زنگنه: تعیین تکلیف وضعیت میادین مشترک نفتی تا پایان دولت

زنگنه: تعیین تکلیف وضعیت میادین مشترک نفتی تا پایان دولت

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

به گزارش خبرآنلاین، بیژن زنگنه امروز در مراسم بهره‌برداری از دو طرح نفتی و آغاز عملیات احداث پتروشیمی کیان عسلویه که با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه طبق قراری که تعیین شده بود این طرح‌ها به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد:‌ امروز دو طرح میدان مشترک آذر و پتروپالایش کنگان با سرمایه‌گذاری 2.6 میلیارد تومان داشتند که بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه میدان نفتی آذر نخستین طرح است که امروز بهره‌برداری خواهد شد، افزود: این میدان نفتی مشترک در منطقه دهلران و در استان ایلام قرار دارد.

زنگنه تاکید کرد: با تدبیر و سیاست دولت تدبیر و امید مبنی بر اولویت بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز و تعهد وزارت نفت در این دوره بر تعیین و تکلیف و توسعه همه میادین مشترک تا پایان دولت، ‌ تمامی میادین مشترک مانند پارس جنوبی یا به بهره‌برداری بسیار مطلوبی رسیده‌اند و یا با وجود همه تحریم‌ها، صاحب قرارداد و پیمانکار شده‌اند.

به گفته وزیر نفت خوشبختانه در تمامی میادین مشترک در وضعیت مناسبی نسبت به همسایگان هستیم تا آنجا که در میادین غرب کارون از تولید 70 هزار بشکه در سال 92 به 400 هزار بشکه در شرایط فعلی رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه تولید نفت از میدان مشترک آذر در ابتدای دولت تدبیر و امید صفر بود، گفت: قراردادی در قالب بیع متقابل با یک شرکت ایرانی به نام «سروک آذر» که عمده سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی نفت بوده در سال 91منعقد شد و پیشرفت طرح در سال 92 به 6 درصد رسید.

زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه میدان مشترک آذر در دو فاز اجرا شده، ادامه داد: هدف‌گذاری در فاز اول 30 هزار بشکه تولید بوده که در اردیبهشت 96 عملیاتی شد و فاز دوم که رسیدن به تولید 65 هزار بشکه در روز بوده از دی ماه عملیاتی شده و تولید انباشتی از این میدان تا کنون بالغ بر 36 میلیون بشکه نفت است.

وی هزینه توسعه این میدان را 1.6 میلیارد دلار عنوان کرد که با توجه به تولید نفت از این میدان به طور کامل بازگشته است و ادامه داد: نفت تولید از میدان مشترک آذر از 19 حلقه چاه با عمق 4 هزار متر و در یک ساختار زمین‌شناسی پیچیده انجام می‌شود و بعد از فراورش و جداسازی نفت و گاز در واحد فرآورش ایجاد شده و به مصرف داخلی و صادرات می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه نکته مهم در بهره‌برداری از این میدان این است که تکمیل زنجیره ارزش در آن دیده شده است، گفت:‌ گاز همراه این میدان که گاز ترش است بعد از استخراج به مرکز جمع‌آوری دهلران رفته و همراه گازهای دیگر منطقه شامل چشمه خوش، ‌پایدار غرب، پایدار شرق، دهلران و دانان در ان. جی. ال 3100 جمع می شود که با سرمایه‌گذاری 890 میلیون دلاری در حال اجرا است و تا کنون نیز 58 درصد پیشرفت دارد و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: گازها در این واحد را شیرین‌سازی و جداسازی شده و بخشی به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود و بقیه به عنوان خوراک یک واحد پتروشیمی با ظرفیت یک میلیون تن در دهلران استفاده خواهد شد.

زنگنه افزود:‌ همانطور که در افتتاح پتروشیمی ایلام نیز تاکید کردم زنجیره‌ای از فعالیت‌های نفت و گاز در استان ایلام در حال اجرا است. علاوه بر این طرح، واحد پلی پروپیلن ایلام، فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، فاز دوم میدان تنگه بیجار، توسعه 6میدان نفتی آبان، ‌پایدارغرب، چنگوله، چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز در این استان در جریان است که مجموع سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها 5.3 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر سرمایه‌گذاری پتروشیمی دهلران و ان. جی. ال 3100 هم به این طرح‌ها اضافه شود این رقم به 6.8 میلیارد دلار بالغ می‌شود، گفت: استان ایلام یکی از مراکز مهم فعالیت‌های نفتی به شمار می‌رود.

بهره‌برداری از 12 طرح پتروشیمی در سال 99

وزیر نفت با بیان اینکه طرح بعدی پتروپالایش کنگان در عسلویه در کنار فاز 12 پارس جنوبی است که امروز به بهره‌برداری می‌رسد، افزود:‌ امسال قرار بود 17 واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 11.4 میلیارد دلار و ظرفیت 25 میلیون تن به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار اجرا شده و دوازدهین طرح پتروشیمی است که امسال افتتاح شده و ظرفیت آن 3.5 میلیون تن در سال است.

به گفته زنگنه، ‌پتروپالایش کنگان در زنجیره تولیدات پتروشیمی یک طرح مادر تولیدی خوراک است و در سال 99 در مجموع 11.2 میلیون تن ظرفیت تولید خوراک پتروشیمی افتتاح خواهد شد که 3 طرح آن به بهره‌برداری رسیده و یک طرح نیز در هفته‌های آینده افتتاح می‌شود.

وی طرح‌های افتتاح شده در این زمینه را شامل واحد بازیابی اتان پتروشیمی بوشهر، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و پتروپالایش کنگان دانست و گفت:‌ با افتتاح پالایشگاه پارسیان سپهر در عسلویه در مجموع ظرفیت 11.2 میلیون تن تولید خوراک پتروشیمی در سال 99 به بهره‌برداری خواهد رسید. سال آینده نیز ان. جی. ال 3100 و بعد از آن ان. جی. ال 3200 بهره‌برداری خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: این سرمایه‌گذاری توسط صندوق بازنشستگی نفت انجام شده و تامین مالی صندوق توسعه ملی بوده است. تولیدات و ارزش فروش این واحد سالیانه یک میلیارد دلار است و تا زمانی که واحد پایین دست آن بهره‌برداری برسد، میعانات گازی آن صادر شده و اتان تولیدی به مصرف پتروشیمی ها مستقر در عسلویه می رسد.

زنگنه با تاکید بر اینکه 4 طرح در پایین دست آن اجرا می شود، افزود: یک واحد الفین یک میلیون تنی و 3 واحد تولید پلی اتیلن 300 هزار تنی در ادامه پتروپالایش کنگان احداث خواهد شد که پیشرفت مجموعه این طرح ها 40 درصد و سرمایه گذاری 1.5 میلیون دلاری خواهد داشت. اگر تحریم ها نبود امروز می شد همه این طرح ها باهم افتتاح شود اما به دلیل مشکل تامین مالی عقب افتادند.

ریل گذاری آینده صنعت پتروشیمی با اجرای 4 ابرپروژه

وی گفت:‌ طرحی که امروز عملیات اجرایی آن آغاز می شود یکی از ابر پروژه های پتروشیمی است که فاز اول آن 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و به طور مشترک توسط هلدینگ نفت و گاز پارسیان و هلدینگ پتروفرهنجگ اجرا می شود. این طرح چند ماه است قراردادش منعقد شده و عملیات افتتاحی آن نیز شروع شده است.

زنگنه با اشاه به اینکه ویژگی مهم دریافت این طرح دریافت خوراک ترکیبی مایع و گاز به ظرفیت 2.5 میلیون تن درپتروشیمی کیان عسلویه است، ادامه داد:‌ این یک طرح بسیار عظیم است که در ادامه 3 طرح دیگر از آن در کشور اجرا خواهد شد و به جهش سوم پتروشیمی اضافه شده اند.

به گفته وزیر نفت، اجرای این طرح ها ریل گذاری برای آینده و ساختن اقتصاد مقاومتی با نگاه درون زا و برون گرا است. این طرح ها، طرح های بزرگی هستند که به جز پتروشیمی کیان عسلویه 2 تا طرح در عسلویه و یکی در ماهشهر اجرا می شود.

وی افزود:‌ طیفی از تولیدات با ارزش را تولید می کنند و بر اساس آن، صدها واحد پایین دستی در کشور احداث خواهد شد. تاکید ما بر این بوده که برای کلنگ زنی و شروع عملیات، اطمینان کافی از جدی و اجرایی بودن طرح و تامین منابع داشته باشیم.