سوزن در حباب بازی‌های تلگرامی

سوزن در حباب بازی‌های تلگرامی
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

شکل‌‌‌گیری و از بین رفتن حباب‌‌‌ها در بازار بی‌‌‌ثبات ارز‌‌‌های دیجیتال روندی آشنا و تکراری است و محبوبیت توکن عرضه‌های اولیه در اواخر دهه ۲۰۱۰ و میم‌کوین‌‌‌ها در بازار صعودی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تنها دو نمونه از حباب‌‌‌های بازار به شمار ‌‌‌می‌‌‌روند.

درحالی‌که این توکن‌‌‌ها در بازه زمانی کوتاه موفق شدند توجهات بسیاری از سرمایه‌‌‌گذاران را به خود جلب کنند، اما در ادامه و با کاهش هیجانات ایجادشده افزایش‌‌‌های قیمتی نیز محو می‌شوند و بسیاری از پروژه‌های جدید نمی‌توانند دیگر به سرمایه و حجم معاملات قابل توجه دست پیدا کنند.

به نظر می‌‌‌رسد که این روند قرار است برای بازی‌های تلگرامی نیز تکرار شود و اخیرا نشانه‌هایی از ترکیدن حباب توکن این بازی‌ها دیده شده است. با وجود آنکه فعالیت پروژه نات‌کوین در ابتدای سال 2024 توجهات میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را به این بازی‌ها جلب کرد و باعث شد تا توکن این پروژه عملکرد قیمتی خوبی در بازار داشته باشد، اما هیجانات پیرامون این بازی‌ها در حال کاهش است و ‌مانند حباب‌‌‌های قبلی بازار، محبوبیت این پروژه‌ها به‌صورت طولانی‌مدت دوام نیاورده است.

موضوع کاهش علاقه سرمایه‌‌‌گذاران به این توکن‌‌‌ها پس از برگزاری ایردراپ ناامیدکننده همستر کامبت و راکی‌رابیت بیش از پیش نمایان شده است و این دو بازی محبوب تلگرامی موفق نشده‌‌‌اند تا در زمان برگزاری ایردراپ قیمت مناسبی پیدا کنند و سود قابل توجهی را نصیب بازیکنان خود کنند. هم اکنون تپ‌سوآپ امید نهایی بازیکنان به شمار می‌‌‌رود و در صورتی که ایردراپ این بازی نیز عملکرد مناسبی نداشته باشد، قابل پیش‌‌‌بینی است که دوران هیجانات و محبوبیت بازی‌های تلگرامی به پایان خود خواهد رسید.

ماهیت حباب‌‌‌ها در بازار ارز‌‌‌های دیجیتال

بازار ارز‌‌‌های دیجیتال با حباب‌‌‌ها غریبه نیست و معمولا معرفی مفهوم‌‌‌های جدیدی مانند عرضه اولیه، توکن‌‌‌های غیرمثلی و میم‌کوین‌‌‌ها با هجوم سرمایه‌‌‌گذاران و معامله‌گران کوتاه‌مدت به این توکن‌‌‌های جدید همراه است. در طول این بازه زمانی، به‌دلیل هیجانات ایجادشده و القای ترس از دست دادن فرصت به سرمایه‌‌‌گذاران، قیمت‌‌‌ها می‌توانند سر به فلک بکشند و افزایش شدید حجم معاملات در پروژه‌های جدید بازار دیده می‌شود. با این حال این رشد‌‌‌های سریع قیمتی به ندرت پایدار است. هنگامی که شور و شوق اولیه کاهش پیدا می‌‌‌کند، قیمت‌‌‌ها سقوط می‌‌‌کنند و بسیاری از سرمایه‌‌‌گذاران متضرر می‌شوند.

یکی از بزرگ‌ترین حباب‌‌‌های بازار مرتبط با توکن‌‌‌های عرضه اولیه است که در سال2017 شکل گرفت. در این بازه زمانی، بسیاری از پروژه‌ها بدون ارائه یک محصول کاربردی موفق شدند تا سرمایه قابل توجهی از کاربران جمع‌آوری کنند و توکن‌‌‌های عرضه اولیه رشد‌‌‌های شدید قیمتی را رقم زدند. با این حال این روند طولانی نبود و در مدت کوتاهی اکثر این توکن‌‌‌ها تمام ارزش و قیمت خود را از دست دادند. به‌طور مشابه میم‌کوین‌‌‌ها نیز در سال‌های 2020 و 2021 موفق شدند به تیتر اول اخبار تبدیل شوند و روند‌‌‌های صعودی را تجربه کنند. با این حال این شرایط نیز چندان طولانی نبود و هم‌اکنون نام بسیاری از میم‌کوین‌‌‌های محبوب آن بازه زمانی دیگر شنیده نمی‌شود. در این بین مواردی مانند بازی‌های بلاک‌چینی و توکن‌‌‌های غیرمثلی نیز وجود داشتند که روزگاری میلیون‌ها دلار سرمایه را جذب می‌‌‌کردند و به سرعت نوسانات قیمتی را رقم می‌‌‌زدند؛ درحالی‌که امروزه کمتر کسی به آنها توجه می‌‌‌کنند و حجم معاملات آنها کاهش شدیدی یافته است.

ظهور و سقوط بازی‌های تلگرامی

هم‌اکنون تلگرام با بیش از 950میلیون کاربر فعال ماهانه، یکی از محبوب‌‌‌ترین پیام‌‌‌رسان‌‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهانی به شمار می‌‌‌رود. این پیام‌‌‌رسان مدتی است که به میزبان برنامه‌ها و خدمات بلاک‌چینی نیز تبدیل شده است و بسیاری از توسعه‌‌‌دهندگان در تلاش هستند تا با عرضه پروژه‌های خود بر بستر تلگرام، از جامعه بزرگ این برنامه بهره ببرند.

یکی از این پروژه‌ها نات‌کوین نام داشت که در ابتدای سال 2024 توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. نات‌کوین یک بازی ساده کلیکی بود که کاربران در آن می‌توانستند با کلیک کردن روی صفحه سکه‌های دیجیتال به‌دست آورند و موجودی خود را افزایش دهند. درحالی‌که نات‌کوین در آن زمان از ارز دیجیتال خود رونمایی نکرده بود، اما میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان در انتظار عرضه توکن بومی این پروژه فعالیت خود را در این بازی شروع کردند تا موجودی خود را افزایش داده و برای ایردراپ آماده شوند.

در نهایت، در اواخر اردیبهشت1403 ایردراپ نات‌کوین عرضه شد و بیش از 35میلیون کاربر موفق شدند تا مزد زحمات خود را بگیرند و به سود قابل توجهی برسند. ایده جذاب کسب سود تقریبا آسان از بازی‌های تلگرامی به سرعت توجهات را به خود جلب کرد و توسعه‌‌‌دهندگان تشویق شدند تا پروژه‌های مشابه دیگری مانند داگز، همستر کامبت و تپ سوآپ را راه‌‌‌اندازی کنند.

توسعه‌‌‌دهندگان با عرضه این بازی‌ها در تلاش هستند تا از طریق نمایش تبلیغات و پرداخت‌‌‌های درون برنامه‌‌‌ای درآمد داشته باشند و بازیکنان نیز امیدوارند تا پس از راه‌‌‌اندازی توکن بازی به سود برسند. با این حال رشد سریع این بازی‌های تلگرامی پایدار نبوده است. با وجود جذابیت‌‌‌های اولیه و جذب میلیون‌ها کاربر، توکن‌‌‌های جدید عرضه شده نتوانسته‌‌‌اند مطابق انتظارات عمل کنند. همستر کامبت و راکی ربیت دو نمونه از این توکن‌‌‌ها به شمار ‌‌‌می‌‌‌روند که با وجود برگزاری ایردراپ سود مناسبی را نصیب سرمایه‌‌‌گذاران و کاربران خود نکرده‌‌‌اند؛ در نتیجه، هم‌اکنون اشتیاق برای این بازی‌ها شروع به کاهش پیدا کرده است و کاربران دیگر دلیلی برای ادامه فعالیت در بازی‌های مشابه نمی‌‌‌بینند. این کاهش علاقه سوزن را بیش از پیش به حباب بازی‌های تلگرامی نزدیک کرده است و همان‌طور که در زمان عرضه‌های اولیه و میم‌کوین‌‌‌ها دیده شد، اصلاح‌‌‌های قیمتی و کاهش کاربران بازی‌ها نزدیک خواهد بود.

دلیل شکست و چرایی ترکیدن حباب

درحالی‌که بسیاری به‌دلیل ویژگی‌‌‌های منحصربه‌فرد گیم‌پلی و پشتوانه میلیون‌ها کاربر انتظار موفقیت همستر کامبت و راکی ربیت را داشتند، راه‌‌‌اندازی توکن این بازی‌ها با استقبال کم سرمایه‌‌‌گذاران مواجه شده است و بازده قابل توجهی را به همراه نداشته‌‌‌اند. دلیل اصلی این شکست می‌تواند اشباع بیش از حد بازار بازی‌های تلگرامی باشد و طی چند ماه گذشته ده‌ها پروژه مشابه نات‌کوین به سرعت راه‌‌‌اندازی شده‌‌‌اند. در این بین فقدان نوآوری نیز مشکل‌ساز شده است. هم‌اکنون بسیاری از بازی‌های تلگرامی در تلاش برای تکرار موفقیت نات‌کوین هستند که باعث شده است تا ماهیتی مشابه با این بازی پیدا کنند. عدم نوآوری و تفاوت با گزینه‌های قبلی باعث می‌شود تا جذابیت این پروژه‌ها برای سرمایه‌‌‌گذاران کاهش پیدا کند و ترجیح دهند تا در دیگر گزینه‌ها سرمایه‌‌‌گذاری داشته باشند.

علاوه بر آن سرمایه‌‌‌گذاران بازار ارز‌‌‌های دیجیتال به‌طور کلی به بازی‌ها چندان علاقه زیادی نشان نمی‌دهند که باعث شده است تا سرمایه در گردش این بخش از بازار کم باشد. به همین دلیل تنها برخی از پروژه‌های محبوب مانند نات‌کوین می‌توانند همچنان حجم بالای معاملات و سرمایه را حفظ کنند و بازی‌های جدید کار سختی برای جذب سرمایه و حفظ جذابیت برای سرمایه‌‌‌گذاران دارند.

اخیرا افزایش قیمتی بیت‌کوین نیز رقم خورده که توجهات سرمایه‌‌‌گذاران را به گزینه‌های محبوب و مطمئن بازار جلب کرده است. در این شرایط، سرمایه‌‌‌گذاران علاقه کمتری به گزینه‌های پرریسک بازار نشان می‌دهند و ترجیح می‌دهند تا از سرمایه خود برای بهره بردن از افزایش‌‌‌های قیمتی بیت‌کوین و دیگر ارز‌‌‌های برتر بازار استفاده کنند.

ایردراپ‌‌‌های پیش‌رو و آینده بازی‌ها

تپ سوآپ و بلوم از جمله بازی‌های محبوب تلگرامی به شمار می‌‌‌روند که هنوز ایردراپ خود را برگزار نکرده‌‌‌اند. در شرایطی که توکن بازی‌های تلگرامی چندان شرایط خوبی ندارند، اهمیت این ایردراپ‌‌‌ها افزایش پیدا کرده است و می‌توانند فرصتی حیاتی برای احیای علاقه و جذب کاربران جدید باشند.

با این حال اگر عملکرد آنها نیز ناامیدکننده باشد، ادامه مسیر برای بازی‌های تلگرامی بسیار دشوار خواهد بود و قابل پیش‌‌‌بینی است که حداقل در کوتاه‌مدت پروژه‌های جدید نمی‌توانند عرضه توکن پرسودی داشته باشند.

لازم به ذکر است که ترکیدن حباب بازی‌های تلگرامی به معنی پایان فعالیت و جذابیت این بازی‌ها نخواهد بود. همان‌طور که بازار میم‌کوین‌‌‌ها نشان داده‌‌‌اند‌ با فروکش کردن هیجانات، سرمایه‌‌‌گذاران در انتخاب‌‌‌های خود دقت بیشتری می‌‌‌کنند که رقابت را در بازار بازی‌های تلگرامی افزایش می‌دهد. به مرور زمان و با تغییر استراتژی کاربران از کسب سود کوتاه‌مدت به سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های بلندمدت، تنها بازی‌هایی که گیم‌پلی منحصربه‌فرد و برنامه‌های بلندمدت جذابی ارائه می‌دهند می‌توانند شانس موفقیت داشته باشند و بسیاری از پروژه‌های دیگر محو خواهند شد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *