صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو به طرح پتروشیمی دنا وام می‌دهد

صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو به طرح پتروشیمی دنا وام می‌دهد
به گزارش سیگنال به نقل از شانا،

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ابوالقاسم شریفی با اشاره به اینکه پتروشیمی دنا در 6 ماه نخست امسال به پیشرفت کلی 64.83 رسید، اظهار کرد: این شرکت توانست با وجود متاثر شدن از چالش‌های موجود و شیوع ویروس کرونا به دستاوردهای ارزشمندی از جمله تمدید موافقتنامه تامین خوراک، دریافت نامه اعلام اولویت دنا مبنی بر قرارگیری در صدر فهرست طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت و پتروشیمی و شروع قرارداد ساخت تجهیزات فرآیندی ویژه در داخل کشور از سوی سازنده داخلی و با تکیه بر توان متخصصان مستعد ایرانی نائل شود.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌ها 150 میلیون یورو برای تکمیل طرح پتروشیمی دنا نیاز است که دریافت آن از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار دارد. با تامین بودجه مورد نیاز، تا انتهای سال 1401 طرح آماده بهره‌برداری می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی دنا درباره قراردادهای مهم امضا شده در این دوره به آغاز قرارداد ساخت تجهیزات فرآیندی ویژه اشاره کرد و گفت: اکنون با واریز پیش‌پرداخت و ثبت سفارش مواد اولیه از جمله ورق‌های از جنس فولادی، کربن و اینکونل، تیوب‌ها و قطعات فورج، همچنین انجام طراحی‌های فاز مهندسی، پروژه تاکنون به 18درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته است.

وی تصریح کرد: تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر عملکرد پیمانکاران در مدت زمان درگیری با این ویروس ما را بر آن داشت تا با افزایش نیروی کار، عقب‌ماندگی‌های مربوط به این دوره را برطرف کنیم، به همین دلیل نیروی انسانی پیمانکاران را به 300 نفر رساندیم و شیفت‌های کاری را نیز افزایش دادیم تا عقب‌ماندگی 10 درصدی از برنامه جبران شود.

شریفی ادامه داد: امضای قرارداد ساخت سازه‌های فلزی پایپ رک اصلی نیز از موارد دیگری است که امسال پیگیری شده و در قالب آن کل سازه‌های فلزی مورد نیاز با تناژ بالغ بر 3 هزار تن و در دوره 6  تا هشت ماه ساخته و نصب می‌شود.

مدیرعامل طرح پتروشیمی دنا با بیان اینکه ضروری است تدابیر خاصی برای تمامی راهبری پروژه‌های ملی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: عملکرد نقدی 2 میلیون یورویی و 317 میلیارد ریالی شرکت در دوره 6 ماهه ناشی از تخصیص هوشمندانه منابع محدود موجود به نیازهای ضروری و اولویت‌های اصلی پروژه بوده و تامین مالی پروژه در اسرع وقت برای تحقق برنامه تکمیل طرح حیاتی است.

شریفی با اشاره به برنامه‌های پیش روی پروژه اظهار کرد: تمامی برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته تا با تامین مالی پروژه همه تجهیزات باقیمانده در مدت یک سال تهیه شود، همچنین فعالیت‌های اجرایی در جبهه‌های لوله‌کشی روزمینی، نصب تجهیزات باقیمانده و سازه‌های فلزی و عملیات ساختمانی ادامه یافته و ظرف دو سال، با تکمیل نصب مکانیکی وارد فاز راه‌اندازی خواهیم شد و امید است که طرح در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد که زمینه اشتغال 300 نفر به‌طور مستقیم و 1200 نفر غیرمستقیم در کنار ارزش‌آفرینی اقتصادی محقق خواهد شد.

طرح متانول دنا در زمینی به مساحت 7 هکتار در فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه) برای تولید 1650 تن متانول گرید AA در حال آماده‌سازی است.