شتاب ورود پول‌های تازه به بازار سرمایه/ حرکت نقدینگی به سمت بورس

شتاب ورود پول‌های تازه به بازار سرمایه/ حرکت نقدینگی به سمت بورس

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

این گزارش براساس مبانی و داده‌های تحلیلی جریان نقدینگی بین بازارها ازجمله بازار مسکن، سکه، خودرو و بورس، پیش‌بینی کرده است که در آذرماه به‌دلیل ثبات در سایر بازارها، پول در گردش کشور اگر به‌دلیل افزایش احتمالی نرخ بهره و یا به‌دلیل ثبات سیاسی مورد انتظار در مناسبات سیاسی کشور تبدیل به شبه پول نشود، روانه بورس و فرابورس شود.
به‌گزارش همشهری، رشد شاخص‌های بورس، ارتباط مستقیمی با حجم سرمایه‌گذاری یا جریان ورود پول تازه به بورس دارد و این موضوعی است که آمارها آن را اثبات می‌کنند. روند شاخص‌های بورس از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد که هر زمان که جریان ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش یافته است ارزش معاملات و شاخص‌های بورس هم رشد کرده‌اند.
مطابق این اطلاعات شاخص کل بورس تهران در 5ماهه نخست سال تحت‌تاثیر ورود دست‌کم 100هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی مردم بیش از چند صد درصد رشد کرد. این موضوع همچنین باعث شد ارزش روزانه معاملات بورس از مرز 25هزار میلیارد تومان فراتر رود و حتی در برخی روزها ارزش کل روزانه معاملات به 35هزار میلیارد تومان هم رسید. اما با آغاز نزول شاخص بورس از 20مردادماه روند خروج نقدینگی از بورس آغاز شد و در مجموع نزدیک به30هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. همین عامل به روند نزولی شاخص بورس دامن زد و منجر به افت 40درصدی شاخص بورس شد. این موضوع همچنین باعث شد میانگین ارزش روزانه معاملات بورس به محدوده 6هزار میلیارد تومان برسد اما از 20آبان که روند صعودی بورس دوباره آغاز شده است جریان ورود پول به بازار سهام هم تغییر کرده و پول‌های تازه در حال ورود به بورس هستند. به‌ویژه آنکه بازارهای دیگر ازجمله طلا، ارز و مسکن هم با رکود مواجه شده‌اند.

معادلات تغییر کرد
تازه‌ترین آمارها از جریان ورود و خروج پول از بازار سهام نشان می‌دهد روند صعودی بازار سهام از 20آبان ماه، مصادف بوده با آغاز ورود پول‌های تازه به بورس، به‌طوری که برخی اطلاعات نشان می‌دهد که در این مدت روزانه بین 500 تا 700میلیارد تومان پول جدید که از بازار مهاجرت کرده بودند دوباره به بورس برگشته‌اند. این موضوع منجر شده شاخص بورس در همین مدت کوتاه بیش از 250هزار واحد و ارزش کل بازار سهام بیش از 1200هزار میلیارد تومان افزایش یابد. ورود پول‌های تازه که به‌نظر می‌رسد هر روز در حال اوج گرفتن است باعث شده است که ارزش روزانه معاملات هم از 6 تا 10هزار میلیارد تومان به بیش از 20 تا 23هزار میلیارد تومان به‌طور میانگین برسد. به‌طور مثال در مبادلات دیروز ارزش کل معاملات بورس از مرز 24هزار میلیارد تومان هم فراتر رفت. حالا اما تحلیل‌های آینده نگر از جریان ورود و خروج پول نشان می‌دهد که احتمالا جریان ورود پول‌های تازه به بورس درآذرماه با رشد بیشتری مواجه می‌شود و این موضوع می‌تواند اهرم لازم برای رشد دوباره شاخص‌های بورس باشد.

پیش‌بینی آینده
نتایج یک بررسی آینده‌نگر از جریان ورود و خروج پول به بازار سهام که توسط یک شرکت سبدگردان انجام شده نشان می‌دهد که جریان ورود پول‌های تازه به بورس افزایش خواهد یافت. در این گزارش که از جریان و چرخش نقدینگی بین بازارها ازجمله سکه، خودرو، مسکن و بورس استفاده شده برآورد شده که جریان ورود پول به بازارسهام در آذرماه دست‌کم 2.1درصد افزایش یابد.
داده‌های آماری این تحلیل آینده‌نگر، که با استفاده از روشی غیرپارامتریک و براساس نظریه مقداری پول، اقدام به تخمین جریان ورود و خروج پول در بازارهای مختلف کرده است نشان می‌دهد در سال‌جاری به‌طور متوسط 20درصد نقدینگی در بازار خودرو و سکه (هرکدام 10درصد) جریان داشته و سهم بازار سهام در این مدت 20درصد بوده است. مطابق این گزارش همچنین بازار مسکن 25درصد از چرخش کل نقدینگی را در اختیار داشته است. مطابق داده‌ها و مبانی این تحلیل میانگین کل ارزش روزانه معاملات در بازار سهام در آذرماه به‌دلیل ورود نقدینگی تازه به 17هزارو813میلیارد تومان خواهد رسید که این میزان 12هزارو353میلیارد تومان بیشتر از ارزش روزانه معاملات در آبان‌ماه و نشانه پر قدرتی برای رشد شاخص‌های بورس است.
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در آذرماه به‌دلیل ثبات در سایر بازارها، پول در گردش کشور اگر به‌دلیل افزایش احتمالی نرخ بهره و یا به‌دلیل ثبات سیاسی مورد انتظار در مناسبات سیاسی کشور تبدیل به شبه پول نشود، روانه بورس و فرابورس شود. یک کارشناس بازار سرمایه هم با استناد با آمار معاملات بازار سرمایه تحلیل کرد: با توجه به افت نرخ ارز و طلا، نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است. به گفته عرفان هودی بازده بازار سرمایه در 10روز اخیر، مثبت بود و ارزش معاملات روزانه، به‌طور میانگین از 20هزار میلیارد تومان عبور کرد. او با بیان اینکه رشد شاخص بورس بیانگر این است که پول‌های بلوکه شده در سایر بازارها دوباره وارد بورس شدند تاکید کرد:به‌دلیل روند نزولی، قیمت‌ها در بازارهای موازی نقدینگی در حال بازگشت به بورس است.