سود دوره ای اوراق بدهی با درآمد ثابت چگونه پرداخت می‌شود؟

سود دوره ای اوراق بدهی با درآمد ثابت چگونه پرداخت می‌شود؟
خلاصه اخبار

در این مطلب سیگنال به بررسی چگونگی پرداخت و محاسبه سود دوره ای اوراق بدهی با درآمد ثابت خواهیم پرداخت.

فرض کنید شما اوراق صایپا 908 با نرخ سالیانه 18 درصد و مواعد پرداخت سه ماهه خریداری کرده‌اید. تاریخ واریز سود قبل از خرید اوراق بدهی مشخص است. برای مثال تاریخ پرداخت سود قبلی مورخ 1397/11/26 بوده است و پرداخت سود بعدی سه ماه بعد خواهد بود و به همین ترتیب تا زمان سررسید به حساب شما سود واریز خواهد شد.

مقدار سود اوراق بدهی چگونه محاسبه می شود؟

سود سالیانه 18 درصد یک قیمت اسمی است. از آن جایی که موعد پرداخت سود سه ماهه است؛ بنابراین چهار بار در سال و هر بار 4.5 درصد سود با قیمت اسمی به حساب دارندگان اوراق بهادار واریز می‌شود.

“قیمت اسمی” معادل قیمتی است که ناشر، اوراق را به آن قیمت در روز سررسید خریداری می‌کند و در بیشتر مواقع معادل ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.

در صورت فروش اوراق بدهی سود دوره‌ای چگونه به فروشنده تعلق می گیرد؟

فرض کنید شما اوراق صایپا908 را با نرخ سود 18 درصد دارید و بخواهید امروز آن را بفروشید. فردی که اوراق را خریداری می کند علاوه بر قیمت فروش به اندازه 905.000 ریال (که قیمت معاملاتی آن در بازار امروز است) باید سود اوراق را نیز از موعد پرداخت سود قبلی در تاریخ 1397/11/26 تا امروز پرداخت کند.

سودی که به شما در هنگام فروش اوراق تعلق می‌گیرد برابر با مجموع سود روزشمار از روز بعد از آخرین دفعه واریز سود 1397/11/26  تا روز فروش اوراق 1398/01/27 است که این مبلغ برابر با 29.140 ریال خواهد شد.

در زمان پذیره نویسی اوراق بدهی سود روزشمار هر روز تا زمان سررسید منتشر می‌شود. مقادیر مربوط به سود روزشمار در صفحه نماد هر اوراق، در سایت tse.ir و یا سایت ifb.ir در صفحه نماد مورد نظر موجود میباشد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای اوراق بدهی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.