شکوفایی بازار سرمایه با توسعه بازار بدهی

شکوفایی بازار سرمایه با توسعه بازار بدهی
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، علیرضا توکلی‌کاشی در ادامه توضیح داد: بنابر تحقیقات انجام‌شده، اکنون سهم بازار اوراق بدهی از کل بازار بدهی (مجموعه‌ای شامل تسهیلات و خود اوراق بدهی) حدود ۸ درصد است؛ درحالی‌که این نسبت در دنیا بیش از ۶۵ درصد است. بر این اساس ما با متوسط‌های جهانی […]

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، علیرضا توکلی‌کاشی در ادامه توضیح داد: بنابر تحقیقات انجام‌شده، اکنون سهم بازار اوراق بدهی از کل بازار بدهی (مجموعه‌ای شامل تسهیلات و خود اوراق بدهی) حدود ۸ درصد است؛ درحالی‌که این نسبت در دنیا بیش از ۶۵ درصد است. بر این اساس ما با متوسط‌های جهانی فاصله بسیاری داریم. وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار مزبور یکی از فرصت‌های مناسب برای توسعه بازار سرمایه است، گفت: بنابر تحقیقات انجام شده در بورس‌های دنیا، تقریبا نسبت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سهام و ۶۰ تا ۷۰ درصد اوراق بدهی، ذایقه سهامداران عمده کشورهای دنیا را تشکیل داده است. توکلی کاشی ادامه داد: طی ۵ سال اخیر، بازار سرمایه رشد خوبی در زمینه توسعه بازار بدهی داشته است، اما این رشد هنوز کافی نیست؛ یکی از شاخص‌های که برای سنجش این موضوع وجود دارد، اندازه این بازار است.در این سال‌ها به‌طور متوسط با سالی ۸۰ درصد رشد بازار اوراق بدهی روبه‌رو بوده‌ایم، اما اگر این موضوع را با کل بازار بدهی کشور که شامل تسهیلات و خود اوراق بدهی است بسنجیم، طی چهار سال اخیر سهم ما در مجموع بین ۴ تا ۸ درصد در نوسان بوده است. معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، بسترهای رشد این بازار را فراهم دانست و گفت: در حال‌حاضر در زمینه ابزارهای بدهی و انواع اوراق بدهی تنوع بسیار خوبی داریم. اوراق مشارکت، اوراق اجاره، مرابحه، اسناد خزانه اسلامی، اوراق سلف، اوراق منفعت و اوراق وکالت، اوراقی هستند که منتشر شده و در بازار مبادله می‌شوند. توکلی‌کاشی بیان کرد: در سمت تقاضای خرید اوراق و از جهت حجم قبول سرمایه هم با توجه به امکان توسعه‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، انها می‌توانند بازار بالقوه خرید این اوراق باشند؛ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سالانه امکان رشد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان را دارند؛ این ارقام در مقایسه با رشد سالانه نقدینگی در کشور اعداد نسبتا کوچکی هستند. تنها در سال ۱۳۹۷، نقدینگی کل کشور به میزان ۴۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و برای سال ۱۳۹۸ نیز رشدی در حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان، موردانتظار است. وی ادامه داد: به این ترتیب وقت ان رسیده تا پوست‌اندازی جدی در زمینه اوراق بدهی هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا داشته باشیم؛ در این‌خصوص، می‌توانیم ابتدا با توسعه اندازه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بعد با صدور مجوز انتشار اوراق جدید شرکت‌های بورسی و فرابورسی به این هدف برسیم. توکلی‌کاشی پیشنهاد کرد: برای رسیدن به سطح بالاتری از رشد در بازار بدهی، باید با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های بازار بدهی برای توسعه این بازار طوری فرهنگ‌سازی انجام دهیم که شرکت‌ها و ناشران به‌جای تامین مالی از طریق سیستم بانکی، تامین مالی خود را از طریق بازار بدهی انجام دهند.  این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در این زمینه یکی از اقداماتی که می‌توان برای سرعت گرفتن این روند انجام داد، این است که خط‌کشی خیلی شفاف و ساده‌ای را بگذاریم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای اوراق بدهی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.