سامانه یکپارچه فروش خودرو در رفع مشکلات بازار در بلندمدت بی‌اثر است

سامانه یکپارچه فروش خودرو در رفع مشکلات بازار در بلندمدت بی‌اثر است
خلاصه اخبار

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: سامانه یکپارچه فروش ضمن رفع التهاب بازار و بازگشت اعتماد به صنعت خودروی کشور در کوتاه مدت، پاسخگوی مشکلات ریشه‌ای بازار همچون قیمت و عرضه در بلندمدت نیست.

به گزارش سیگنال به نقل از خبر خودرو

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: سامانه یکپارچه فروش ضمن رفع التهاب بازار و بازگشت اعتماد به صنعت خودروی کشور در کوتاه مدت، پاسخگوی مشکلات ریشه‌ای بازار همچون قیمت و عرضه در بلندمدت نیست.

جواد مرزبان در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص تداوم شیوه قرعه‌کشی و ورود خودروسازان خصوصی به این عرصه اظهار داشت: قرعه‌کشی شاید این توان را داشته باشد که برخی از مشکلات بازار را به شکل مقطعی و البته بسیار محدود کاهش دهد.

وی در ادامه به متمرکز شدن فروش خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش اشاره کرد و گفت: این اقدام تنها از بخش کوچکی از التهاب موجود در بازار می‌کاهد و اعتماد سلب شده از جامعه را بازمی‌گرداند اما در بلندمدت نمی‌تواند پاسخگوی تمام مشکلات اساسی و ریشه‌ای رخنه کرده در بازار همچون قیمت و عرضه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران رفع مشکلات بازار خودرو را در گرو این دانست که بخش‌هایی فراتر از خودروسازان و وزارت صمت به عنوان مثال بانک مرکزی و وزارت امور خارجه وارد میدان شوند و افزود: یکی از اقداماتی که وزارت امور خارجه به تازگی آغاز نموده، ورود به حوزه صادرات و واردات کالا بدون استفاده از دلار است که ابتدا توسط روسیه کلید خورد و می‌بایست مورد حمایت ایران قرار بگیرد.

مرزبان ادامه داد: فراهم کردن زمینه واردات و صادرات قطعات، مواد اولیه و محصول نهایی با کمک ارزهای بین کشوری و بدون نیاز به تراکنش با دلار و یورو ضمن کم‌رنگ‌تر کردن اثر تحریم‌ها، 20 تا 25 درصد از مشکلات صنعت خودرو می‌کاهد.

وی گفت: قیمت خودرو تابع چندین متغیر از جمله نرخ ارز، عرضه و تقاضا، اتفاقات سیاسی، فعالیت‌های دلالی است به طوری که نوسان این متغیرها بر کاهش یا افزایش قیمت خودرو اثرگذار است.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نرخ ارز یکی از عواملی است که علاوه بر بازار خودرو در سایر بازارها همچون طلا و سکه موجب تغییر قیمت‌ها می‌شود.

مرزبان یادآور شد: افزایش تقاضا در برخی از مقاطع به عنوان مثال در فصل تابستان که پیک آغاز سفرها است نیز موجب رشد قیمت خودرو در بازار می‌شود ضمن اینکه کنش‌ها و واکنش‌های سیاسی نظیر تایید برجام یا قفل شدن مذاکرات نیز بر قیمت خودرو بی‌اثر نیست.

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های واسطه‌گری و دلالی به عنوان یکی از عوامل کاذب اما اصلی موثر بر تغییر قیمت خودرو در بازار خاطرنشان کرد: اشخاصی که در خرید و فروش خودرو در بازار دخالت دارند، با ایجاد جو کاذب در این بازار و با هدف افزایش سهم واسطه‌گری و دلالی، سعی در افزایش قیمت خودرو دارند.

برچسب‌ها