سیستان و بلوچستان در حوزه معدن جزو استان‌های شاخص است

سیستان و بلوچستان در حوزه معدن جزو استان‌های شاخص است
به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24،

رئیس سازمان صمت سیستان و بلوچستان در دیدار با مدیر کل صدا و سیمای استان گفت: در معدن طی سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی رخ داده و ظرفیت‌های معدنی اقتصادی فعال شده و به دنبال صنایعی نیز هستیم که بر اساس مواد اولیه موجود باشد و یا قابلیت صادراتی به بازارهای هدف را داشته باشد.

داوود شهرکی اظهار داشت: استان در گذشته در زمینه ماده معدنی مس ظرفیت پایینی داشت ولی هم‌اکنون می توان ادعا کرد با اکتشافات جدید صورت پذیرفته ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر مس استان افزوده شد و با این ذخیره در رده دوم استان‌های مس‌خیز کشور قرار داریم و در زمینه اکتشاف این محدوده ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و ۵۰ هزار متر حفاری تا عمق هزار متر نیز صورت پذیرفته است و سرمایه‌گذاران مختلف برای ایجاد کارخانه فرآوری و ایجاد چرخه صنایع مس اعلام آمادگی کرده‌اند که اشتغال بسیار خوبی را در شمال استان خواهد داشت.

وی افزود: تا کنون با اکتشاف صورت پذیرفته ذخیره ۴۵ تنی طلا در نقاط مختلف استان بویژه، تفتان، میرجاوه و بزمان شناسایی شده و عملیات اجرای کارخانه شمش طلا نیز آغاز شده است.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بیش از ۹۵ درصد مواد معدنی استخراجی استان در کارخانه‌های استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و فرآوری می‌شوند.

شهرکی طلا، مس، آنتیموان، آهن، سیلیس، کرومیت و تیتانیوم را ازجمله مواد معدنی شاخص استان عنوان کرد.

وی استراتژی سازمان را در زمینه ی معادن، ایجاد کارخانه فرآوری در کنار معادن اقتصادی با هدف اشتغال افراد بومی همان منطقه اعلام کرد.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان به موضوع تجارت و بازرگانی در استان اشاره و بیان کرد: در بحث تجارت و صادرات در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که این میزان در 6 ماهه ابتدای سال‌جاری ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

شهرکی ادامه داد: شرایط تجارت و مبادلات تجاری با کشورهای همسایه مناسب است و چندین پایانه صادراتی در مرزها در حال تجهیز هستند تا به تسهیل صادرات کمک کنند.

رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت در پایان اعلام کرد: مجموعا ۸۰ بازرس کار بازرسی از ۴۵ هزار واحد صنفی در سطح استان را برعهده دارند و باید به سمت بازرسی های هدفمند با مشارکت مردم پیش برویم، که قطعا نتیجه مثبتی حاصل خواهد شد و مردم استان می‌توانند از طریق سامانه تلفن ۱۲۴، وب‌سایت سازمان صمت استان، اپلیکیشن آپ و یا به صورت حضوری گزارش تخلف را اعلام تا در سریع‌ترین زمان ممکن رسیدگی صورت پذیرفته و نتیجه بازرسی به آن‌ها اعلام شود.