سیگنال ارز به بازار سرمایه

سیگنال ارز به بازار سرمایه

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، نوسانات ارز در چند روز اخیر چه تاثیری بر بازار سرمایه داشته است؟

به نقل از دنیای اقتصاد، روند منفی داد و ستدهای بورسی در هفته گذشته، اولین روز هفته جاری را نیز بی‌نصیب نگذاشت. بازار سرمایه درحالی بر مدار نزولی حرکت می‌کند که دیروز نیز برخی نماد‌هایی که اول هفته گذشته به بازار اندکی رونق بخشیده بودند در سراشیبی سقوط قرارگرفتند تا شنبه، معامله‌گران شاهد افت بیش از 11‌هزار واحدی شاخص‌کل باشند.

بر همین اساس شاخص‌ کل بازارسرمایه دیروز بعد از ریزش 87/ 0درصدی در کانال یک‌میلیون و 322 هزار واحد ایستاد تا چشم‌انداز این بازار همچنان در ابهام باشد. وضعیت معاملات از روند رکودی بورس حکایت می‌کند. این در حالی است که شاخص‌کل بورس بعد از پشت‌سر گذاشتن روزهای نوسانی در آذرماه و سقوط به کانال 2/ 1میلیون واحد توانسته بود کانال 4/ 1‌‌میلیون واحد را پس بگیرد، به‌طوری‌که برآوردها نشان می‌داد شاخص می‌تواند به‌راحتی تا کانال 5/ 1میلون واحد نیز پیشروی کند.

در این میان باید توجه کرد چند عامل اثرگذار در خارج از بازار بر نحوه ورود و خروج پول به چرخه معاملات بورسی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند، به‌طوری‌که در حال‌حاضر ارزش کل معاملات به کمتر از 2700 میلیارد تومان رسیده است. تب و تاب نوسان قیمت دلار و اثر آن بر روند معاملات تالار شیشه‌ای نشان داد بازار سهام تا چه میزان تحت‌تاثیر عوامل بیررونی حرکت می‌کند.

با این حال چند روزی می‌شود که بازار ارز روزهای نسبتا کم‌حاشیه‌ای را می‌گذراند. این اتفاق در آنسوی بازار می‌تواند سیگنالی جدید برای سرمایه‌گذاران بورسی محسوب شود. بر همین اساس گرچه دیروز بازار سهام، پایان ناامیدکننده‌ای را به رخ کشید اما با توجه به چند عامل اثرگذار می‌توان به ادامه معاملات بر مدار صعود هرچند ناچیز امیدوار بود. از سوی دیگر بررسی وضعیت قیمت‌های جهانی شامل نفت و مشتقات آن و فلزات اساسی در ادامه روزهای هفته می‌تواند تغییراتی در عملکرد صنایع مرتبط و اثرگذار بر شاخص به‌وجود آورد و مورد‌توجه سهامداران قرار بگیرد.

با توجه به شرایط شرکت‌ها در پاییز و با درنظر گرفتن صورت‌های مالی 6‌ماهه آنها به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها در نهایت طی 9‌ماه سودهای مناسبی محقق کرده باشند. مجموع این عوامل شاید باعث شود بازار سهام حداقل چند روز از فضای مذاکرات هسته‌ای و نوسانات قیمت ارز، خارج و با تکیه برعوامل درونی، روندی متفاوت‌تر از روزهای قبل را تجربه کند. هم‌اکنون بازار سهام در رکود به‌سر می‌برد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های رکودی‌بودن بازارهای سرمایه‌گذاری، کاهش ارزش معاملات است. معمولا بازارها در چنین شرایطی از اخبار مختلف تاثیر بسیاری می‌پذیرند و نسبت به حواشی و اخبار منفی واکنش سریع‌تری نشان می‌دهند تا زمانی‌که سیگنال‌های مثبت به سمت آنها مخابره می‌شود.

در بازاری که با رونق همراه است، حجم نقدشوندگی بالاست و ارزش معاملات به‌صورت روزانه رشد می‌کند، اخبار مثبت نقش بسزایی در تغییرات حرکتی آنها ایفا می‌کند به این‌صورت که بازار از اخبار منفی اثر نمی‌پذیرد، اما این‌ روزها که بازار با نوسانات منفی همراه است و ارزش معاملات نیز از میزان قابل‌قبولی برخوردار نیست، قاعدتا اتفاقات منفی اثرگذاری بیشتری بر معاملات دارد. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد هفته آخر دی‌ماه می‌تواند هفته سرنوشت‌سازی برای سرمایه‌گذاران بورسی رقم بزند و در صورت ایجاد تغییرات مثبت منجر به امیدواری و انگیزه‌ای جدید نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازارشود.