شناسایی ICO‌های کلاهبرداری و بهترین معیارهای ارزیابی

شناسایی ICO‌های کلاهبرداری و بهترین معیارهای ارزیابی
خلاصه اخبار

بازار داغ رمز ارزها و ICO‌ها (عرضه اولیه سکه) در سال ۲۰۱۷، به منظور تامین منابع مالی، علاوه بر جذب افراد علاقه‌مند، باعث حضور افراد سودجو نیز شده است

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، از IPO تا ICO مسیر بسیار باریکی است که نقش نهاد ناظر روی عرضه‌های اولیه، می‌تواند تله‌های پیش‌روی سرمایه‌گذاران را شناسایی کند. البته که رویای سودآوری چند هزار برابری، هر سرمایه‌گذاری را تحریک خواهد کرد. اکثر ICO‌ها با هدف کلاهبرداری راه‌اندازی نشده‌اند بلکه دلایل مختلفی از جمله عدم تامین مالی مناسب، نامناسب بودن طرح پیشنهادی و ضعف در بازاریابی باعث توقف آنها شده و زیان قابل توجهی را به فعالان این عرصه وارد ساخته است. این وضعیت باعث شد تا برخی از دولت‌ها به قانون‌گذاری روی عملکرد ICO‌ها بپردازند.
بررسی این فرصت در ایران می‌تواند گستره تامین منابع مالی را از منابع مالی داخلی به جامعه بسیار بزرگ‌تری توسعه دهد. هر طرح و ایده ارائه شده در دورافتاده‌ترین نقطه کشور، برای اجرا می‌تواند به تامین منابع مالی از سراسر دنیا بپردازد. در بین هزاران طرحی که در قالب گزارش جامع طرح‌های (Whitepaper) رویایی تهیه و ارائه شده است، انتخاب طرح‌های قوی و آینده‌دار یک مهارت است. ظهور STO‌ها (عرضه توکن امنیتی) و کاهش ریسک سیستماتیک می‌تواند به این صنعت در سال‌های آتی رونق خاصی ببخشد.

با شکل‌گیری تیم‌های رتبه‌بندی ICO‌ها از سال ۲۰۱۶ تاکنون و نیز بررسی شاخص‌های ارزیابی آنها؛ الگوی پیشنهادی شامل عدد ریسک، میزان مشارکت، گزارش‌های رتبه‌بندی ICO، عرضه توکن امنیتی، اطلاعات کلی ICO، جنبه فنی، خدمات و کاربرد، نقشه راه، خلاصه بازار، اقتصاد توکن، رتبه‌بندی امنیت تبادلات و شاخص‌های مالی است. هرچه اطلاعات درخصوص ICO بیشتر باشد، عدد ریسک کمتر بوده و برعکس خواهد بود. این عدد براساس معیارهایی همچون اعضای تیم ICO، مشاوران، طرح اولیه و توسعه‌دهندگان محاسبه می‌شود. ضمنا میزان مراجعه افراد به یک پروژه، اشاره در خبرها، موتور‌های جست‌وجو و سایر روندها در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان معیار مناسبی برای محاسبه میزان مشارکت در نظر گرفته می‌شود.

گزارش‌های رتبه‌بندی ICO در سه بخش مطالعات مقدماتی (نقشه راه، میزان مقبولیت طرح پیشنهادی در جامعه، ارزیابی تیم پروژه، مطالعه محصول نهایی طرح)، رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری (پلت‌فرم مورد استفاده، پروتکل‌های مربوط به تبادلات، قراردادهای هوشمند) و رتبه‌بندی بعد از ICO (گزارش‌های ارائه شده از عملکرد ICO، میزان موفقیت پروژه، اخبار مهم، توسعه محصول و خدمات)، تهیه می‌شود. اگر یک پروژه ماهیت STO (عرضه توکن امنیتی) داشته باشد بازهم به گزارش‌های مربوط به ICO (نقشه راه، تیم پروژه و…) نیز باید توجه شود. همچنین آیتم‌های جنبه‌های قانونی، سرمایه‌گذاری، فنی و مالی نیز مد نظر قرار گیرند. ضمنا اطلاعات کلی ICO شامل اطلاعات شفاف درخصوص توزیع توکن، اطلاعات درخصوص نوع و تعداد نهایی توکن، ارزش پروژه، شرایط بازپرداخت و دسترسی به قراردادهای هوشمند نیز مد نظر است.

معماری سیستم، نحوه تخصیص امکانات فنی و کاربرد آنها کمک می‌کند تا به جنبه فنی طرح اشراف بیشتری پیدا شود. همچنین نحوه بررسی و حل مشکلات، توضیحات طرح پیشنهادی، راه حل‌های رسیدن به بازار هدف با توجه به جایگاه فعلی و آیتم‌های قانونی، خدمات و کاربرد را تشریح می‌کند.

اگر بخواهیم میزان منطقی بودن زمان‌بندی، پیشرفت افراد تیم پروژه و میزان تکمیل پروژه را دقیق بررسی کنیم، نیازمند مطالعه نقشه راه است. ضمنا اندازه بازار هدف، تغییرات در پیش‌بینی بازار، آنالیز نیروی مایکل پورتر و میزان روشن یا مبهم بودن سنگ نشانه ابزار مناسبی برای تهیه خلاصه بازار است. میزان تجربه افراد در اجرای نقشه راه، سوابق اجرایی تیم و متخصصان زنجیره بلوکی به‌عنوان شاخص ارزیابی شرکا، مشاوران و تیم در نظر گرفته می‌شود.

طراحی چرخه اقتصادی توکن، نوع توکن‌ها (امنیتی، تسهیلات)، کاربرد مدل ارائه شده پروژه، تحلیل عوامل خارجی و داخلی در قیمت توکن برای ایجاد دید کلی از اقتصاد توکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته امنیت کاربر، امنیت دامنه، امنیت وب‌سایت و محافظت از حمله به دامنه از اهمیت زیادی در رتبه‌بندی امنیت تبادلات برخوردار است. در این بین میزان سرمایه و آورده اشخاص به‌عنوان سایر فاکتورهای مهم در شاخص‌های مالی باید مورد بررسی قرار بگیرد. بدیهی است با محاسبه بازگشت سرمایه می‌توان به نمونه‌های موفق پی برد. به‌عنوان مثال، اتریوم در تاریخ ۷/ ۸/ ۲۰۱۵ با قیمت ۳۰ سنت عرضه شده (ICO) که با محاسبه قیمت امروز حدود ۱۳۳ دلار، ROI آن چیزی حدود ۴۲۷۸۲ درصد رشد داشته است! بیشترین قیمت اتریوم ۱۳۷۷ دلار بوده که ROI آن ۴۴۲۶۶۵ درصد است. از این نمونه‌ها می‌توان به IOTA با بازدهی ۱۷۴۶۹ درصد،

Binance Coin با بازدهی ۵۵۱۳ درصد، ARK با بازدهی ۳۷۳۲ درصدو Antshares با بازدهی ۲۲۵۶ درصد اشاره کرد.

شش سوال مهم در انتخاب ICOs موفق

اگر تمایل به سرمایه‌گذاری در ICO‌ها را دارید، مراحل زیر را دقیق اجرا کنید:

١- گزارش جامع طرح را به‌طور کامل و دقیق مطالعه کنید. آیا این طرح حس خوبی به شما می‌دهد؟

٢- آن محصول قرار است چه مشکلی را برای کاربران خود حل کند؟ آیا این از نظر بازار مالی قابل توجیه است؟

٣- در مورد تیم پشتیبانی و تجربه‌هایشان اطلاعات کاملی کسب کنید. به دنبال تاریخچه آنها بروید، پروفایل آنها را در شبکه اجتماعی لینکدین چک کنید و کارهایی را که قبلا انجام داده‌اند مورد بررسی قرار دهید. کلاهبرداران معمولا از عکس‌های تقلبی و دستکاری شده استفاده می‌کنند. می‌توانید در گوگل با جست‌وجوی معکوس به نتایج جالبی برسید.

٤- تالارهای گفت‌وگو را درباره فعالیت شرکت مورد نظر چک کنید و نظر سایرین در مورد آنها را به‌دست آورید. ممکن است با قربانیان آن عرضه‌کننده مواجه شوید و این یک دید مناسب به شما خواهد داد.

٥- مطمئن شوید که عرضه‌کننده قصد دارد از طریق گزارش جامع طرح یک شرکت شناخته‌شده وارد عمل شود.

٦- سعی کنید با جست‌وجو در سایت‌های ارزیابی و رتبه‌بندی معتبر، وضعیت این شرکت‌ها را که چه امتیازی به عرضه‌کننده مورد نظر داده‌اند تعیین کنید. اگر آن پروژه درجه‌بندی خوبی نداشت، به احتمال زیاد کلاهبرداری است. سعی کنید درجه‌بندی ریسک را نیز در نظر بگیرید.

منبع: donya-e-eqtesad.com