صندوق‌های قابل معامله؛ گزینه مطلوب سرمایه‌گذاری

صندوق‌های قابل معامله؛ گزینه مطلوب سرمایه‌گذاری

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شرکت بورس تهران، مدیر تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران با بیان مطلب فوق افزود: انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری یک فرایند پیچیده است. انتخاب پرتفوی مناسب، سازوکار خاص خود را دارد و کسانی در حوزه بازار سرمایه موفق هستند از تحصیلات و مطالعات مرتبط و همچنین تجربیات کافی برخوردار باشند.

رضا کیانی خاطرنشان کرد: در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران حرفه ای نیز گاهی با ناکامی می‌شوند و عملکرد خود را اصلاح می‌کنند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک فرایند کاملا تخصصی و علمی است و نیازمند تجربه است و اگر سرمایه‌گذاران از دانش و تجربه مناسب برخوردار نباشند ممکن است با زیان مواجه شوند.

او تصریح کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیر نظر سازمان بورس فعالیت می کنند و عملکرد آنها تحت نظر سازمان است و مدیریت دارایی آنها توسط مدیران خبره و حرفه ای انجام می شود و عملکرد گذشته آنها توسط سرمایه‌گذاران قابل رصد و مشاهده است.

کیانی، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله را امری آسان خواند و اظهار داشت: این صندوق‌ها به راحتی توسط سرمایه‌گذاران قابل خریداری است. اگر سرمایه‌گذار به معاملات برخط دسترسی داشته باشد، می تواند از طریق سامانه معاملات بر خط واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را خریداری کند.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران به تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در سهام اشاره کرد و گفت: هم اکنون تعداد 20 صندوق قابل معامله در سهام در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند. البته صندوق‌های قابل معامله دیگری هم در بازار سرمایه هستند که در طلا، پروژه های ساختمانی یا پروژه‌های نوآورانه فعالیت می کنند.

او افزود: سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند به سرمایه‌گذاری در سهام دارند ولی از وقت و دانش مالی و تجربه کافی برخوردار نیستند، می‌توانند به صورت غیر مستقیم و از طریق 20 صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله سهمی (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله که در سهم سرمایه‌گذاری می‌کنند) وارد بازار سرمایه شوند.

کیانی به عملکرد این صندوق‌ها اشاره کرد و گفت: این صندوق‌ها عمدتا عملکرد قابل قبولی داشته اند و به طور متوسط بازدهی آنها نزدیک و کمی بهتر شاخص کل بوده است.

او ادامه داد: در 90 روز منتهی به 15 امرداد 1400 بازدهی شاخص کل 20 درصد بوده ولی میانگین بازدهی این صندوق‌ها (به جز دارایکم و پالایش یکم)، برابر با 23 درصد بوده است.

مدیر تحقیق و توسعه بورس تهران، بیشترین بازدهی 90 روزه در بین صندوق‌های قابل معامله سهمی را 38 درصد عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال تا 15 امرداد ماه سال‌ جاری نیز بیشترین بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهمی 23 درصد بوده است. میانگین بازدهی این صندوق‌ها از ابتدای سال تا نیمه مرداد برابر با 10 درصد بوده و این در حالی است که میانگین بازدهی شاخص کل 8 درصد برآورد شده است.

رضا کیانی در پایان توصیه کرد: بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به طور متوسط نزدیک و کمی بهتر از بازار بوده است و سرمایه‌گذاران تازه‌وارد و غیر حرفه‌ای می توانند از آنها به عنوان گزینه ای مناسب برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.