ساعات معاملات بازارهای مالی در دنیا چگونه است؟

ساعات معاملات بازارهای مالی در دنیا چگونه است؟
خلاصه اخبار

بورس اوراق بهادار از آن بازارهایی است که می‌توان سهام شرکت‌های مختلف را برای ساعات معینی در طول روز خرید و فروش کرد. در بیشتر کشورها،‌ معاملات معمولاً از دوشنبه تا جمعه انجام می‌شوند. ولی برخی کشورها از این قاعده مستثنی هستند

بدون شک یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در معامله‌گری برای سرمایه‌گذاران بحث زمان است. بورس اوراق بهادار از آن بازارهایی است که می‌توان سهام شرکت‌های مختلف را برای ساعات معینی در طول روز خرید و فروش کرد. در بیشتر کشورها،‌ معاملات معمولاً از دوشنبه تا جمعه انجام می‌شوند. ولی برخی کشورها از این قاعده مستثنی هستند، به‌عنوان مثال می‌توان به کشور خودمان، ایران اشاره کرد که معاملات بازار اوراق بهادار در آن از شنبه تا ۴ شنبه در جریان است.
یکی از مشکلات معامله‌گران در ایران، محدودیت زمانی بازارها است. فعالیت بورس روزانه تا ساعت 12:30 ظهر انجام می‌شود و این معضل، یکی از چالش‌های معاملاتی در بازارهای مالی ایران است. برای هم‌سو شدن با بازارهای مالی جهان ما به رویکردهای پرسرعت، بدون محدودیت زمانی و مکانی و همچنین بسترهای معاملاتی پیشرفته برای برآورده شدن خواسته‌های کاربران به صورت 24 ساعته نیازمندیم.
ساعات کاری برخی بازارها به این نحو است که برای مدت کوتاهی در ظهر به عنوان استراحت برای ناهار بسته می‌شوند. این رویکرد بیشتر در بازارهای آسیا دیده می‌شود. بورس لندن و بورس فرانکفورت نیز هر روز ظهر ۲ دقیقه استراحت دارند.
به‌صورت کلی می‌توان بیان کرد که بازار مالی هیچ‌کدام از کشورها به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته فعال نبودند. فعالیت ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته اگرچه جالب به نظر می‌رسد، ولی مستلزم استفاده از نیروی کار بیشتر، ابزارهای نظارتی دقیق‌تر، سازوکارهای جدید و پلتفرم‌های فعال بدون محدود زمانی است. بااین‌حال، پیشرفت تکنولوژی و ظهور ابزارهای جدید باعث شده تا ایده‌ی بازارهای مالی شبانه‌روزی که در تمام روزهای هفته فعال باشند نیز به واقعیت بپیوندد. به‌عنوان مثال، ظهور تکنولوژی بلاکچین و ماهیت تمرکززدایی آن باعث تحقق بخشیدن به ایده این بازارهای مالی شده است. ظهور این ایده را می‌توان در بازار رمزارزها شاهد بود. تمام فعالیت‌های این بازارها بر پایه بلاکچین بوده و بنابراین بدون هیچ مشکلی در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز و ۷ روز هفته به‌صورت هوشمند در جریان هستند.

برای اطلاع از آخرین اخبار بازارهای مالی

تاریخچه ساعات معاملاتی در بازارهای مالی

اصطلاح معامله مداوم و یا معامله آنی که در آن سفارش‌ها به محض دریافت اجرا می‌شوند، تا پیش از سال ۱۸۷۱ مطرح نبود. تا پیش از این تاریخ،‌ معاملات در دو بخش «call trading» جداگانه در صبح‌ها و بعد از ظهرها انجام می‌شدند. در یک call trading، یک مقام رسمی فهرستی از سهام‌ها را می‌خواند، سپس کارگزاران به نوبه خود آن‌ها را معامله می‌کردند.

 سال ۱۸۷۱

در این سال‌ها، ساعات معاملاتی در روزهای ابتدایی شروع سیستم معامله مداوم (Continuous Trading) در نوسان بود و از ساعت ۱۰ صبح به وقت شرقی شروع شد و بین ۲ تا ۴ بعد از ظهر به پایان می‌رسید. روزهای معاملاتی هم از دوشنبه تا چهارشنبه بود.

سال ۱۸۸۷

در ماه می این سال، ساعات معاملاتی جدید به ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر تغییر پیدا کرد. روزهای معاملاتی هم از دوشنبه تا جمعه بود. شنبه‌ها نیز از ۱۰ صبح تا ۱۲ بازار فعال بود.

سال ۱۹۵۲

چرا تعطیلات آخر هفته کاملاً تعطیل نباشد؟‌ در ازای آن، نیم ساعت به زمان معاملات در طول هفته اضافه شد. بنابراین، بر اساس تصمیمی که در سپتامبر سال ۱۹۵۲ گرفته شد، معاملات بازار سهام تنها از دوشنبه تا جمعه و بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳:۳۰ بعد از ظهر در جریان بود.

سال ۱۹۷۴

 با گسترش نفوذ بازار سهام، نیم ساعت دیگر هم به زمان معاملات اضافه شد. بنابراین، اکنون دیگر بازار از ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر ادامه داشت.

سال ۱۹۸۵

شاید آخرین تغییر در این سال انجام گرفت و هنوز هم روال معاملات به همین شکل است. در سال ۱۹۸۵ نیز نیم ساعت دیگر به زمان معاملات اضافه شد. ولی این بار تصمیم بر آن شد که بازار بورس نیویورک فعالیت خود را نیم ساعت زودتر آغاز کند؛ بنابراین، ساعات معاملات ۹:۳۰ تا ۴ بعد از ظهر در نظر گرفته شد.

ساعات معاملات در روزهای تعطیل

تعطیلات رسمی در هر کشور به تقویم آن‌ها بستگی دارد؛ بنابراین، تعطیلات بازارهای مالی کشورها با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، بورس نیویورک در روز ۴ جولای به‌مناسبت روز استقلال این کشور بسته می‌شود و یا اینکه مثلاً بورس سنگاپور در اوایل فوریه برای سال نو چینی بسته می‌شود. بورس اوراق بهادار ایران نیز در طی روزهای مختلفی از سال به‌خاطر تعطیلات مناسبتی بسته می‌شود. با این حال، تعطیلات بازارهای مالی و صرافی‌ها ازپیش مشخص شده و تقویم فعالیت آن‌ها مشخص است.

ساعات معاملاتی در صرافی‌های آمریکا شمالی

فارغ از اینکه صرافی در کجا قرار داشته باشد،‌ معاملات بازارهای مالی در آمریکا شمالی عموماً بر اساس منطقه زمانی شرقی است. تنها استثنا، بورس اوراق بهادار کشور مکزیک است که ساعات کاری خود را به وقت مرکزی تنظیم می‌کند.

ناممحل بورسرتبهساعات معاملاتی
بازار بورس نیویورکنیویورک، آمریکا1۹:۳۰ صبح تا ۴ عصر
بازار بورس نزدکنیویورک، آمریکا2۹:۳۰ صبح تا ۴ عصر
بازار بورس تورنتوتورنتو، کانادا10۹:۳۰ صبح تا ۴ عصر

ساعات معاملاتی در آسیا

۱۱ منطقه زمانی در سراسرآسیا و همسایگان نزدیک آن وجود دارد. بنابراین، معامله بر اساس ساعات محلی در این قاره کار بسیار دشواری خواهد بود. خوشبختانه، این کشورها ساعات معاملاتی و مبادلات خود را به خاطر سهولت فرآیند تجارت و تسهیل جریان نقدینگی، با یکدیگر هماهنگ کرده‌اند.
برخی از بازارهای آسیایی از جمله بازار بورس شانگهای (SSE) و بورس اوراق بهادار توکیو (TYO) زمان نسبتاً کوتاهی را برای ناهار در نظر گرفته و به معامله‌گران فرصت استراحت می‌دهند.

نام محل بورس رتبه ساعات معاملاتی
بورس شانگهایشانگهای، چین3۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ صبح. ۱۳:۰۰ ظهر تا ۱۵:۰۰
بورس توکیوتوکیو، ژاپن4۹ صبح تا ۱۱:۳۰ و ۱۲:۳۰ تا ۱۵
بورس شنژنشنژن، چین5۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ و ۱۳ تا ۱۴:۵۷
بورس هنگ کنگهنگ کنگ6۹:۳۰ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۶
بورس ملی هندبمبئی،‌ هند8۹:۱۵ تا ۱۵:۳۰
بورس عربستانریاض، عربستان سعودی11۱۰ تا ۱۵
بورس کره جنوبیسئول، کره جنوبی12۹ صبح تا ۱۵:۳۰
بورس تایوانتایپه، تایوان15۹:۱۵ صبح تا ۱۳:۳۰

ساعات معاملاتی در اروپا

اروپا نیز مانند آسیا ساعات معاملاتی متنوعی دارد. بزرگ‌ترین سازمان بورس اروپا Euronext نام دارد که در واقع یک صرافی و مرکز بورس فرا اروپایی است که در ۷ کشور فعالیت می‌کند و دفتر مرکزی آن در شهر آمستردام هلند است.

نام محل بورس رتبه ساعات معاملاتی
بورس لندنلندن، انگلستان7۸ تا ۱۲ و ۱۲:۲ تا ۱۶:۳۰
بورس فرانکفورتفرانکفورت، آلمان9۹ تا ۱۷:۳۰
بورس سوییسزوریخ، سوئیس13۹ تا ۱۵:۲۰
بورس یورونکست (Euronext)آمستردام، هلند19۹ تا ۱۷:۳۰
بورس نزدک اسکتهلماستکهلم، سوئد20۹ تا ۱۷:۲۵

بازار دارایی‌های دیجیتال، فرصتی 24 ساعته برای سرمایه‌گذاری

با گسترش تکنولوژی بلاکچین، بازار دارایی‌های دیجیتال را باید به عنوان یک بازار نوظهور در نظر گرفت. این بازار ویژگی‌های بازارهای مالی را تغییر داده و ایده‌ی بازارهای تمام وقت را عملی کرده است.
تکنولوژی بلاکچین ماهیت غیرمتمرکز دارد. بنابراین، بازار دارایی‌های دیجیتال هیچ دفتر حضوری و یا مرکزی ندارد و براساس منطقه زمانی خاصی هم فعال نیست. همین موضوع باعث شده این بازار محدود به هیچ ساعت و مکان خاصی نباشد و در تمام روزهای هفته و در تمام ساعات شبانه‌روز بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. در واقع، برای انجام و ثبت معاملات در این بازارهای مدرن به هیچ نیروی انسانی احتیاجی نیست و همه چیز به‌صورت خودکار در شبکه بلاکچین و به‌صورت غیرمتمرکز انجام می شود. بنابراین، هیچ مشکلی بابت تمام وقت بودن آن وجود ندارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.