شسپا سود 947 تومانی شناسایی کرده است

شسپا سود 947 تومانی شناسایی کرده است
خلاصه اخبار

نفت سپاهان در سال مالی 97 مبلغ سه هزار و 58 میلیارد تومانی ساخته است که سود خالص شرکت در دوره مورد بررسی 995 میلیارد تومان بوده و از این میزان سود خالص برای هر سهم سود 947 تومانی شناسایی کرده است

به گزارش سیگنال به نقل از بااقتصاد، نفت سپاهان با سرمایه 105 میلیارد تومانی در زمینه تولید و فروش روانکار در بازار داخل و خارج فعالیت دارد. سهامدار اصلی شرکت، گروه پتروشیمی تابان فردا با مالکیت 86 درصدی، می‌باشد. شرکت در سال مالی 97، بالغ بر 636 هزار تن فروش داشته که به واسطه این میزان فروش درآمد سه هزار میلیارد تومانی را رقم زده است.

شرکت سپاهان بزرگترین تولید کننده روغن پایه در خاورمیانه است. ظرفیت تولید سالانه شرکت بالغ بر 660 هزار تن محصولات پایه شامل روغن پایه، اسلک واکس، پارافین و اکستراکت و 100 هزار تن محصول نهایی است که به نوبه خود شامل طیف گسترده‌ای از فرآورده‌های روانکار اعم از انواع روغن‌های موتوری بنزینی، دیزلی، گازسوز، روغن‌های دنده خودرو، روانکارهای صنعتی و همچنین گریس و ضد یخ می‌شود. علی‌رغم فعالیت شرکت در صنعت روانکار، به لحاظ حجم تولید و بازارهای هدف تا حدودی با سایر شرکت‌های فعال در صنعت روانکار متفاوت است و در زمره شرکت‌های صادرات محور طبقه‌بندی می‌شود که مستقیما از قیمت جهانی فرآورده‌های نفتی متأثر است.

60 درصد از درآمد نفت سپاهان مربوط به بازار صادراتی می‌باشد

نفت سپاهان در سال مالی 97 با فروش 636 هزار تن محصول مبلغ سه هزار و 58 میلیارد تومان درآمد ساخته است. 246 هزار تن از محصولات شرکت در بازار داخل فروخته شده که نرخ‌گذاری محصولات در بازار داخل براساس نرخ‌گذاری سازمان حمایت بوده و شرکت از محل فروش این میزان محصول به واسطه نرخ‌گذاری سازمان حمایت مبلغ هزار و 306 میلیارد تومان درامد ساخته است. اما شرکت 391 هزار تن از محصولات شرکت را در بازار صادراتی به فروش رسانده که نرخ‌گذاری محصولات در بازار صادراتی براساس نرخ‌های جهانی می‌باشد. شرکت از محل فروش این میزان از محصول در بازار صادراتی مبلغ هزار و 818 میلیارد تومان درآمد ساخته است.

سود هر سهم شسپا به 947 تومان رسید

مقایسه درآمد شرکت در سال 97 نسبت به سال 96 نشان می‌دهد، درآمد عملیاتی شرکت با رشد 78 درصدی به سه هزار و 58 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی رخ داده است که مقدار فروش شرکت از 720 هزار تن در سال 96 به 636 هزار تن در سال 97 رسیده است. اما نرخ فروش محصولات نفت سپاهان با رشد قابل توجه درآمد شرکت را افزایش داده است همچنین افزایش قیمت دلار موجب بالا رفتن درآمد دلاری شرکت شده است.

بنابراین درآمد شرکت به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات افزایش یافته است و در پی آن افزایش سایر درآمدهای عملیاتی به مبلغ 112 میلیارد تومان و کاهش هزینه‌های فروش و اداری و هزینه‌های مالی و افزایش درآمدهای خاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای غیر عملیاتی موجب شده است سود خالص شرکت با رشد 206 درصدی به 995 میلیارد تومان برسد. از این رو سود خالص هر سهم نیز با رشد 206 درصدی به 947 تومان رسیده است.

سود هر سهم شسپا به 947 تومان رسید

انتظار سود تقسیمی 611 تومانی در مجمع 98 شرکت

شسپا برای عملکرد سال 96 شرکت سود نقدی 200 تومانی که 64 درصد از سود شناسایی شده هر سهم بوده را توزیع کرده است. برای سال 97 با در نظر گرفتن عملکرد 96 شرکت که سود نقدی، 64 درصد از eps شرکت می‌باشد، می‌توان انتظار تقسیم سود 611 تومانی را داشت.

نرخ فروش انواع روانکار شسپا 150 درصد افزایش یافت

بررسی روند نرخ فروش انواع روانکار نفت سپاهان طی دو سال جاری نشان می‌دهد، نرخ فروش انواع روانکار، از دو میلیون و 518 هزار تومان (در هر تن) در سال فروردین 96 با رشد 157 درصدی به سه میلیون و 955 هزار تومان در اسفند 97 رسیده است. همچنین نرخ فروش انواع روانکار طی سال 97 نیز رشد 70 درصدی داشته است. بنابراین دلیل اصلی افزایش درآمد نفت سپاهان منوط به افزایش نرخ فروش محصولات شرکت بوده است.

نرخ فروش انواع روانکار شسپا 150 درصد افزایش یافت

نفت سپاهان در فروردین و اردیبهشت ماه فراتر از میانگین برآوردی 98 درآمد محقق کرده است

بررسی روند درآمدی شرکت طی یک سال، با شیب ملایم صعودی بوده و همواره حاشیه سود شرکت حفظ شده است. اما در سال 97 با توجه به افزایش نرخ فروش و افزایش نرخ دلار، شاهد رشد قابل توجه درآمد شرکت بوده‌ایم. نفت سپاهان براورد کرده است در سال مالی 98، میزان 636 هزار تن فروش دارد و با این میزان فروش درامد چهار هزار میلیارد تومانی پیش بینی کرده است.

با توجه به درامد برآوردی چهار هزار میلیارد تومانی، نفت سپاهان بایستی به طور میانگین در هر ماه از سال 98 درآمد 333 میلیارد تومانی بسازد. بررسی درآمد نفت سپاهان طی دو ماه فروردین و اردیبهشت نشان می‌دهد، شرکت درامد میانگین 381 میلیارد تومانی را محقق کرده است که حتی بالاتر از میانگین درامد براوردی شرکت می‌باشد، بنابراین درصورت ادامه دار بودن این روند، شرکت می‌تواند حتی بالاتر از میزان برآوردی، درآمد محقق نماید.

نفت سپاهان در فروردین و اردیبهشت ماه فراتر از میانگین برآوردی 98 درآمد محقق کرده است
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.
برچسب‌ها