ابلاغ دستورالعمل اجرایی خرید حمایتی زعفران در بورس کالا

ابلاغ دستورالعمل اجرایی خرید حمایتی زعفران در بورس کالا

به گزارش سیگنال به نقل از «کالاخبر»؛ عبدالله یوسفی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوه اجرایی این دستورالعمل گفت: خرید و انتخاب مباشر توسط کارگروه استان به ریاست جهاد کشاورزی استان با شیوه عقد قرارداد مباشرت با شرکت‌ها و اتحادیه های تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و با نظارت و مسئولیت کارگروه خرید استان انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: اعضای این کارگروه رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به عنوان رییس کارگروه، مدیرتعاون روستایی استان به عنوان دبیر، نماینده نظام صنفی کشاورزی به عنوان عضو، مباشر خرید استان بعنوان عضو و مدیر حراست سازمان جهاد کشاورزی استان و مسئول حراست مدیریت تعاون روستایی استان به عنوان ناظر هستند .

یوسفی گفت: شیوه خرید به دو صورت گواهی سپرده کالایی از طریق بورس کالای ایران و خرید به روش فیزیکی انجام می شود.

وی گفت: در شیوه خرید گواهی سپرده کالایی از طریق بورس کالای ایران، کشاورزان با اخذ معرفی نامه از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و تعیین میزان محصول قابل تحویل به یکی از انبارهای زعفران پذیرش شده بورس کالای ایران، که از جانب کارگروه استان معرفی شده مراجعه می کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: در خرید به روش فیزیکی نیز محصول کشاورزان به صورت بیع مشروط خریداری می شود، به طوری که سازمان ۳۰ درصد بهای محصول تحویلی کشاورزان به وی برای تامین بخشی از هزینه های تولید زعفران پرداخت می شود و ۷۰ درصد باقی مانده تا ۳ ماه نزد سازمان تعاون روستایی نگهداری می کند.

وی افزود:  کشاورزان می توانند قبل از انقضای مهلت سه ماهه، محصول خود را با قیمت دلخواه خود بفروشند در غیر این صورت سازمان متعهد به پرداخت مانده بهای آن به قیمت ۳۰ درصد اولیه است.

 یوسفی درخصوص قیمت خرید زعفران نیز گفت: قیمت خرید حمایتی انواع زعفران به ازای هر کیلوگرم،  زعفران ممتاز رشته ای بریده (نگین) هر کیلوگرم به قیمت  ۱۳۰ میلیون ریال، زعفران رشته ای درجه یک (پوشال مرغوب) هر کیلوگرم به قیمت ۱۱۰ میلیون ریال است.

به گفته وی خرید فقط در دو نوع زعفران شامل ممتاز رشته ای بریده ( نگین ) و رشته ای درجه یک ( پوشال مرغوب ) انجام خواهد شد و حداکثر سقف وزنی خرید هر دو نوع محصول جمعاً ۱۰  کیلوگرم از هر کشاورز خواهد بود .

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی زمان اجرای طرح از تاریخ ۱۱ آبان ماه تا ۳۰ آذر ماه اعلام کرد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بورس کالا به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.