ادعای عجیب نفتی رویترز؛ دپوی نفت ایران در بنادر چین

ادعای عجیب نفتی رویترز؛ دپوی نفت ایران در بنادر چین
خلاصه اخبار

رویترز هفته گذشته در گزارشی نوشت: «تهران بخشی از نفت بی‌مشتری خود را در بندر دالیان چین انبار می‌کند و تا پایان ماه گذشته حدود 20 میلیون بشکه از نفت ایران در این انبار ذخیره شده است.» این راه حلی است که ایران در دور پیشین تحریم‌ها هم با بهره گرفتن از آن موفق به صادرات بخشی از نفت تولیدی خود شد. اما آیا مشتری‌های ایران باز هم چنین ریسک‌هایی را می‌پذیرند و تجارت با ایران را ادامه می‌دهند؟

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، در حالی که از دوم ماه می (دوازدهم اردیبهشت‌ماه) معافیت‌ها برای هشت مشتری کلیدی نفت ایران منقضی شد، هفته گذشته رویترز گزارش داد که چین در ماه آپریل (فروردین-اردیبهشت) روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده تا انبارهای خود را پر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در پنجم نوامبر ۲۰۱۸، ایران به‌طور متوسط روزانه ۲٫۱ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد. یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها مقامات آمریکایی به هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، یونان، تایوان و ایتالیا معافیت شش‌ماهه برای خرید میزان محدودی از نفت ایران اعطا کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد طی این مدت شش‌ماهه، میزان صادرات نفت ایران به روزانه ۱٫۵ تا ۱٫۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. سه کشور تایوان، ایتالیا و یونان هم از معافیت‌های خود استفاده نکرده و هیچ نفتی از ایران خریداری نکردند.

در حال حاضر، پیش‌بینی‌های متفاوتی از میزان صادرات نفت ایران در ماه‌های پیش رو وجود دارد.

هند دومین مشتری نفت ایران، در ماه آپریل تنها ۲۷۹ هزار بشکه در روز نفت خریداری کرده که این رقم در مقایسه با ماه آپریل سال گذشته ۵۷ درصد و در مقایسه با ماه مارس (اسفند-فروردین) ۳۱ درصد کاهش یافته است.

چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران نیز در ماه آپریل، ۴۱۶ هزار بشکه نفت در روز وارد کرده است. این رقم در ماه مارس ۷۷۹ هزار بشکه در روز گزارش شده است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده به ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت؛ اما چین خرید نفت از ایران را ادامه می‌دهد.

تازه‌ترین گزارش از شرکت رفینیتیو، که نفتکش‌ها را ردیابی می‌کند، نشان می‌دهد که در هفته منتهی به پنجم می، ایران روزانه کمی بیش از ۴۰۰ هزار بشکه بارگیری نفت داشته است. به این ترتیب، این رقم در مقایسه با هفته‌های قبل از آن دو سوم کاهش یافته است.

بر اساس پیش‌بینی‌های موسسه اف‌جی‌ای هم انتظار می‌رود طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، روزانه تنها ۲۶۰ هزار بشکه نفت به چین صادر شود که ۲۰۰ هزار بشکه آن به شرکت ژنرونگ و ۶۰ هزار بشکه دیگر به شرکت ساینوپک فروخته می‌شود.

شرکت ملی نفت چین (CNPC)، در میدان نفتی آزادگان شمالی و شرکت ساینوپک در میدان یادآوران ایران فعالیت‌های گسترده‌‌ای دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد، هر دو شرکت ۳٫۵ میلیارد دلار در این میادین نفتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخش عظیمی از واردات نفت‌شان از ایران بابت بازپرداخت و هزینه‌ها در این میادین است.

از دوم ماه می، هیچ‎یک از مشتریان نفت ایران مجاز به خرید نفت از ایران نیستند؛ در این غیر این‌صورت با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مواجه خواهند شد.

این مساله موجب می‌شود، مشتریانی که در ماه‌های پیش به صورت رسمی و غیررسمی از ایران نفت خریداری می‌کردند، دیگر علاقه چندانی به پذیرش ریسک برای تجارت با ایران نداشته باشند.

رویترز به تازگی در گزارشی نوشت: تهران بخشی از نفت بی‌مشتری خود را در انبار دالیان چین انبار می‌کند و تا پایان ماه گذشته حدود ۲۰ میلیون بشکه از نفت ایران در این انبار ذخیره شده است.

این راه حلی است که ایران در دور پیشین تحریم‌ها نیز از طریق آن اقدام به فروش نفت خود به سایر کشورها می‌کرد. اما آیا با وجود تهدیدهای خزانه‌داری و دولت آمریکا، این مشتریان باز هم تن به مواجهه به چنین ریسک‌هایی می‌دهند؟

رویترز هفته گذشته در گزارش دیگری مدعی شد که یک تانکر بزرگ ایرانی ۱۳۰ هزار تن نفت خود را در بندر زوشان چین تخلیه کرده است. پیش از آن هم گزارش‌هایی از معطل ماندن چند نفتکش ایرانی در بندرهای چین مخابره شده بود.

در عین حال، برخی منابع در این بندر مدعی هستند که این نفتکش ایرانی نبوده است.

برخی کارشناسان معتقدند که حتی اگر ایران بتواند برای نفت ذخیره‌شده در بنادر چین مشتری پیدا کند، باید تخفیف‌های قابل توجهی برای آنها در نظر بگیرد و این مساله به‌شدت بر درآمدهای نفتی ایران تاثیرگذار خواهد بود.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت FGE معتقد است، تا پایان سال جاری میلادی ایران تنها می‌تواند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر کند و البته درآمد عایده از این ارسال بسیار کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در شرایط عادی خواهد بود.