شیرخام و مواد بسته بندی در شرف افزایش قیمت مجدد

شیرخام و مواد بسته بندی در شرف افزایش قیمت مجدد
خلاصه اخبار

در سال گذشته شاهد افزایش انفجاری شیر خام در بازار بودیم. درحال حاضر نیز نرخ شیر خام بیش از ۲هزار تومان قیمت گذاری می‌شود. همچنین صحبت‌هایی نیز مطرح شده که این نرخ به بیش از ۳ هزار تومان هم افزایش یابد.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس آنلاین، در جریان برگزاری نشست خبری شرکت پگاه گلپایگان، محمد مهدی گرجی، مدیرعامل این شرکت، به بیان آخرین وضعیت شرکت پرداخت.

مدیرعامل غگلپا عنوان کرد: این شرکت از سال ۶۲ فعالیت خود را آغاز کرده است و امروز به مرحله‌ای رسیده‌ است که سالانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن شیر را دریافت و 130 تن محصول را به بازار عرضه می‌کند.

گرجی با اشاره به اینکه شرکت پگاه گلپایگان دارای ۲۸ شرکت در زیرمجموعه خود است، عنوان کرد: از این تعداد، 15 شرکت، تولیدی و 5 شرکت، بازار گستر و مابقی در حوزه کشت و زراعت مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۵ که در فرابورس عرضه شدیم، عملکرد مثبتی را ارائه دادیم،‌ عنوان کرد: در مدت اخیر نوساناتی را در سهم شرکت ایجاد شده که از اساس بی دلیل بوده، چرا که عملکرد شرکت طی این سال‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده و طبق بودجه بندی پیش رفته است.

شیرخام و مواد بسته بندی در شرف افزایش قیمت مجدد


وی در خصوص آخرین پروژه‌های غگلپا عنوان کرد:‌ در سال ۹۸ پروژه پنیر سخت را پیش بردیم و از ابتدای سال جاری راه اندازی اجرای پروژه را آغاز کردیم.

گرجی در ادامه افزود: در خصوص راه اندازی این پروژه با پیمانکاران اروپایی و ایرانی هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و امیدواریم که تا پایان سال ۹۸ فاز اول آن به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل غگلپا عنوان کرد: با توجه به نیاز صادراتی، تصمیم به صادرات این محصول کردیم؛ گفتنی است که بازار هدف این نوع پنیر کشور روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.

وی در این راستا تصریح کرد: در عین حال پروژه افزایش راندمان خط تولید پنیر الپما را در دست اجرا داریم.

گرجی با اشاره به اینکه این خط تولید، راندمان تولید را بر اساس تکنولوژی‌های جدید افزایش می‌دهد، عنوان کرد: پروژه سنگین نیست، اما اثر و راندمان آن افزایش پیدا می‌کند، به طوری که شیرآب پنیر را کاهش می‌دهد. در این شرایط پروتئین از آب پنیر گرفته می‌شود و مجددا طبق فرآیندی، در شیر خام اولیه وارد می‌شود. پس از آن با تکنولوژی‌های به کار رفته، این پروتئین دیگر از پنیر خارج نمی‌شود.

مدیرعامل غگلپا در خصوص آخرین نوسانات حوزه لبنیات عنوان کرد:‌ در سال گذشته شاهد افزایش انفجاری شیر خام در بازار بودیم. درحال حاضر نیز نرخ شیر خام بیش از ۲هزار تومان قیمت گذاری می‌شود. همچنین صحبت‌هایی نیز مطرح شده که این نرخ به بیش از ۳ هزار تومان هم افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: با این شرایط لازم به ذکر است که بیشترین میزان دریافت شیر را در طول تاریخ راه اندازی کارخانه، در سال ۹۷ ثبت کردیم.

وی گفت: ما در سال ۹۶ ، ۲۱۳ تن دریافت شیر داشتیم که این کالا در سال ۹۷، به ۲۱۵ تن در سال رسید. همچنین شرایط شرکت تا اندازه‌ای مثبت بود که هیچگونه تعدیل نیروی نداشتیم.

گرجی در خصوص راه‌اندازی دامداری و تولید مستقیم شیر از سوی شرکت عنوان کرد: در این مسئله در ابتدا، شرکت صنایع شیر ایران به حوزه تولید شیرخام وارد شد و بزرگترین شرکت کشت و زرع جنوب ایران را راه اندازی کرد. پس از آن بود که در شهر‌های مختلف ایران نظیر سلماس، همدان و الیگودرز هم اقدامات مشابهی را انجام داد.

وی در ادامه افزود: در همین خصوص شرکت پگاه گلپایگان هم درخواست راه اندازی شرکت کشت و زراعت را در منطقه خودمطرح کرد که با موافقت همراه بود. بنابراین زمینی برای احداث این مجتمع در نظر گرفته شد که متاسفانه به مشکلاتی حقوقی برخورد کرد. اخیرا این مشکلات برطرف شده و مقدمات احداث و بهره برداری از این مجتمع فراهم شده است.

مدیرعامل پگاه گلپایگان در خصوص میزان تولید شرکت عنوان کرد: اگر در همین شرایط، شاخص مصرف سرانه لبنیات را در نظر بگیریم، (دنیا ۱۶۰ و ایران ۸۰ لیتر در سال) ما در ایران و منطقه خاورمیانه، شرایط بسیار مناسبی را برای تولید داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال 97 به دلیل نوسانات قیمت ارز، شاهد افزایش صادرات شیرخشک بودیم که همین مسئله زمینه ساز افزایش نرخ شیر خام شد، اما در ادامه دولت برای انجام این کار ممنوعیت ایجاد کرد تا بتواند نرخ شیر خام را ثابت نگه دارد.

گرجی با اشاره به اینکه سال ۹۸ ، سال دشواری است، عنوان کرد:‌ در سال جاری به احتمال زیاد شاهد تک نرخی شدن ارز خواهیم بود. در عین حال دولت نظارت بسیار زیادی بر این صنعت دارد.

وی در ادامه افزود: اما با تمام این شرایط ، غگلپا به جهت پروژه‌هایی که در دست اجرا دارد، خروجی مطلوبی را به همراه خواهد داشت و این مسئله امیدواری ما را نسبت به ادامه مسیر بیشتر می‌کند.

گرجی با اشاره به اینکه ما در خصوص مواد بسته بندی مجددا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود، عنوان کرد: قیمت بطری دو لیتری ما قبل از افزایش نرخ ارز، ۳۰۰ تومان بود، اما الان قیمت به نزدیک ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. با نوساناتی که مجدد پیش آمد، شرکت‌های پتروشیمی تولید کننده این نوع مواد در نامه‌نگاری‌هایی که اخیرا انجام داده‌اند، خبر از افزایش مجدد قیمت‌های محصولات خود داده‌اند.

مدیرعامل پگاه گلپایگان در افزایش سرمایه این شرکت فرابورسی عنوان کرد: در غگلپا ۱۷ میلیارد سود انباشته وجود دارد؛ برنامه ما برای مبلغ یاد شده این است که به سهام دار عمده، پیشنهاد افزایش سرمایه داده‌ایم. بنابراین منتظر دریافت نظر آنها هستیم که اگر موافقت شود، به میزان ۲۰ میلیارد افزایش سرمایه خواهیم داشت.

وی در پایان به مسئله هزینه‌های مالی شرکت اشاره کرد و گفت: با تدابیری که اندیشیده شد، هزینه مالی را در سال ۹۶ به صفر رساندیم، اما مسائلی پیش آمد که سبب شد برای بخش بسته‌بندی، به صورت مجددا نسبت به اخذ وام اقدام کنیم.

منبع: onbourse.com