شرایط ایجاد عملیات بازار باز فراهم است/ ارزش صندوق سرمایه‌گذاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید

شرایط ایجاد عملیات بازار باز فراهم است/ ارزش صندوق سرمایه‌گذاری به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسید
خلاصه اخبار

محمدی گفت: شرایط ایجاد عملیات بازار باز در حال حاضر در کشور فراهم است و بانک مرکزی با استفاده از این اوراق می‌تواند کمبود نقدینگی در کشور را جبران کند.

به گزارش سیگنال به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری میزان، شاهپور محمدی رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در پنجمین همایش مالی اسلامی با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار مالی اسلامی گفت: بحث ابزار‌های مالی اسلامی از ابتدا در بازار سرمایه مورد توجه قرار گرفته و ابزار‌های مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه اسلامی، صکوک، اوراق اجاره، اوراق مشارکت، اوراق مرابحه، اوراق خرید دین و … در بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: اخیرا دستورالعمل‌های سازمان بورس در کمیته فقهی بررسی می‌شود تا علاوه بر رعایت اصول بازار‌های اسلامی ابزار‌ها و دستورالعمل‌های بازار سرمایه نیز در این بازار مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تصریح کرد: در برخی از کشور‌های اسلامی ابزار‌های مالی اسلامی صوری‌سازی شده، ولی در حال حاضر در کشور ما به عنوان یک کشور اسلامی از این ابزار به بهترین نحو استفاده می‌شود به طوری که در حال حاضر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان ابزار اسلامی در بازار سرمایه گردش می‌کند و ارزش سهامی آن یک و نیم میلیارد تومان است.

محمدی با بیان اینکه معامله سهام در بازار سرمایه هیچ گونه مشکل و شبهه اسلامی ندارد گفت: خوشبختانه در حوزه مالی اسلامی ابزار‌های بسیار متنوعی در بازار سرمایه وجود دارد تا جایی که تمامی اقشار می‌توانند از این اوراق استفاده کنند. همچنین برای اداره کشور ابزار‌های مالی اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کنترل و مدیریت نرخ را بر عهده می‌گیرد.

وی در توضیح اینکه شرایط ایجاد عملیات بازار باز در کشور فراهم است تصریح کرد: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ورقه اوراق در بازار سرمایه موجود است که بانک مرکزی می‌تواند این اوراق را بازخرید و از این طریق کمبود نقدینگی در کشور را جبران کند، زیرا که ما همیشه در اقتصاد بسط پولی را تجربه کردیم، ولی در حال حاضر با استفاده از ابزار مالی اسلامی قبض و بسط نقدینگی فراهم خواهد شد و تنها لازم است بانک مرکزی از حجم پول استفاده کرده و عملیات بازار باز را با استفاده فرصت فراهم از سوی بازار سرمایه عملیاتی کند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار مطرح کرد: در کنار ابزار‌های مالی، ابزار‌های مالی مرسوم بازار‌های دیگر بررسی و تصویب شده و در بازار قرار دارد تا قرارداد‌های اختیار خرید و فروش سرعت گیرد.

محمدی یادآوری کرد: امیدواریم فروش تعهدی سهام تا پایان سال اجرایی شود و فروش استقراضی برای خرید و فروش جای خود را به خرید و فروش تضمینی دهد تا در این راستا از مالیات طرفین کاسته شود که تمامی این موارد را بازار پولی و مالی فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه ابزار‌های بازار سرمایه رفع‌کننده محدودیت معاملات هستند گفت: در تلاش هستیم تا در کنار ابزار‌های مالی معامله اوراق مشتقه را نیز فراهم کنیم چرا که ابزار‌های مالی و اسلامی محدودیت‌های موجود در معاملات بازار سهام را از بین خواهد برد و امیدواریم مبنای بازار اسلامی در آینده در بازار پول و بیمه نیز جایگاه خود را پیدا کنند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراوانی در بازار سرمایه ایجاد شده است گفت: در حال حاضر تعداد زیادی صندوق سرمایه‌گذاری از جمله صندوق در صندوق، صندوق طلا و … در بازار سرمایه پایه‌گذاری شده و به نسبت به آن شاخ و برگ گرفته و دارای تنوع بسیاری است و شایان ذکر است ارزش این صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که این حاصل زحمات فراوان در بازار سرمایه و بازار‌های اسلامی است.

محمدی تاکید کرد: در تلاش هستیم در حوزه بازار پول نیز پیشرفت‌هایی فراهم شود و با همکاری که با کمیته فقهی انجام دادیم در صدد توسعه فعالیت این کمیته در بانک مرکزی برای توسعه پول بیشتر هستیم به علاوه انتشار اوراق گام را نیز حمایت می‌کنیم، زیرا که LC داخلی در اوراق گام نهفته است و ذاتا داخلی‌سازی شده و همانند اوراق سلف موازی استاندارد و تماما ایرانی است.

وی با بیان اینکه محتوایی که از بازار‌های مالی به مردم ارائه می‌شود باید هدف‌دار باشد گفت: انتشار متنوع اوراق مالی و اسلامی می‌تواند کمک بسزایی به بازار‌های پولی در کشور کند و تمام مسئولان باید در این راستا کمک ویژه‌ای کنند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: سرمایه‌گذاران باید نسبت به بازار‌های اسلامی آشنایی و دید بهتری پیدا کنند تا ترجیح آن‌ها به معامله در این بازار‌ها باشد و در این راستا بازار‌های مالی اسلامی و همچنین اوراق منتشر شده در آن رونق یابد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.