سازوکار شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی مشخص شد

سازوکار شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی مشخص شد
خلاصه اخبار

تهران – ایرنا – طبق اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور، هر شخص واجد شرایط می‌تواند با ارائه یکی از مدارک کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی کارت نظام وظیفه یا معافیت بعد از احراز هویت رأی دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا ، در جلسه علنی روز یکشنبه – هشتم مهرماه – مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت و نمایندگان با مواد (5) و (6) این طرح موافقت کردند.

بر اساس ماده (5)، متن زیر به عنوان تبصره (2) به ماده(20) قانون الحاق و تبصره فعلی آن به عنوان تبصره (1) اصلاح می‌شود:

تبصره(2): اخذ رای در همه حوزه‌های انتخابیه کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان اخذ رای حداقل 10 ساعت است و در صورت ضرورت با موافقت مشترک هیات‌های اجرایی و نظارت شهرستان قابل‌تمدید می‌باشد. در صورتی که همزمان با برگزاری انتخابات شوراها، انتخابات دیگری نیز برگزار گردد، تشخیص ضرورت و مدت تمدید اخذ رای در یک یا چند حوزه یا سراسر کشور بر عهده وزیر کشور است.

همچنین طبق ماده (6)، ماده 22 قانون اصلاح می‌شود که طبق آن در هر مرحله انتخاباتی، هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک ‌بار با ارائه شماره ملی و اصل یکی از مدارک کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی، کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه یا معافیت بعد از احراز هویت رای دهد. همچنین در مواردی که احراز مشخصات هویتی رای‌دهنده و انطباق آن با اطلاعات دستگاه احراز هویت از طریق اثر انگشت یا سایر نشانه‌های زیست‌سنجی (بیومتریک) امکان‌پذیر باشد، از رای‌دهنده ثبت‌نام به عمل می‌آید. بر اساس داده‌های دستگاه احراز هویت، شرکت و رای ‌دادن فرد در سوابق سجلی رای‌دهنده در سازمان ثبت احوال کشور ثبت خواهد شد.

تبصره – در انتخابات الکترونیکی ملاک اخذ رای از رای‌دهندگان، احراز عدم ثبت شماره ملی رای‌دهنده در سامانه انتخاباتی است.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *