صندوق های سرمایه گذاری ابزار کنترل نقدینگی

صندوق های سرمایه گذاری ابزار کنترل نقدینگی
خلاصه اخبار

عضو هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین، صندوق های سرمایه گذاری را مهمترین ابزار بازار سرمایه برای کنترل نقدینگی و پوشش ریسک ذکر کرد و گفت: صندوق های بادرآمد ثابت توانسته اند بیش از ۸ درصد نقدینگی را مدیریت کنند.

به گزارش سیگنال به نقل از سنا، علی جبل عاملی در گفت و گو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: صندوق های سرمایه گذاری و به خصوص صندوق های با درآمد ثابت بخشی از بازار سرمایه است که طی این مدت مورد استقبال سرمایه گذاران حقیقی و حتی حقوقی بسیاری قرار گرفته و به خصوص در یکسال اخیر و در مواجهه با ریسک بازارهای آشفته ارز و مسکن، محلی امن برای اندوخته سرمایه گذاران بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از بازارهایی که طی سال جاری بیش از پیش مورد توجه عموم مردم و همچنین مسوولین قرار گرفته، بازار سرمایه کشور بوده، افزود: این بازار توانسته است بخشی از نقدینگی سرگردان را به سوی خود جذب کند تا جایی که بنابر اعلام مسولان بورس، دارندگان کد بورسی به ۱۳ میلیون کد و معادل ۱۶ درصد جمعیت کشور رسیده اند که خبر خوبی محسوب می شود.

جبل عاملی ادامه داد: همچنین ارزش معاملات روزانه همواره بیش از هزار میلیارد تومان بوده که در یک رکورد زنی تا بیش از پنج هزار میلیارد تومان هم رسیده است و این امر نشان دهنده حرکت تدریجی در مسیر بلوغ سرمایه گذاری در ایران است.

عضو هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین خاطرنشان کرد: صندوق های سرمایه گذاری و به خصوص صندوق های با درآمد ثابت به واسطه توانگری مالی ناشی از تجمیع سرمایه ها، بخش خصوصی و بخش های مختلف دولت را تأمین مالی کرده است.

وی تصریح کرد: در این میان صندوق های با درآمد ثابت علاوه بر نقش موثر در تأمین مالی، ابزاری برای کنترل و هدایت نقدینگی به مسیر صحیح و سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد بوده اند تا جایی که صندوق های بادرآمد ثابت توانسته اند بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان یعنی بیش از ۸ درصد نقدینگی را با کمک ۶۴ صندوق فعال به صورت ضابطه مند و شفاف برای بیش از دومیلیون و ۱۰۰ هزار سرمایه گذار مدیریت کنند.

جبل عاملی افزود: منابع این صندوق ها در حدود ۹ درصد در سهام، ۳۶ درصد در اوراق تأمین مالی و درحدود ۵۵ درصد نیز در سپرده های بانکی سرمایه گذاری شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این صندوق ها توانسته اند تعداد بسیار زیاد سرمایه گذاران حقیقی با ریسک متوسط به پایین و همچنین مازاد وجوه اشخاص حقوقی را در بازه های زمانی مختلف جذب و مدیریت کنند.

عضو هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین افزود: از سوی دیگر مدیران این صندوق ها که افراد و نهادهای تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان بورس هستند نیز همگام با استقبال مردم، فعالیت ها و زیر ساخت های ارتباطی خود را گسترش و کیفیت مدیریت این صندوق ها را افزایش داده تا بتوانند ازیک سو سود با کیفیت و مداومی را برای سرمایه گذار ایجاد کرده و در سوی دیگر قدمی در تأمین مالی بخش عمومی، خصوصی، دولت و شهرداری ها بردارند.

جبل عاملی گفت: البته ممکن است حجم نقدینگی موجود در صندوق ها در مقابل حجم فزاینده بیش از دوهزار هزار میلیارد تومانی نقدینگی چشمگیر نباشد اما واضح است که می تواند با همین شرایط به عنوان ابزاری کارا در دستان سیاست گذار و مجری به منظور مهار و مدیریت نقدینگی به کار گرفته شود یا در آینده توسعه یابد.

وی توضیح داد: این امر در شرایطی صورت خواهد پذیرفت که اراده سیاستگذار بر بهبود فضای کسب و کار، کنترل و هدایت نقدینگی به مسیر صحیح و افزایش ریسک دلالی و سفته بازی در بازارهایی چون ارز و مسکن باشد.

جبل عاملی اظهار داشت: اکنون با توجه به نقش بازار سرمایه در کنترل و هدایت نقدینگی، شفافیت جریان دارایی ها، قانونمندی صندوق ها و نیز اقبال کم نظیر سرمایه گذاران به صندوق های سرمایه گذاری در ماه های اخیر شایسته است که نهاد ناظر ضمن کمک به کاهش محدودیت های صندوق ها به خصوص محدودیت های صندوق های درآمد ثابت مانند حد نصاب ها، افزایش سقف صندوق ها و سقف ۱۵ هزار میلیارد تومانی مدیران به خصوص تأمین سرمایه ها و نهادهای مالی زیر مجموعه بانک ها، همچنین محدودیت مجوز برای تأسیس صندوق های جدید همگام با مدیران صندوق ها و رسانه ها سعی در معرفی این محصول ارزشمند بازار سرمایه به عموم مردم کنند.

وی افزود: همچنین شایسته است که نهاد ناظر در خصوص محدودیت های دیگری مانند تکلیف و الزام صندوق های با درآمد ثابت مبنی بر خرید اوراق دولتی با حجم ۵۰ درصد منابع در بودجه سال ۹۹ به یاری و حمایت سرمایه گذاران برخیزد.

عضو هیات‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین در پایان تاکید کرد: این نکته مهم را هیچگاه نباید از یاد برد که صندوق های سرمایه گذاری مهمترین ابزار بازار سرمایه برای کنترل نقدینگی، پوشش ریسک، پوشش تمامی سلایق سرمایه گذاران و بازوی توانمند تأمین مالی بخش خصوصی و دولتی هستند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.