زمان آغاز معاملات صندوق پالایش یکم همچنان مبهم است

زمان آغاز معاملات صندوق پالایش یکم همچنان مبهم است

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ پدیره‌نویسی صندوق پالایش یکم که از سهام چهار پالایشگاه تشکیل شده است، 30 شهریورماه سال جاری به پایان رسید. اما معاملات این صندوق پس از گذشت حدود 45 روز از پایان پذیره‌نویسی همچنان آغاز نشده است. 

دومین صندوق قابل معامله دولتی از ابتدای کار با حواشی زیادی همراه بود و مدیریت این صندوق، اختلافاتی را میان وزارت نفت و اقتصاد ایجاد کرد. برخی از فعالان و کارشناسان بازار سرمایه، یکی از علل ریزش بازار را این اختلاف می‌دانند. 

نکته قابل توجه، اظهارات ضد و نقیض برخی از مسئولان مرتبط با صندوق پالایش یکم درخصوص بازگشایی معاملات این نماد است. قرار بر بازگشایی صندوق پالایش یکم پس از گذشت یک ماه از پایان پذیره‌نویسی بود، اما آغاز معاملات این صندوق همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تناقضات بسیاری میان نظر مسئولان وجود دارد. در ادامه این گزارش، به اظهارات برخی از مسئولان درخصوص این موضوع پرداخته می‌شود.

اظهارات مرتبط با زمان شروع معاملات دومین صندوق قابل معامله دولتی

مریم شاه حسینی، مدیر امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از امکان معامله صندوق پالایشی یکم از در بازار امروز (17 آبان ماه) برای افرادی که حساب سجامی دارند و کارگزار ناظر خود را انتخاب کرده‌اند خبر داده بود.

باوجود اظهار نظر مریم شاه حسینی، به گفته داود رزاقی، مدیر صندوق پالایشی یکم، سازمان بورس هنوز مجوز فعالیت و معامله صندوق پالایشی را ارائه نکرده و ممکن است فقط نماد این صندوق‌ها در پرتفوی افرادی که در سجام ثبت‌نام کرده‌اند، نشان داده شود.

راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز با اظهارات خود که مانند صحبت‌های داود رزاقی بود، اعلام کرد: تاکنون هیچ درخواستی برای معامله واحدهای صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران ارسال نشده است. به همین دلیل امکان معامله این صندوق در بازار امروز وجود نداشت. 

محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران نیز یادآور شد: با توجه به اخبار منتشر شده در زمینه قابل معامله شدن صندوق پالایشی یکم، تاکنون درخواستی از طرف مدیر صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران برای فراهم شدن معامله واحدهای این صندوق ارسال نشده است.

یکی از دلایلی که در دو هفته اخیر درخصوص عدم شروع معاملات صندوق پالایش یکم مطرح شد، افزایش سرمایه دو شرکت پالایشی موجود در این صندوق بود. روز گذشته، محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران درخصوص زمان دقیق معاملات این صندوق گفت: در صورت انجام اقدام‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تکمیل فرایند قانونی، مدیر صندوق پالایشی یکم می‌تواند درخواست معامله این صندوق را به شرکت بورس تهران ارائه کند. پس از ارسال درخواست معامله صندوق پالایشی یکم به شرکت بورس تهران، فرایند معامله این این صندوق به مدت یک تا دو روز کاری تکمیل خواهد شد.

باوجود تمام موضوعات مطرح‌شده، دسته‌ای اعتقاد دارند که عدم آغاز معاملات صندوق پالایش یکم موجب نگرانی برخی از سرمایه‌گذاران شده است. از سوی دیگر میتوان این احتمال را مطرح کرد که شروع نشدن معاملات دومین صندوق قابل معامله دولتی به دلیل درنظر گرفتن منافع سهامداران و جلوگیری از زیان آنها است. زیرا در هفته‌های اخیر، بازار سهام ریزش زیادی داشته و بسیاری از نمادها، از جمله نمادهای پالایشی به صورت منفی معامله شده و از ارزش آنها کاسته شده است. 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران
  • اگه ۴۵روز دیگه وقت کشی کنن کلی سوده این چند هزار میلیارد تومن هست که بابت پالایش از مردم گرفتند فعلن نمیدن

  • سلام
    من سایت ذینفعان رو بررسی کردم. اونجا 500 سهم برای من ثبت شده (سفارش 5 میلیونی). تخفیف 30 درصد چطور اعمال میشه؟ مگه قرار نبود بجای تخفیف سهم اضافه برای سهامدار ثبت کنند؟

    • سلام، تخفیف در تعداد سهامی که در هر واحد از صندوق قرار گرفته اعمال شده و تغییری در تعداد واحد های خریداری شده توسط شما ندارد