سناتور آمریکایی: باید آزمایش تسلیحات هسته‌ای را متوقف کنیم

سناتور آمریکایی: باید آزمایش تسلیحات هسته‌ای را متوقف کنیم
به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک نماینده مجلس سنای آمریکا لحظاتی پیش در حساب کاربری خود در توئیتر پیشنهاداتی را برای کاهش خطر جنگ اتمی مطرح کرده است.

«اد مارکی»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا تمدید پیمان اتمی با روسیه، بازگشت دوباره به توافق هسته‌ای، متوقف کردن برنامه‌های آمریکا در زمینه سلاح‌های اتمی و توقف دائمی آزمایش این سلاح‌ها را راه کاهش خطر جنگ هسته‌ای دانسته است.

مارکی در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «برای اینکه خطر جنگ هسته‌ای را حقیقتاً کاهش دهیم لازم است محدودیت‌های قابل‌راستی‌آزمایی علیه نیروهای استراتژیک روسیه را تمدید کنیم، به توافق هسته‌ای ایران بازگردیم، برنامه‌های مربوط به سلاح‌های هسته‌ای جدید و بی‌ثبات‌کننده را لغو و آزمایش سلاح‌های هسته‌ای را برای همیشه متوقف کنیم.»

پیمان استارت نو

پیام این قانونگذار آمریکایی در شرایطی منتشر شده که وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه آمادگی خود برای تمدید پیمان اتمی «استارت نو» را بار دیگر اعلام کرد و گفت این کشور حاضر است ذخیره‌سازی کلاهک هسته‌ای را برای این منظور متوقف کند.

زارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: «پیشنهاد روسیه این است که پیمان “استارت‌نو” برای یک سال دیگر تمدید شود و [این کشور] آماده است تا در کنار آمریکا تعهد سیاسی هر دو طرف به منظور متوقف کردن ذخیره‌سازی کلاهک‌ هسته‌ای طی این دوره را به عهده بگیرد.»

دکترین هسته‌ای ترامپ

در دکترین اتمی جدید ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید منتشر شد آمده که «پنتاگون» باور دارد با استفاده از سلاح های اتمی می‌تواند «شرایطی برای حصول نتایجی قاطع و بازیابی ثبات راهبردی ایجاد کند».

 این اسناد با عنوان «عملیات‌های اتمی» در تاریخ 11 ژوئن منتشر شد و طی 14 سال اخیر در نوع خود بی‌نظیر بود. به گفته کارشناسان کنترل تسلیحات، این اسناد تغییر طرز تفکر ارتش آمریکا به سمت استفاده از جنگ اتمی برای حصول پیروزی را نشان می‌دهد و خط مشی بسیار خطرناکی است.

در این اسناد آمده است: «با استفاده از سلاح‌های اتمی می‌توان شرایطی را برای حصول نتایج قطعی و بازیابی ثبات راهبردی ایجاد کرد. به‌خصوص استفاده از سلاح‌های اتمی به‌طور بنیادین شالوده نبرد را تغییر داده و شرایطی را ایجاد می‌‌کند که چگونگی پیروزی فرماندهان در جنگ را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد».

اسناد عملیات‌های اتمی پس از یک هفته از روی سایت پنتاگون برداشته شد و اکنون تنها از طریق کتابخانه الکترونیک، دسترسی بسیار محدودی به آن وجود دارد.

اما قبل از این‌که این اسناد از روی سایت برداشته شوند، توسط «استیون افترگود» مدیر پروژه پنهان‌کاری دولت در فدراسیون دانشمندان آمریکایی دانلود شدند.

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح گفت این اسناد «به دلیل این‌که تصمیم گرفته شد مانند برخی دیگر از مدارک ستاد مشترک، باید فقط برای کارکنان رسمی قابل دسترس باشند [از روی سایت] برداشته شدند».

این دکترین پس از آن منتشر شد که دولت ترامپ از دو توافق هسته‌ای مهم خارج شد. یکی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) با ایران و دیگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه.

رقابت تسلیحاتی آمریکا و روسیه

موسسه تحقیقات و صلح (سیپری) در یک گزارش خود نوشت که چشم‌اندازی از جهان بدون تسلیحات اتمی وجود ندارد و برعکس، قرارداد مهم میان آمریکا و روسیه هم میان طرفین رو به انقضاست که این وضعیت می‌تواند رقابت تسلیحاتی را به دنبال داشته باشد. 

طبق گزارش «بولتن علوم اتمی» که چندی منتشر شد، وزارت دفاع آمریکا چیزی حدود 6185 کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود دارد که 2385 کلاهک قرار است امحاء شود و 2050 کلاهک نیز در انبارها نگهداری می‌شود. این میزان طی یک سال گذشته بدون تغییر مانده است.

در این گزارش آمده است تعداد بمب‌های اتمی تاکتیکی در پایگاه‌های عملیاتی «پنتاگون» در کشورهای اروپایی 150 عدد است که در یک سال گذشته تغییری نداشته است. این بمب‌های اتمی که از نسخه‌های 3 و 4 بمب‌های تاکتیکی هستند، در 6 پایگاه واقع در 5 کشور اروپایی مستقر شده‌اند.

از این میان دو پایگاه در ایتالیا و در هریک از کشورهای آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند یک پایگاه وجود دارد.