش داشته است و به 20 هزار دستگاه رسیده است. خانواده سمند نیز با رشد تولید 146 درصدی مواجه شده است و به 4600 دستگاه رسیده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.