سر سنگینی ریاض از ابوظبی

سر سنگینی ریاض از ابوظبی

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

به گزارش پایگاه اینترنتی سعودی لیکس، پس از مخالفت محمد بن زاید ولیعهد امارات با مداخله در گزارش نهاد اطلاعاتی آمریکا درباره قتل خاشقجی، احساس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان این است که همتای اماراتیش به او خیانت کرده است.
پایگاه «اسرار اماراتی» در این باره نوشت، بسیاری از مشاوران جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که اخیرا احساس ناخوشایندشان به محمد بن سلمان را آشکار ساخته اند از دوستان نزدیک محمد بن زاید هستند.
پس از آنکه آمریکا از تصمیم خود برای انتشار گزارش نهاد اطلاعاتی کشور از ترور خاشقجی خبر داد امارات موضع خاصی در برابر این تصمیم اتخاذ نکرد. همچنین با توجه به واکنش‌های مختلف بین المللی علیه محمد بن سلمان و نقش او در ترور خاشقجی، امارات اقدام قابل توجهی در حمایت از ولیعهد عربستان نکرد. امارات در این زمینه به همین حد بسنده کرد که وزارت امور خارجه اش با صدور بیانیه ای، تاکید کرد، از موضع عربستان در قبال گزارش آمریکا حمایت می‌کند.
در روز‌هایی که ترور خاشقجی به مشکلی برای عربستان و ولیعهد این کشور تبدیل شده بود روزنامه الاخبار لبنان محتوای گزارشی را منتشر کرد که طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات به عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه نوشته بود و از نظر طبقه بندی در ردیف بسیار محرمانه قرار داشت. محتوای این گزارش به ناخرسندی عربستان از رفتار امارات در قبال ترور خاشقجی اشاره دارد. به موجب این گزارش عربستان از موضع مبهم امارات در قبال ترور خاشقجی ابراز ناخرسندی کرد و موضع امارات را در سطح مورد انتظار عربستان ندانست در شرایطی که هم پیمان نزدیک ریاض است.
طحنون بن زاید می‌افزاید، مهم‌ترین سئوال یک ماه گذشته در ریاض این بود که چرا محمد بن زاید حتی برای ساعاتی از ریاض دیدار نکرد؟ انتظار ریاض از ابوظبی بیش از ابراز همبستگی از طریق یک بیانیه است.
در هر حال با بحران ترور خاشقجی ناخرسندی محافل امنیتی، سیاسی و فرهنگی عربستان از امارات به ویژه امیرنشین ابوظبی زیاد شده است.
به موجب گزارش سری طحنون بن زاید، در برخی نشست‌های ویژه بخصوص محافل دولتی عربستان سخن این است که امارات موجب شد تا عربستان در این مشکل گرفتار شود. حتی برخی چهره‌های محافظه کار امنیتی با ترکیه هم عقیده اند و می‌گویند امارات هم در این حادثه نقش داشته است.