بررسی صورت‌های مالی شش ماهه ساریبل به همراه گزارش فعالیت تیر 98

بررسی صورت‌های مالی شش ماهه ساریبل به همراه گزارش فعالیت تیر 98
خلاصه اخبار

با توجه به شرایط رکود بازار مسکن و مازاد عرضه سیمان در بازار داخل و با توجه به مشکلات صادرات این محصول، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان طی نامه ای، تولید این شرکت را در سقف 70 درصد ظرفیت اسمی منظور کرده است.
یکی از چالش های اصلی این شرکت، اجرای احتمالی فاز های بعدی هدفمند کردن یارانه ها و عدم اجرای برنامه ی حمایتی پرداخت یارانه به بخش تولید می باشد. به گفته تحلیلگران سالانه بیش از 9 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی برای صنعت سیمان هزینه می شود.

به گزارش سیگنال تحلیل صورت مالی شش ماهه و گزارش فعالیت شرکت سیمان آرتا اردبیل به شرح زیر است.

شرکت سیمان آرتا اردبیل در زمینه تولید و عرضه انواع سیمان فعالیت می کند. بازار اصلی این شرکت استان های اردبیل و گیلان می باشند. از مهمترین محرکهای اصلی بر شدت رقابت در بازار این شرکت، قیمت فروش، هزینه حمل و نقل، کیفیت محصولات تولیدی و نحوه فروش اعتباری به مشتریان می باشد.

صورت های مالی شش ماهه 98

ساربیل در دوره شش ماهه 98، 50 میلیارد و 213 میلیون تومان درآمد داشته که نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی به 32 میلیارد و 855 میلیون تومان رسیده (24 درصد افزایش) که موجب شده سود ناخالص شرکت 86 درصد افزایش یابد و به 17 میلیارد و 358 میلیون برسد. (حاشیه سود ناخالص: 34.5 درصد)

هزینه های فروش، اداری و عمومی مشابه نرخ تورم و پایه حقوق و دستمزد افزایش یافته (23 درصد) و به 4 میلیارد و 464 میلیون تومان رسیده است.

بررسی صورت‌های مالی شش ماهه ساریبل به همراه گزارش فعالیت تیر 98

هزینه های مالی این شرکت نسبت به سال گذشته بیش از 95 درصد کاهش پیدا کرده و به مقدار ناچیزی رسیده است. (14 میلیون تومان) این شرکت تسهیلات مالی بسیار اندکی دارد (906 میلیون تومان) که آن هم کوتاه مدت و 4 درصد است. همچنین شرکت فاقد هرگونه اقساط یا تسهیلات معوق می باشد. بنابراین می توان گفت این شرکت از نظر بدهی مالی بسیار امن است.

درآمد سرمایه گذاری ها نسبت به سال گذشته 48 درصد کاهش پیدا کرده و به 957 میلیون تومان رسیده که عمدتاً ناشی از سود سپرده ی بانکی (این درآمد غیر عملیاتی بوده و معاف از مالیات است) و سرمایه گذاری در شرکت ها است. نرخ مالیات نسبت به سال گذشته بیش از 5 درصد افزایش پیدا کرده و به 21 درصد رسیده است.

به طور کلی این شرکت 10 میلیارد و 876 میلیون تومان سود خالص داشته (به ازای هر سهم 45 تومان) که نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش یافته است.

بررسی صورت‌های مالی شش ماهه ساریبل به همراه گزارش فعالیت تیر 98

Price: 1466

EPS TTM: 126

P/E TTM: 11.6

ریسک نقدینگی

فروش اعتباری و به تبع آن افزایش دوره ی وصول مطالبات به یک روال معمول در صنعت سیمان تبدیل شده که با توجه به شرایط اقتصادی مصرف کنندگان محصولات این صنعت، این امر اجتناب ناپذیر است.

با توجه به این که دوره ی وصول مطالبات این شرکت 175 روز است و دوره ی پرداخت بدهی 121 روز می باشد و با توجه به اختلاف کم این دو مولفه، به نظر می رسد چالشی از این بابت گریبان گیر شرکت نباشد. (با اینحال هر دو نسبت جاری و آنی کمتر از میزان نرمال خود هستند که این موضوع برای عملیات شرکت مناسب نیست)

گزارش فعالیت تیر ماه 98

محصولات تولیدی شرکت شامل کلینکر، سیمان تیپ 1 و 2 و سیمان پوزولانی بوده و سیمان به صورت فله و پاکتی توزیع می شود.

بررسی صورت‌های مالی شش ماهه ساریبل به همراه گزارش فعالیت تیر 98

جدول تغییرات

در این جدول، درصد تغییرات تعداد تولید و فروش، نرخ و مبلغ فروش را بررسی خواهیم کرد؛

محصول درصد تغییر تعداد تولید درصد تغییر تعداد فروش درصد تغییر نرخ فروش درصد تغییر مبلغ فروش
کلینکر -100 625 -4 594
سیمان فله تیپ 2 66 57 25 96
سیمان پوزولانی 64 28 22 56
سیمان پاکتی صادراتی (*) 31673 22 38683

این شرکت در شش ماه گذشته مقدار بسیار کمی (8 میلیون 600 هزار تومان) سیمان پاکتی فروخته در صورتی که در تیر ماه 556 میلیون تومان فروش داشته که باعث جهش “درصد تغییر تعداد فروش” و “درصد تغییر مبلغ فروش” شده است.

سیمان آتا اردبیل در تیر ماه مجموعاً 15 میلیارد و 530 میلیون تومان فروش داشته که نسبت به میانگین شش ماه گذشته 86 درصد افزایش یافته و می توان گفت گزارش ماهانه بسیار خوبی را روانه کدال کرده است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها