سازمان ملل: سه میلیون پناهجو خود را به کشورهای اروپایی غیرهم‌مرز با اوکراین رسانده‌اند

سازمان ملل: سه میلیون پناهجو خود را به کشورهای اروپایی غیرهم‌مرز با اوکراین رسانده‌اند
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- سازمان ملل متحد اعلام کرد از ابتدای جنگ اوکراین تا کنون، نزدیک به سه میلیون پناهجوی اوکراینی با خروج از کشورهای همسایه کشورشان، خود را به کشورهای اروپایی غیر هم‌مرز با اوکراین رسانده اند.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش روز نبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، «شابیا ماتو» سخنگو کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد: بر پایه آخرین داده‌ها 2 میلیون و 900 هزار پناهجوی اوکراینی از کشورهای همسایه خارج شده و خود را به دیگر کشورهای اروپایی رسانده اند.

در یک نشست خبری که دیروز جمعه در ژنو برگزار شد، این نهاد بین‌المللی آمار دیگری را نیز از پناهجویان ارائه داد: جمعا 6 میلیون و 600 هزار اوکراینی از آغاز جنگ در اوکراین در 24 فوریه (5 اسفند) کشور خود را ترک کرده اند. از این تعداد سه میلیون و 500 هزار نفر به غرب کشور رفته و وارد لهستان شده اند.

بر پایه گزارش سازمان ملل، بیشترین تعداد پناهجویان اوکراینی در کشورهای غیرهمسایه در آلمان، جمهوری چک و ایتالیا هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز 21 فوریه/2 اسفند 1400 با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در 5 اسفند/24 فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و چهارمین ماه خود را می‌گذراند.