سازنده اکباتان درگذشت / روایت رحمان گلزاری از ساخت شهرک اکباتان

سازنده اکباتان درگذشت / روایت رحمان گلزاری از ساخت شهرک اکباتان

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، رحمان گلزار، سازنده و معمار سازه عظیم اکباتان، ‌‌‌‌‌‌روز گذشته مورخ 26دی‌ماه 1400‌ دار‌فانی را وداع گفت. او متولد سال 1308 بود و نشان امین‌الضرب را نیز دریافت کرد.

مرحوم گلزار در تاشکند ازبکستان متولد شد، اما می‌گفت در شناسنامه‌اش محل تولد را مشهد قید کرده‌اند.

موطن پدربزرگش شبستر بود و مردم آنجا اغلب برای کار به کشورهای اطراف مهاجرت می‌کردند، از این‌رو پدر وی نیز به همراه پدربزرگ و برادر دیگر به ازبکستان رفته بودند، اما پدر مرحوم گلزار به ایران بازگشت و صنعتی نوین را پایه‌گذاری کرد. شیره سیب‌زمینی را برای شیرینی‌پزی تولید می‌کرد. زمانی که مرحوم گلزار 12 ساله بود پدرش فوت کرد.

او وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. همزمان با تحصیل به‌ کار در پروژه‌های ساختمانی نیز مشغول شد. بعد از مدتی تصمیم گرفت کار خودش را راه‌بیندازد. مستقل شد و در مدت کوتاهی توانست برای خود دفتر بگیرد. هنوز درسش تمام نشده بود اما کارش به حدی قابل‌قبول بود که اعتماد بسیاری را جلب می‌کرد.

او می‌گفت: «وقتی ازدواج کردم بیش از 100خانه را ساخته بودم؛ اما دوره دانشگاه را که باید 6-5 ساله تمام می‌کردم، ‌‌‌‌‌‌10‌سال طول کشید تا تمام کنم.‌»

روایت گلزاری از پیدا کردن زمین اکباتان

روایت مرحوم گلزار از پیدا کردن زمین اکباتان هم جالب است. او در این‌باره گفته بود: «یک قطعه زمین را برای خودم آپارتمان چهار طبقه ساختم که هر طبقه دو واحد آپارتمان داشت. وقتی ساختمان در حال اتمام بود، یک روز مردی از ملاک‌‌‌‌‌‌های بزرگ تهران به آنجا آمد و اصرار به خرید آپارتمان‌‌‌‌‌‌ها داشت. فی‌البداهه رقم یک‌میلیون تومان را پیشنهاد داد که برای آن زمان رقم قابل‌توجهی بود. من هم قبول کردم، اما او گفت: 800 هزار تومان را نقدی می‌‌‌‌‌‌پردازم؛ ولی به جای 200 هزار تومان یک تکه زمین دارم به متراژ 100‌هزار مترمربع که به شما می‌‌‌‌‌‌دهم.

آن زمین همین‌جایی بود که الان شهرک اکباتان ساخته شده است. وقتی زمین را دیدم یک‌دفعه فکر شهرسازی به ذهنم خطور کرد. منتها وقتی من آن زمین را خریدم، تمام اطراف آن خالی و زمین‌‌‌‌‌‌های آزاد بود. برای اینکه صاحبان آن زمین‌‌‌‌‌‌ها را پیدا کنم، تحقیق کردم. 450 هزار متر‌مربع از زمین‌‌‌‌‌‌های جلوی زمین من (100 هزار متر)، مربوط به نظام‌‌‌‌‌‌السلطنه مافی یکی از رجال قاجاریه بود که مقیم پاریس بود.

نزد پیشکارش در ایران رفتیم تا اجازه فروش زمین به ما را از نظام‌‌‌‌‌‌السلطنه بگیرد، اما نظام‌‌‌‌‌‌السلطنه گفته بود که من باید حضوری با ایشان در پاریس صحبت کنم. وقتی قرار شد پیش نظام‌‌‌‌‌‌السلطنه بروم، فقط پنج میلیون تومان که حاصل شراکت با عباس مس‌فروش در اکباتان بود را نقدی داشتم. طرح اولیه شهرک اکباتان با دیدن خیابان AvenueFoch در ذهنم نشست که یکی از زیباترین خیابان‌‌‌‌‌‌های پاریس بود که نظام‌السلطنه در آنجا سکونت داشت. آن زمین را هم خریدم. این شد که 100‌هزار متر‌مربع زمین را که از قبل داشتم و 450‌هزار متر‌مربع زمین دیگر را هم خریدم. بعد از آن افکار شهرک اکباتان شروع به رشد کرد.‌»

مرحوم رحمان گلزار چندی پیش از انقلاب اسلامی به آمریکا مهاجرت کرد و یک‌بار هم در دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به ایران دعوت شد ولی همکاری آنها به سرانجام نرسید. او روزهای زیادی را در غربت گذراند و همواره با شنیدن نام ایران اشک از چشمانش سرازیر می‌شد. رحمان گلزار شبستری، سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار و سازنده شهرک اکباتان تهران، روز گذشته در سن 92 سالگی در فلوریدای آمریکا درگذشت.

آخرین اخبار اجتماعی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.