شاخص بورس تهران از فتح کانال ۲۰۲ هزار واحدی بازماند

شاخص بورس تهران از فتح کانال ۲۰۲ هزار واحدی بازماند
خلاصه اخبار

شاخص بورس تهران امروز پس از آنکه نتوانست همچون روزهای گذشته رشدی قدرتمند را از خود به نمایش بگذارد در نهایت به پیشروی ۸۵ واحدی بسنده کرد و در سطح ۲۰۱ هزار و ۸۹۰ واحدی متوقف شد.نمادهای «کگل»، «وامید» و «کچاد» بیشترین تاثیر را بر جهت گیری امروز شاخص بورس داشتند.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین، بورس تهران امروز روزی متفاوت را آغاز کرد پس از آنکه این بازار در روز گذشته رکورد شکنی تاریخی خود را پشت سر گذاشت و موفق به شکست سقف مهرماه سال ۹۷ شد امروز به میزان قابل توجهی از سرعت خود کاست به کسب بازده ۰.۴ درصدی اکتفا کرد.
بر این اساس بازار سهام کشور معاملات امروز خود را در حالی آغاز کرد که از همان ابتدا میزان اندک تقاضا نسبت به عرضه در بسیاری از نمادها مشهود بود و همین امر سبب شد تا همچون روزهای اخیر شاهد رشد پرقدرت قیمت در بسیاری از نمادها نباشیم. بورس تهران که معاملات روز گذشته خود را با رشد ۵۷۲۱ واحدی نماگر اصلی بازار به پایان برده بود امروز در نهایت رشد ۸۵ واحدی رضایت داد و معاملات خود را در حالی به به پایان برد که شاخص هم وزن در این روز افت ۲۴۴ واحدی را از خود به جا گذاشت. نزول شاخص هم وزن به منزله این بود که بسیاری از نمادهای کوچکتر بازار که در روزها و هفته های قبل رشد شتابان را تجربه کرده بودند امروز به واسطه تغییر رویکرد معامله‌گران نسبت به افزایش قیمت در روز جاری با افت حداکثری قیمت مواجه شدند.

قرمزپوشی دارویی‌ها پس از رونق چند روزه


افت یاد شده که امروز خود را در قالب سقوط آزاد قیمت نمادهای دارویی تا کف مجاز روزانه نشان داد موجب شد تا در این روز شاهد کاهش قیمت در نمادهایی همچون «ددام »به «دجابر» و «دارو» باشیم. گروه دارویی که در روزهای گذشته به موجب خوش‌بینی به حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصاد کشور و به موجب آن افزایش قیمت در محصولات این صنعت رشد قابل تاملی را تجربه کرده بود، روز به یکباره قرمز پوش شد.

«ستران» به قرمزپوشی تن نداد


در سایر گروه های کوچکتر نیز به مانند دارویی‌ها و از وضعیت آن چنان امیدوار کننده نبود به طوری که سیمانی ها را هم از رشد بیشتر بازداشت. بر این اساس معاملات گروه سیمانی امروز در حالی ادامه یافت که بیشتر نمادهای حاضر در صنعت سیمان کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کردند و آن دسته از نمادهایی که موفق به رشد قیمت شدند، نیز آنچنانکه باید نتوانستند عملکردی مناسب را در کارنامه روزانه خود به ثبت برساند. با این حال امروز یک نماز موفق شد در این صنعت رسیدن به سقف قیمت مجاز روزانه را تجربه کنند. «ستران» که در ماه‌های اخیر صف‌های خرید بسیاری را به خود دیده بود امروز با آنکه جو معاملات در بسیاری از نمادهای هم‌گروه منفی بود، تقاضای خرید چند میلیونی داشت و توانست خود را به 651 تومان برساند.

سقوط بانکی‌ها همزمان با آرامش «وتجارت»

شاخص بورس تهران از فتح کانال ۲۰۲ هزار واحدی بازماند


امروز جو منفی معاملات تنها به گروه‌های نام برده محدود نماند و بیش از آنکه بسیاری از نمادها و تک سهم ها را در سایر گروه ها نیز منفی کرد با سرایت به نمادهای مورد معامله در گروه بانکی توانست بسیاری از این نمادها نظیر «وپست»، «وپارس» و «وکار» را تا کف قیمت مجاز روزانه کاهش دهد. با این حال گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز یک تفاوت عمده با سایر گروه ها داشت و آن هم معاملات «وتجارت» بود. نماد بانک تجارت امروز و پس از آنکه در روز قبل کشف قیمت شده بود در حالی روند عادی معاملات خود را آغاز کرد که در قیمت 54 تومان و 4 ریال و پس از آنکه در روز گذشته نسبت به قیمت تئوریک افزایش ۲۹ درصدی را به ثبت رسانده بود، مورد معامله قرار گرفت. این نماد که از همان ابتدا با افزایش قیمت مواجه شد در میانه معاملات توانست خود را تا ۴ درصد بالا بکشد با این حال در حالی معاملات خود را به اتمام رساند که تغییر قیمت این نماد نسبت به روز گذشته نزدیک به یک درصد بود.

آمار و ارقام بازار


رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.04 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهایی نظیر «کگل»، «وامید» و «کچاد» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 201 هزار و 890 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه رشد قیمت در نمادهای سنگ آهنی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران 11 میلیارد و 964 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 479 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 409 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی


معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانک‌ها با مجموع ارزش معاملات 306 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های کانه‌های فلزی، شیمیایی، سیمان و خودرویی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

کوتاه از فرابورس

شاخص بورس تهران از فتح کانال ۲۰۲ هزار واحدی بازماند


شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت 38 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «مارون»، «ذوب» و «دماوند» پذیرفته است. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و 223 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 366 میلیارد تومان می‌رسید این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 599 میلیارد تومان رسیده است.

منبع: eghtesadonline.com