سرمایه‌ گذاری در سهام و اوراق بدهی چه تفاوتی با هم دارند؟

سرمایه‌ گذاری در سهام و اوراق بدهی چه تفاوتی با هم دارند؟
خلاصه اخبار

در خرید سهام، فرد به اندازه‌ای که سهام شرکت را می‌خرد، مالک دارایی آن می‌شود. اما با خرید اوراق بدهی، شرکت برای مدت معینی به فرد بدهکار می‌شود در حقیقت فرد سرمایه گذار به اندازه ای که خواهان سرمایه گذاری است به ناشر اوراق وام میدهد و میزان سود و بازه های زمانی پرداخت سود از طرف ناشر اوراق از قبل تعیین شده است.

سود سهام به دو صورت به دست می‌آید:

۱. افزایش قیمت سهام: بر اثر نوسان قیمت سهام در بازار بورس اتفاق می‌افتد.
۲. تقسیم سود: در پایان سال مالی شرکت‌ها باید بخشی از سودی را که طی سال مالی محقق شده است، بین سرمایه‌گذاران تقسیم کنند.

در اوراق بدهی، سود، قبل از خرید مشخص می‌شود و ثابت است. به عنوان مثال به دارنده اوراق، ۲۰ درصد سود سالیانه و هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.

اگر اوراق تا زمان سررسید، نگهداری شوند، به قیمت اسمی از دارندگان آن‌ها خریداری می‌شوند و این قیمت تحت تاثیر معاملات بازار نخواهد بود. اگر دارنده اوراق زودتر از زمان سررسید نیز بخواهد آن‌ها را بفروشد نوسان قیمت اوراق نسبت به سهام کمتر است.

بنابراین تفاوت اصلی خرید سهام با اوراق بدهی در پذیرش ریسک بیشتر است. از آن جایی که قیمت سهام با نوسان مواجه است، در صورت انتخاب نادرست سهام، سرمایه‌گذار زیان می‌کند. اما در اوراق با وجود مشخص بودن نرخ سود، این ریسک وجود ندارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای اوراق بدهی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.