ریسک نقدشوندگی در صندوق های با درآمد ثابت

ریسک نقدشوندگی در صندوق های با درآمد ثابت
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه اعتقاد کارشناسان اقتصادی، صندوق های با درآمد ثابت برای سرمایه گذاران در شرایط منفی بازار سرمایه بهترین گزینه به حساب می آیند. مزیت های بسیاری در صندوق درآمد ثابت وجود دارد که آن را جزو سرمایه گذاری های کم ریسک و قابل اعتماد کرده است. یکی از مزیت ها، نقدشوندگی صندوق های با […]

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، صندوق های با درآمد ثابت برای سرمایه گذاران در شرایط منفی بازار سرمایه بهترین گزینه به حساب می آیند. مزیت های بسیاری در صندوق درآمد ثابت وجود دارد که آن را جزو سرمایه گذاری های کم ریسک و قابل اعتماد کرده است. یکی از مزیت ها، نقدشوندگی صندوق های با درآمد ثابت است. اغلب صندوق ها قدرت نقدشوندگی بسیار زیادی دارند و طی چند روز کاری مبلغ درخواستی سرمایه گذاران را به حساب شان واریز می کنند.

یکی از افتخارات صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور این است که از ابتدای تاسیس تا کنون هیچ کلاهبرداری و عدم پرداخت سرمایه به مشتریان اتفاق نیفتاده است. این مهم به دلیل قوانین سخت گیرانه سازمان بورس در تاسیس و مدیریت صندوق های سرمایه گذاری بوده است. در حال حاضر خالص ارزش دارایی‌های صندوق های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت فعال در بازار سرمایه کشور به رقمی فراتر از373 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 ریسک نقدشوندگی قابل پیش‌بینی در صندوق ها

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری یک قرارداد کاملا رسمی و قانونی است. سرمایه گذاران با شناخت صندوق مدنظرشان و با مطالعه مفاد قرارداد، موظفند به اصول سرمایه گذاری در صندوق احترام بگذارند. قوانین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری بسیار شفاف است و حتی اگر کسی مشترک صندوق نباشد می تواند از نحوه عملکرد آن مطلع شود. موارد مربوط به نقدشوندگی و زمان انتظار سرمایه گذار به طور کامل در اساسنامه و امیدنامه صندوق ها آمده است و لازم الاجرا است. شفافیتی که در قوانین صندوق های با درآمد ثابت برای نقدشوندگی بالای آن در نظر گرفته شده است باعث افزایش اعتماد عمومی به صندوق ها و در نتیجه رشد و بهبود بازار سرمایه خواهد شد.

پرتفوی سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت

نام صندوقاوراق %نقد و بانک%سهام %سایر دارایی ها%
مشترک سپهر تدبیرگران43.1240.4414.851.59
امین انصار61.2432.685.660.42
پاداش سرمایه بهگزین58.6831.925.663.74
امین آشنا ایرانیان59.2927.7010.862.15
امین ملت58.3926.7911.962.86
امین سامان65.2824.048.91.78
دوم اکسیر فارابی71.1321.656.780.44
حکمت آشنا ایرانیان77.126.0113.912.96

صندوق مشترک سپهر تدبیرگران با ترکیبی متوازن از اوراق و سپرده بانکی، بیشترین درصد تخصیص دارایی به بانک را دارد. همچنین این صندوق با حدود 15% سرمایه گذاری در سهام، ریسک پذیرترین صندوق با درآمد ثابت جدول فوق به حساب می آید.

درصد سرمایه گذاری در سهام در 3 صندوق حکمت آشنا ایرانیان، امین ملت و امین آشنا ایرانیان نیز بیش از 10 درصد است.

صندوق های امین انصار و پاداش سرمایه بهگزین، کمترین درصد سرمایه گذاری در سهام را دارند و جزو صندوق های ریسک گریز یا محافظه کار به شمار می آیند.

صندوق های حکمت آشنا ایرانیان و دوم اکسیر فارابی بیشترین میزان سرمایه گذاری در اوراق را دارند. بیش از 70% از دارایی های این صندوق ها در اوراق قرار دارد.

صندوق امین سامان نیز با ترکیبی متعادل از دارایی های مختلف به عنوان صندوقی میانه رو شناخته می شود.

اوراق اجاره، مرابحه، مشارکت، سلف و صکوک بیشترین حجم خرید اوراق از طرف صندوق های با درآمد ثابت هستند.

چرا صندوق درآمد ثابت نقدشوندگی بالایی دارد؟

ترکیب دارایی صندوق های با درآمد ثابت، امکان نقدشوندگی سریع را برای آنها فراهم می کند. برای مثال در صندوق های با درآمد ثابتی که در جدول بالا بود، بیش از یک چهارم از دارایی های تحت مدیریت صندوق، در سپرده های بانکی قرار گرفته است. در این حالت امکان نقدشوندگی واحدهای سرمایه گذاری با سرعت بالا وجود دارد. همه صندوق های با درآمد ثابت قابل معامله در رسام مقدار قابل توجهی از سرمایه خود را در سپرده بانکی نگهداری می کنند. در شرایط فعلی که بازار سرمایه برای سهامداران بازدهی خوبی نداشته است، اکثر مدیران صندوق های با درآمد ثابت حداقل 20 درصد از دارایی ها را در بانک گذاشته تا دغدغه نقدشوندگی سرمایه برای یونیت داران رفع شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.