سرگیجه برجامی بورس / برگشت شاخص کل از سطح حمایتی؟

سرگیجه برجامی بورس / برگشت شاخص کل از سطح حمایتی؟
خلاصه اخبار

هفته چهارم مرداد ماه در حالی به پایان رسید که بورس تحت تاثیر اخبار برجامی قرار داشت و با اوج گیری اخبار ضد و نقیضی منتشر شده، معاملات با ثباتی را تجربه نکرد. در هفته ای که تنها سه روز معاملاتی داشتیم،‌ شاهد چرخش چند باره بازار بودیم و با انتشار هر خبر و یا اظهارنظری در خصوص برجام، جریان عرضه و تقاضا تغییر می کرد؛ موضوعی که به خوبی نشان می دهد که بازار در یک بلاتکلیفی کامل قرار دارد و در این شرایط نمی توان انتظار شکل گیری یک روند مشخص را داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین؛معاملات روز شنبه ۱۵ مرداد به واسطه اخبار مثبت برجامی با افزایش تقاضا در نمادهای ریالی همراه شد و شاخص کل توانست رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی را ثبت کند. نکته قابل توجه بازار روز شنبه افزایش نسبی ارزش معاملات خرد همزمان با ورود پول حقیقی پس از ۳۵ روز معاملاتی بود؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد به حدود ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها حدود ۱۸۰ میلیارد تومان وارد بازار کردند.

در حالی که انتظار می رفت روز سه شنبه و پس از دو روز تعطیلی بورس روند روز شنبه خود را ادامه بدهد اما تحلیل های متناقض از آینده برجام و متن توافق نامه ارائه شده توسط اروپا و عدم اعلام موضع رسمی ایران منجر شد که فشار عرضه به ویژه در گروه خودرویی  وبانکی افزایش پیدا کند. در این روز ارزش معاملات خرد حدود دو هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان بود و خروج حدود ۲۴۵ میلیارد تومانی پول حقیقی ثبت شد.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین

  • بازدهی شاخص کل بالاخره مثبت شد!
  • ارزش معاملات خرد کمی بهبود یافت
  • سرعت خروج پول حقیقی کم شد
  • شاخص کل به حمایت واکنش نشان داد

به گزارش اقتصادآنلاین؛معاملات روز شنبه 15 مرداد به واسطه اخبار مثبت برجامی با افزایش تقاضا در نمادهای ریالی همراه شد و شاخص کل توانست رشد بیش از 11 هزار واحدی را ثبت کند. نکته قابل توجه بازار روز شنبه افزایش نسبی ارزش معاملات خرد همزمان با ورود پول حقیقی پس از 35 روز معاملاتی بود؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد به حدود 2هزار و 600 میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها حدود 180 میلیارد تومان وارد بازار کردند.

در حالی که انتظار می رفت روز سه شنبه و پس از دو روز تعطیلی بورس روند روز شنبه خود را ادامه بدهد اما تحلیل های متناقض از آینده برجام و متن توافق نامه ارائه شده توسط اروپا و عدم اعلام موضع رسمی ایران منجر شد که فشار عرضه به ویژه در گروه خودرویی وبانکی افزایش پیدا کند. در این روز ارزش معاملات خرد حدود دو هزار و 420 میلیارد تومان بود و خروج حدود 245 میلیارد تومانی پول حقیقی ثبت شد.

روز چهارشنبه هم شرایط مشابه روز سه شنبه ادامه پیدا کرد و معاملات بورس در سالگرد آغاز سقوط تاریخی شاخص کل، کم رونق بود؛ کاهش حدود 3٬500 واحدی شاخص کل، افت ارزش معاملات خرد به کم‌تر از 2هزار میلیارد تومان و ادامه خروج پول حقیقی مهم ترین شاخص های بازار چهارشنبه بود. نکته دیگر بازار روز چهارشنبه به معاملات تایم پایانی باز می‌گشت؛ جاییکه افت دلار در بازار آزاد به عنوان سیگنال مثبت برجامی تلقی شد و دوباره شاهد افزایش تقاضا به ویژه در نمادهای ریالی بودیم.

بازدهی شاخص کل بالاخره مثبت شد!

بازدهی بورس بر اساس تغییرات شاخص کل برابر با مثبت 0.8 درصد بود. بنابراین پس از 7 هفته شاهد بازدهی مثبت هفتگی شاخص کل بودیم. بازدهی مثبت 2.9 درصدی هفته آخر خرداد ماه، آخرین باری بود بازدهی مثبت شاخص کل ثبت شد.

h4

ارزش معاملات خرد کمی بهبود یافت

در هفته ای که تنها سه روز معاملاتی داشت، در مجموع ارزش معاملات خرد هفته به بیش از 7هزار میلیارد تومان رسید؛ به بیان دیگر ارزش معاملات خرد روزانه به طور میانگین برابر با 2هزار و 345 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته بهبود یافته است.

h2

سرعت خروج پول حقیقی کم شد

این هفته پس از مدت ها شاهد ورود پول حقیقی بودیم و روز شنبه حقیقی ها 180 میلیارد تومان وارد بازار کردند. به طور کلی در این هفته حقیقی‌ها به طور میانگین روزانه 88 میلیارد تومان از بازار خارج کردند که کم ترین میزان طی 13 هفته گذشته به حساب می آید.

h1

شاخص کل به حمایت واکنش نشان داد

همانگونه که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، بررسی شاخص کل در تایم فریم هفتگی، تحلیل دقیق تر و بهتری را پیش روی ما قرار می دهد؛ از نمودار هفتگی اینگونه بر می آید که شاخص کل به حمایت معتبر میانگین متحرک 50 دوره ای ‌واکنش نشان داده است. باید در نظر داشت که روند دو سال گذشته بورس به گونه ای بوده که سه میانگین متحرک 25، 50 و 75 دوره ای در فاصله اندکی قرار دارند، موضوعی که یک حمایت قوی را در محدوده یک میلیون و چهارصد هزار واحد ایجاد کرده‌است؛ بنابراین مادامی که میاگین متحرک 25 دوره ای به زیر میانگین متحرک 50 دوره ای نفوذ نکند، ‌به نظر نمی رسد که ریزش شدید و قابل توجه شاخص سناریو محتملی باشد.

h3