بررسی صورت‌های مالی سه ماهه دلر به همراه گزارش فعالیت تیر 98

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه دلر به همراه گزارش فعالیت تیر 98
خلاصه اخبار

موضوع فعالیت شرکت داروسازی اکسیر با نماد “دلر” بهره برداری از کارخانجات، تولید انواع داروهای انسانی، داروهای حیوانی، فرآورده های بهداشتی، آرایشی، شیر خشک، غذای کودک و صنایع جنبی به منظور تهیه، تولید، بسته بندی، توزیع، فروش، صادرات و واردات انواع اقلام فوق و مواد اولیه مربوط به آن ها است.

به گزارش سیگنال تحلیل صورت مالی سه ماهه و گزارش فعالیت شرکت داروسازی اکسیر به شرح زیر است.

درباره شرکت داروسازی اکسیر

این شرکت در حال حاضر جزء واحد های تجاری فرعی شرکت داروپخش (وپخش) و واحد تجاری نهائی گروه سازمان تامین اجتماعی (تیپیکو) است. (تیپیکو به صورت مستقیم و غیر مستقیم مالک 67 درصد سهام شرکت داروسازی اکسیر می باشد)
بازار اصلی شرکت، داخل کشور می باشد با اینحال داروسازی اکسیر یکی از برترین شرکت های صادر کننده محصولات دارویی است و بازار هدف آن کشور های اکراین، عراق، سوریه، افغانستان، فیلیپین و ونزوئلا است.

صورت های مالی سه ماهه 98

شرکت داروسازی اکسیر در سه ماهه 98، 181 میلیارد و 920 میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به سال گذشته 83 درصد افزایش یافته است با اینحال بهای تمام شده 55 درصد افزایش یافته که موجب شده سود ناخالص، 137 درصد رشد کند و به 80 میلیارد و 470 میلیون تومان برسد. (حاشیه سود ناخالص: 44 درصد)

هزینه های فروش، اداری و عمومی همگام با تورم، 26 درصد رشد کرده و به 6 میلیارد و 160 میلیون تومان افزایش یافته است. در مجموع این شرکت 75 میلیارد و 290 میلیون تومان سود عملیاتی شناسایی کرده است.

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه دالبر به همراه گزارش فعالیت تیر 98

از نکات مثبت صورت مالی سه ماهه این شرکت، کاهش هزینه های مالی است. در بررسی شرکت های دارویی در سیگنال اشاره کردیم که یکی از معظلات بزرگ این صنعت، کمبود نقدینگی است که شرکت ها را به سمت استقراض تسهیلات مالی یا افزایش سرمایه از آورده نقدی و مطالبات حال شده سوق داده است.


با اینحال شرکت داروسازی اکسیر در سه ماهه 9 میلیارد و 326 میلیون تومان هزینه ی مالی داشته که نسبت به سال گذشته، 38 درصد کاهش پیدا کرده است. این شرکت مجموعاً 181 میلیارد و 530 میلیون تومان تسهیلات مالی کوتاه مدتِ 18 درصد دارد. (نسبت بدهی: 76 درصد – در صورت تخصیص بهینه منابع می تواند سبب افزایش سود آوری شرکت و در نتیجه بازدهیِ سرمایه شود)


درآمد سرمایه گذاری ها در این دوره به 3 میلیارد و 88 میلیون تومان رسیده در حالی که در دوره ی قبل، از این محل درآمدی شناسایی نشده بود.
مالیات بر درآمد شرکت به 14 میلیارد و 634 میلیون تومان رسیده و نرخ مالیات بدون تغییر چندانی، 21 درصد بوده است.

در مجموع این شرکت در دوره ی سه ماهه، 54 میلیارد و 142 میلیون تومان سود خالص شناسایی کرده است که نسبت به سال گذشته 351 درصد افزایش یافته است.

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه دالبر به همراه گزارش فعالیت تیر 98

Price : 2560

EPS TTM: 326

P/E TTM: 7.8


گزارش فعالیت تیر ماه 98


این شرکت در زمینه تولید انواع دارو فعالیت می کند. در زیر گراف، سهم فروش انواع محصولات تولیدی این شرکت را بررسی کردیم؛

بررسی صورت‌های مالی سه ماهه دالبر به همراه گزارش فعالیت تیر 98

جدول تغییرات

در این جدول، درصد تغییرات تعداد تولید و فروش، نرخ و مبلغ فروش را بررسی خواهیم کرد؛

محصول درصد تغییر تعداد تولید درصد تغییر تعداد فروش درصد تغییر نرخ فروش درصد تغییر مبلغ فروش
استریل 13.7 10.9 -5 5.3
جامدات 66 -13.4 22.8 6.4
سفالوسپورین 14.6 25.6 -5.9 18.2
مایعات -15.4 -37 44.2 -9.2

به طور کلی این شرکت در تیر ماه 64 میلیارد و 250 میلیون تومان فروش داشته که نسبت به میانگین سه ماه گذشته، 6 درصد افزایش پیدا کرده است.
نکته مهم اینجاست؛ با توجه به این که شرکت در تمام اقلام تولیدی، از موجودی انبارِ سال گذشته فروخته است (در چهار ماه مجموعاً 52 میلیون قلم از موجودی انبار فروش داشته و موجودی مواد و کالا در ترازنامه 19 میلیارد تومان کاهش یافته است) و با توجه به اینکه بهای تمام شده در محصولات تولیدیِ سال قبل کمتر از امسال بوده و محصولات امسال افزایش نرخ داشته اند، در نتیجه به نظر می رسد شرکت در صورت شش ماه سود خوبی را گزارش کند. (بهای تمام شده نسبت به سال گذشته تقریباً 35 درصد افزایش داشته است)

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها