سرمایه‌گذاری جسورانه ابزار مناسبی برای توسعه دانش‌بنیان‌ها

سرمایه‌گذاری جسورانه ابزار مناسبی برای توسعه دانش‌بنیان‌ها
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری علیرضا دلیری راهکار هماهنگی بین صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های جسورانه را ایجاد یک تشکل دانست و گفت: آشنایی با ظرفیت‌های صندوق نوآوری نیازمند همکاری مشترک است و راهکار آن نیز ایجاد یک تشکل از نمایندگان […]

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، روابط عمومی ‌صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری علیرضا دلیری راهکار هماهنگی بین صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های جسورانه را ایجاد یک تشکل دانست و گفت: آشنایی با ظرفیت‌های صندوق نوآوری نیازمند همکاری مشترک است و راهکار آن نیز ایجاد یک تشکل از نمایندگان این صندوق و صندوق‌های جسورانه است. هماهنگی نیاز به بحث و تبادل نظر دارد که از طریق این تشکل امکان‌پذیر خواهد شد. این نشست آغاز خوبی برای تعامل و حرکت روبه جلو خواهد بود.

او به رویکرد جدید صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و فناور اشاره کرد و گفت: صندوق برنامه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دارد که بسیاری با آن آشنا نیستند. این برنامه‌ها و مدل‌ها منجر به عملکرد بالای صندوق نوآوری و شکوفایی در مدت کوتاهی شده است. تنها تقویت لینک ارتباطی بین صندوق‌های جسورانه و صندوق نوآوری می‌تواند باعث رشد سرمایه‌گذاری VC واقعی در کشور شود.

مشاور معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری ایجاد سرمایه‌گذاری VC واقعی را ابزار مناسبی برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد و گفت: ارتباط صندوق جسورانه و صندوق نوآوری و شکوفایی باعث شکوفایی حوزه VC کشور می‌شود. در حال حاضر ۱۵ صندوق جسورانه مجوز فعالیت گرفته‌اند اما تنها ۷ صندوق پذیره‌نویسی کرده‌اند که باید بیشتر شود.

او به ظرفیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های زیادی در این مجموعه وجود دارد. صندوق نوآوری نسبت به نهادهای مالی و پولی امکان مانور و حرکت بیشتری دارد و صندوق‌های جسورانه می‌توانند اتاق فکر خلق مدل‌های جدید سرمایه‌گذاری باشند و به حرکت رو به جلوی این مجموعه کمک کنند.

 دلیری همچنین خواستار ورود بیشتر بخش خصوصی به بحث سرمایه‌گذاری در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان شد و گفت: در مورد تامین سرمایه اعتقاد دارم که بانک‌ها باید در حوزه‌ دانش‌بنیان و های‌تک استثنا شوند و با واسطه سرمایه‌گذاری کنند. بر همین اساس با بانک مرکزی مذاکراتی صورت گرفته و در دستور کار شورای پول و اعتبار نیز قرار گرفته است. به عبارت دیگر بانک‌ها و مجموعه‌های خصولتی نباید به صورت مستقیم ورود کنند و بیشتر بخش خصوصی باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس در بخش دیگری از این نشست هم‌اندیشی مدیرعامل فرابورس ایران نیز به برگزاری جلسات مشترک متعدد میان صندوق نوآوری و شکوفایی و فرابورس طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: با رویکرد جدید این صندوق در بحث سرمایه‌گذاری در حوزه صندوق‌های جسورانه و برنامه‌های مرتبط با آن، معتقدم بال سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی همچون بال تسهیلات و وام‌دهی آن رشد کرده و آثار مثبت آن به زودی نمایان خواهد شد.

امیر هامونی با بیان اینکه در جلسات مشترک فی‌مابین بحث طراحی شاخص نوآوری در بازار سرمایه مطرح شده است، افزود: علاوه بر شاخص‌هایی همانند تدپیکس، تیپکس و آیفکس به دنبال طراحی شاخص نوآوری مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و های‌تک لیست‌شده در بازارهای بورس و فرابورس هستیم تا روند آن‌ها را در بازار رصد کنیم.

به گفته او طراحی این شاخص هم اکنون در دستور کار کمیته شاخص سازمان بورس است و در صورت طراحی، رونمایی خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران انتشار صکوک نوآوری را نیز از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که در جلسات مشترک میان صندوق نوآوری و شکوفایی و فرابورس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و به گفته او با این ابزارسازی دامنه تامین مالی نوآوری از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه گسترده‌تر خواهد شد.

هامونی همچنین در پاسخ به دغدغه‌ای که از سوی برخی فعالان بازار سرمایه پیرامون محدود بودن سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه دانش‌بنیان مطرح می‌شود، گفت: این نگاه به مقوله سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری را قبول ندارم، ما از سال ۹۱ برای ابزارسازی در زمینه تامین مالی دانش‌بنیان جنگیدیم و تلاش کردیم و ثمره آن را امروز با راه‌اندازی ابزارهای خوبی که به سرمایه‌گذاری در این حوزه کمک می‌کنند مانند صندوق‌های جسورانه شاهد هستیم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.