سرب، فلزی بازنده در آینده‌ای بلندمدت

سرب، فلزی بازنده در آینده‌ای بلندمدت
خلاصه اخبار

قیمت شمش سرب از ابتدای سال جدید میلادی تا نیمه ماه مارس رشد 3.9 درصدی را تجربه کرد و مجدد به بالای 2 هزار دلار به‌ازای هر تن رسید. باوجودی که در چند ماه ابتدای سال 2019 این فلز روند رو به رشدی را در بازارهای بزرگ بورسی دنیا همانند بازار بورس فلزات لندن و بازار شانگهای طی کرده است اما نمی‌توان به آینده این فلز در بلندمدت امید داشت.

به گزارش سیگنال به نقل از فلزات آنلاین، در نمودار 1 قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن و بازار شانگهای و همچنین مجموع موجودی سرب در این 2 بازار از ابتدای دسامبر 2018 تا 12 مارس 2019 آورده شده است. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود از اواسط ژانویه 2019 مجموع موجودی شمش سرب در 2 بازار بزرگ دنیا روند نزولی به خود گرفت. البته بخش عمده‌ای از این کاهش موجودی مرتبط با بازار بورس فلزات لندن و نه بازار بورس شانگهای بود. در ابتدای ژانویه 2019، موجودی شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن برابر 107 هزار و 375 تن بود که با حدود 28.5 درصد کاهش به 76 هزار و 700 تن در دوازدهم مارس 2019 رسید. همچنین در ابتدای سال جدید میلادی، میزان شمش سرب در بازار بورس شانگهای حدود 10 هزار تن بود که در ششم مارس موجودی این فلز در این بازار به 17 هزار و 941 تن رسید که در واقع افزایش در موجودی داشته است.

میزان موجودی شمش سرب بازار بورس فلزات لندن در ماه مارس 2019 به کمترین رقم پس از سال 2008 رسید که همین امر عاملی جهت تقویت بازار این فلز بود. طی یک ماه اخیر قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن در مجموع افزایش داشت که گاهی متاثر از شرایط بازار کاهشی نیز شد. در مجموع طی یک ماه اخیر قیمت این فلز در بازار بورس فلزات لندن کاهش 1.8 درصدی را تجربه کرد.

باوجودی که گاه شاهد افزایش قیمت شمش سرب در بازارهای جهانی به تناسب کاهش موجودی این فلز بودیم، اما در مجموع نمی‌توان به آینده بازار این فلز در بلندمدت امید داشت. لازم به ذکر است که عمده مصرف این فلز (چیزی حدود 40 درصد) مربوط به باتری‌های اسید سرب است که در خودروها به‌کار برده می‌شود، با روی کار آمدن خودروهای الکتریکی، رشد بازار مصرف این فلز به‌شدت محدود خواهد شد. این امر متعاقبا سبب محدود شدن رشد قیمت سرب نیز خواهد شد.

براساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی در سال 2018، بازار دنیا با کاهش 98 هزار تنی در عرضه شمش سرب مواجه بود. در ماه‌های ابتدایی سال 2019 نیز بازارها شاهد کاهش موجودی این فلز بودند، اما بنا بر پیش‌بینی گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی در سال جاری چین حدود 1.3 درصد از مصرف فلز سرب خود خواهد کاست و این در حالی است که بنا بر پیش‌بینی گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی، مقدار تقاضای سرب در ایالات متحده آریکا طی همین دوره، تا 2.5 درصد افزایش خواهد یافت.

سرب، فلزی بازنده در آینده‌ای بلندمدت
برچسب‌ها