سود دهی استارتاپ‌های غذا در دوره گرانی / متوسط قیمت هر وعده غذایی به ۲۰ هزار تومان رسیده است

سود دهی استارتاپ‌های غذا در دوره گرانی / متوسط قیمت هر وعده غذایی به ۲۰ هزار تومان رسیده است
خلاصه اخبار

سال گذشته که به شدت سال سختی برای استارتاپ‌ها بود، فعالان استارتاپی حوزه غذا کمتر ضرر کردند و در برخی موارد با افزایش کاربر هم مواجه بودند.

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت‌نیوز، غذا آن نیاز اساسی است که قابل حذف کردن نیست و درست به همین دلیل در یک سال گذشته که به شدت سال سختی برای استارتاپ‌ها بود، فعالان استارتاپی حوزه غذا کمتر ضرر کردند و در برخی موارد با افزایش کاربر هم مواجه بودند؛ یکی از نمونه‌ها استارتاپ مامان‌پز است که یکی از شناخته‌ترین‌ها در میان مدعیان است.

سود دهی استارتاپ‌های غذا در دوره گرانی / متوسط قیمت هر وعده غذایی به ۲۰ هزار تومان رسیده است

تبسم لطیفی، مدیر عامل استارتاپ مامان‌پز به «تجارت‌نیوز» می‌گوید که از زمانی که نرخ‌ها شروع به تغییر کرد آنها نیز افزایش دادن قیمت غذاها را شروع کردند؛ به طوری که به گفته او، از پاییز سال گذشته افزایش قیمت به دفعات در خدماتشان دیده ‌شد و امسال نیز بعد از تعطیلات نوروز یکبار دیگر افزایش قیمت غذا در دستور کارشان قرار گرفت با این حال آنها سال ۹۷ را در اوج سختی با سود و افزایش متقاضی تمام کردند.

آنها با عده‌ای از زنان خانه‌دار کار می‌کنند که مواد اویه‌ غذا دائما در حال گران شدن است و همه آنها مجبورند در این اپلیکیشن‌ قیمت غذای خود را تغییر دهند.

لطیفی درباره تاثیرات رشد قیمت مواد اولیه غذایی بر روند کاریشان می‌گوید: در این سو مشتری نیز توان خریدش محدود است و از رشد قیمت‌ها شاکی می‌شود. ۹۰ درصد مشتریان ما سازمان‌ها و شرکت‌هایی هستند که بودجه مشخص و ثابتی برای غذای پرسنل خود دارند و خیلی سخت است که این افزایش هزینه‌ها را مدیریت کنند. بسیاری از شرکت‌ها در این مسیر تصمیم می‌گیرند نهار پرسنل را حذف کنند یا مدل تخصیص غذا را تغییر دهند.

او می‌گوید که همگام با نیاز کاربرانشان آنها نیز تغییر وضعیت دادند. لطیفی توضیح می‌دهد: در این شرایط ما هم مدل کسب‌وکارمان را تغییر دادیم تا بتوانیم بر مشکل تغییر قیمت فائق بیاییم به این صورت که اپلیکیشن شارژی طراحی کرده‌ایم که هم کارمند و هم شرکت می‌تواند مبلغ غذا را پرداخت کند یا ترکیبی از پرداخت توسط هر دو نفر اتفاق بیفتد. مثلا مدیر شرکتی می‌گوید بودجه پرداخت غذا برای پرسنل را روی ۱۲ هزار تومان تنظیم کرده‌ام اما قیمت غذا ۱۷ هزار تومان است، به این صورت مابقی پول که پنج هزار تومان است را کارمند باید پرداخت کند.

سود دهی استارتاپ‌های غذا در دوره گرانی / متوسط قیمت هر وعده غذایی به ۲۰ هزار تومان رسیده است

لطیفی درباره بازدهی این مدل می‌گوید: تعدادی از این مدل استفاده کرده‌اند و تعدادی دیگر از همان قیمت افزایش یافته استفاده می‌کنند اما نمی‌دانند تا چه زمانی می‌توانند این مدل را ادامه دهند. از سوی دیگر ما هم در تلاش هستیم تا راه‌هایی پیدا کنیم برای اینکه بتوانیم مواد اولیه را از عمده فروشی‌های بیشتری خریداری و بین آشپزها توزیع کرده تا بتوانیم افزایش قیمت را مدیریت کنیم.با وجود این، باید گفت که شرایط سختی پیش‌رو داریم.

مدیر عامل مامان‌پز درباره میزان افزایش قیمت غذایشان می‌گوید: در پاییز سال قبل متوسط قیمت ما حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت غذاها روی ۲۰ هزار تومان قرار دارد. با وجود این، ما سعی می‌کنیم با توجه به کیفیت غذا و مواد اولیه خوبی که در اختیار آشپزهایمان قرار می‌دهیم قیمت را در پایین‌ترین حد ممکن نگه داریم.

او ادامه می‌دهد: با وجود چنین افزایش قیمتی خوشبختانه تعداد کاربران ما کاهش نداشته‌ و رشد خیلی زیادی هم به نسبت سال قبل داشته‌ایم که شاید به این دلیل باشد که رقبایمان به نسبت ما افزایش قیمت بسیار زیادی داشته‌اند.

او درباره پیش‌بینی‌های آینده این کسب‌وکار می‌گوید: به هرحال همه استارتاپ‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که امسال قرار است چه اتفاقی بیفتد و تاکنون نمونه‌های آن را هم دیده‌ایم به خصوص سال ۹۷ که جزو سخت‌ترین سال‌های اخیر برای استارتاپ‌ها بود و برای ۹۸ هم تصمیماتی گرفته خواهد شد اما به هرحال باید گفت بازار غذا یک نیاز اساسی برای کاربران است و در نهایت مشتری‌های خودش را دارد و وجه تمایز با کسب‌وکارهای دیگر این است که این خدمات یک نیاز اساسی است. با این حال این رقابت روز به روز سخت‌تر می‌شود و کسی در این وادی موفق خواهد بود که کمترین قیمت و بهترین کیفیت را ارائه کند.

منبع : tejaratnews.com

برچسب‌ها