رکورشکنی‌های مستمر قیمت مس/ «فملی» رو به پیشرفت و توسعه

رکورشکنی‌های مستمر قیمت مس/ «فملی» رو به پیشرفت و توسعه

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، این روز‌ها متاثر از تضعیف قیمت دلار، قیمت تمامی کامودیتی‌ها با رشد قابل توجهی همراه بوده و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی در این حوزه هستیم.

سیر صعودی قیمت مس در بین کامودیتی‌ها با توجه به حرکت کشورها به سوی مصرف برق و فاصله گیری از سوخت های فسیلی با شیب تندی در جهت افزایش است.

محدودیت تولید و عرضه مس اکنون یک مشکل در دنیا به شمار می‌رود که تنها راه آن بالا بردن ظرفیت اسمی شرکت‌ها و استخراج هر چه بیشتر این فلز با ارزش است.

به گفته مایکل ویدمر تحلیلگر کالاهای اساسی، ذخایر مس در کمترین میزان خود طی 5 سال گذشته رسیده است و شکاف تدریجی بین عرضه و تقاضا ممکن است قیمت این فلز را طی 4 سال آینده به 20 هزار دلار در هر تن برساند.

اکنون قیمت جهانی مس به 10361 دلار رسیده است که یک رکورد تاریخی جدید قیمت به‌شمار می‌رود.

 

جرقه مثبت فملی بالاخره زده شد

ذخایر شرکت ملی مس در سال 99 از مرز 8 میلیارد تن عبور کرد و به گفته‌ی اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت، این یک افتخار بزرگ برای بخش معدن به شمار می‌رود.

علاوه بر افزایش ذخایر ملی مس با نگاهی به عملکرد درخشان این شرکت در حوزه‌های مختلف از جمله تولید، فروش و… می‌توان دید که هر کدام رکوردی جدید در سال 99 به ثبت رسانده‌اند.

افزایش 35 هزار میلیارد تومانی دارایی‌های شرکت ملی صنایع مس که از ذخایر اکتشافی جدید این شرکت خبر می‌دهد این شرکت را در مسیر توسعه و رو به رشد نشان می‌دهد. 

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت جهانی مس و افتخار آفرینی‌های داخلی شرکت همچنان انتظاری که برای ارزش سهم این شرکت می‌رود محقق نشده است؛ اما با این وجود روند معاملات آخرین روز معاملاتی هفته گذشته و امروز (شنبه 18 اردیبهشت) نشان از تکان‌های مثبت این سهم دارد.

شرکت ملی مس که در آخر ماه شهریور با قیمت 3700 تومانی بالاترین رقم معامله خود را به ثبت رسانده بود، پس آن با افت قیمت مواجه شد و بین کانال 1500 تا 2000 تومان در نوسان بود و در اواسط بهمن به زیر 1000 تومان نیز سقوط کرد.

این در حالی است که از مارچ سال گذشته قیمت جهانی مس با شتاب قابل توجهی افزایشی شده بود و عدم پیروی فملی از این رشد جهانی واکنش تحلیلگران و منتقدان را برانگیخت.

عده‌ای از سهامداران متعجب از این روند کاهشی اقدام به فروش سهم خود در ضرر کردند و از طرفی عده‌ای دیگر با چشم‌انداز بلندمدت از بستر مذکور و ریزش قیمت سهم به زیر ارزش ذاتی استفاده کرده و سهام این شرکت را با کمترین قیمت خریداری کردند.

امروز فملی پس از چند روز برای دومین روز متوالی بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را داشت و همچنین موفق به باز پس‌گیری کانال 1200 تومانی شد.

نزدیک شدن قیمت سهم فملی به کانال 1300 تومان گرچه همچنان قابل قبول نیست، اما می‌توان آن را روشن شدن چراغی برای سهامداران این شرکت دانست.

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.