رکورد شکنی ترخیص کالا‌های ضروری در شهریور ۱۴۰۰

رکورد شکنی ترخیص کالا‌های ضروری در شهریور ۱۴۰۰

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 میراشرفی افزود: در شهریور 1400، با توجه به ترخیص 5 میلیون و 300 هزار تن کالا‌های ضروری به ارزش 6 میلیارد و 500 میلیون دلار، رکورد تازه‌ای از سوی گمرک در ترخیص کالا‌های وارداتی به ثبت رسید.

وی گفت: آهنگ رشد سریع ترخیص کالا‌های وارداتی از گمرک در شهریور امسال که منجر به افزایش قابل توجه ترخیص کالا‌های اساسی، ماشین‌آلات خط تولید و اقلام واسطه‌ای شده، تراز تجاری کشور را به نفع واردات اقلام ضروری تغییر داد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رشد تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری گفت: تجارت خارجی ایران در این مدت با حفظ روند رشد صادرات، به 45 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47 درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت 79 میلیون و یکصد هزار تن کالا بین ایران و کشور‌های مختلف جهان مبادله شد.

رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر افزود: در نیمه نخست امسال، 60 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 800 میلیون دلار از سوی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 30 درصد و از نظر ارزش 61 درصد افزایش داشت.

وی اضافه کرد: مهمترین کشور‌های مقصد صادرات ایران به ترتیب چین با 14 میلیون و 800 هزار تن کالا به ارزش 6 میلیارد و 500 میلیون دلار، عراق با 13 میلیون و 900 هزار تن به ارزش 3 میلیارد و 800 میلیون دلار، ترکیه با 7 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 300 میلیون دلار، امارات متحده عربی با 5 میلیون و 800 هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون دلار و افغانستان با 2 میلیون و 500 هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار بودند.

میراشرفی گفت: گاز طبیعی مایع شده، متانول، پلی اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، پروپان، اوره، بنزین، میله‌های آهنی و کاتد از مهمترین اقلام صادراتی کشور در مدت مذکور بوده است.

رئیس کل گمرک ایران درخصوص آمار کالا‌های وارداتی در شش ماهه نخست امسال افزود: در این مدت 19 میلیون و یکصد هزار تن به ارزش 23 میلیارد و یکصد میلیون دلار از نقاط مختلف جهان وارد کشورمان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 99، از حیث وزن 15 درصد و از لحاظ ارزش 37 درصد رشد داشت.

معاون وزیر اقتصاد عمده‌ ترین کشور‌های طرف معامله واردات با کشورمان را امارات متحده عربی با 5 میلیون و 900 هزار تن کالا به ارزش 7 میلیارد و 300 میلیون دلار، چین با یک میلیون و 500 هزار تن به ارزش 5 میلیارد دلار، ترکیه با 2 میلیون و یکصد هزار تن به ارزش 2 میلیارد و 400 میلیون دلار، سوئیس با یک میلیون تن به ارزش 900 هزار دلار اعلام کرد و گفت: ده قلم اول کالا‌های وارداتی کشورمان در این مدت را تلفن همراه، ذرت، سویا، روغن دانه آفتابگردان، کنجاله سویا، گندم، جو، شکر، روغن پالم و روغن خام تشکیل می‌دادند.

رئیس کل گمرک با اشاره به تمهیدات فراهم شده از این سازمان و سایر دستگاه‌های دخیل در امر تجارت افزود: از مجموع 19 میلیون و یکصد هزار تن کالای وارداتی به کشور در 6 ماهه نخست امسال، 14 میلیون و 300 هزار تن آن مربوط به 25 قلم کالای اساسی به ارزش 8 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است که 75 درصد کل کالا‌ها را تشکیل می‌دهد، کالا‌هایی که ارز ترجیحی به آن‌ها تعلق گرفته 12.4 میلیون تن به ارزش 7 میلیارد دلار بود که به لحاظ وزنی 65 درصد کل کالا‌های ترخیص شده را شامل می‌شود.

میراشرفی تصریح کرد: نکته قابل توجه آن است که با توجه به تدابیر اندیشیده شده، سرعت بالایی در ترخیص کالا‌های ضروری، ماشین‌آلات و اقلام واسطه‌ای تولید در شهریور ماه سال‌جاری از سوی گمرک صورت گرفت به نحوی که میانگین وزنی واردات که در پنج ماهه نخست امسال ماهانه 2 میلیون و 700 هزار تن بود در شهریور ماه تقریباً 2 برابر شده و به 5 میلیون و 300 هزار تن افزایش پیدا کرد و به لحاظ ارزش نیز میانگین کالا‌های ترخیص شده که در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری 3 میلیارد و 300 میلیون دلار بود در شهریور ماه به 6 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید که این در واقع یک رکورد تازه در ترخیص کالا از گمرک است و دلیل منفی شدن تراز تجاری در شهریور نیز همین امر می‌باشد.

میراشرفی مجموع ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست امسال را 5 میلیون و 856 هزار تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 88 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: بررسی آمار تجارت خارجی کشور در 6 ماهه نخست سال‌جاری حاکی از تداوم رشد صادرات و همچنین مدیریت واردات کالا با محوریت تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز جامعه و نهاده‌های تولید است.