صندوق مختلط زیتون

صندوق مختلط زیتون
خلاصه اخبار

فهرست عناوینتاریخچه صندوق مختلط زیتون: صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زیتون نماد پایا در تاریخ 11/02/1400 با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار  به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری موضوع بند با شماره 121/141721 به ثبت رسیده است. عملکرد این صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. فعالیت […]

تاریخچه صندوق مختلط زیتون: صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زیتون نماد پایا در تاریخ 11/02/1400 با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار  به عنوان صندوق سرمایه‌گذاری موضوع بند با شماره 121/141721 به ثبت رسیده است. عملکرد این صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. فعالیت این صندوق تحت نظارت بورس انجام شده و متولی صندوق نیز به طور مستمر فعالیت آن را زیر نظر دارد. مدیریت دارایی‌های صندوق شامل سهام، اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی با نسبت 60-40 به صورت شناور، توسط مدیر سرمایه‌گذاری صندوق صورت می‌گیرد.

بازدهی صندوق مختلط زیتون از بدو تاسیس چگونه بوده؟

در تاریخ تاسیس صندوق، شاخص کل بورس در محدوده 1،145،000 واحد بوده و تا به امروز به محدوده 1،445،000 واحد رسیده و بازده منفی یک درصد را به ثبت رسانده است. میانگین بازده 23 صندوق قابل معامله سهامی در همین مدت 2.3% و میانگین بازده صندوق‌های مختلط و با درآمد ثابت به ترتیب 9.1% و 16.2% بوده است.

در همین دوره صندوق زیتون با بازدهی 22% توانسته بهترین عملکرد را در میان کل صندوق های بادرآمد ثابت، سهامی و مختلط به خود اختصاص دهد.

حال سوال این است که چطور صندوق زیتون با وجود اینکه صندوق مختلط است توانسته بازده متمایزی نسبت به صندق‌های مختلط داشته باشد؟

در صورتی که منطقا با توجه به اینکه به طور میانگین نیمی از پرتفوی صندوق‌های مختلط در سهام و نیمی در اوراق مشارکت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌شود، باید بازده آن به طور متوسط به اندازه میانگین بازده شاخص کل و صندوق‌های با درآمد ثابت باشد.

مهمترین مزیت صندوق زیتون نسبت به رقبا چیست و چرا توانسته بازدهی متفاوتی داشته باشد؟

مهمترین مزیتی که صندوق زیتون توانسته از آن بهره ببرد سبدگردانی فعال در بخش خرید و فروش سهام و همچنین استفاده از ابزار مشتقه در جهت کاهش ریسک بوده است. صندوق زیتون همواره در معاملات آپشن فعال بوده و سعی شده از موقعیت‌های خرید و فروش بالقوه حداکثر استفاده را نماید و این موضوع منجر به دو اتفاق مثبت در این صندوق شده است اول کاهش ریسک (به ندرت صندوق زیتون در یک روز بیشتر از یک درصد مثبت و منفی را تجربه می‌کند) دوم افزایش بازده در مقایسه با سایر رقبا.

مدیریت ریسک در صندوق زیتون به چه صورت اعمال می‌شود؟

  • خرید دارایی زیر ارزش ذاتی
  • نوسان‌گیری در سهم‌های پرپتانسیل و بنیادی
  • و از همه مهمتر پوشش ریسک با استفاده از ابزار مشتقه شامل خرید و فروش آپشن

بازدهی یکساله صندوق مختلط زیتون چگونه خواهد بود؟

بازده صندوق زیتون بستگی به بازده شاخص کل و نرخ بازده اوراق مشارکت دارد.

پیش بینی مدیران سرمایه‌گذاری بر این است که در بازه یک سال آینده در بازه ۳۰ تا ۳۵ درصد صندوق زیتون بازده داشته باشد. در صورت رشد قابل توجه تورم صندوق زیتون نیز بازده بیشتری خواهد ساخت.

آیا برجام تاثیری بر عملکرد زیتون خواهد داشت؟

در صورت تحقق برجام پیش بینی می‌شود بازده حقیقی سرمایه‌گذاران صندوق زیتون افزایش پیدا کند،

تحقق برجام= ثبات نرخ ارز و کسب دلاری در زیتون

عدم تحقق برجام= رشد نرخ ارز

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.