رکود در بازار فلز زرد رنگ / چه خطری بازار طلا و سکه را تهدید می‌کند؟

رکود در بازار فلز زرد رنگ / چه خطری بازار طلا و سکه را تهدید می‌کند؟
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، بررسی روند قیمتی سکه بهار آزادی در مهر ماه سال گذشته نشان می‌دهد اگر چه در هفته اول این فلز ارزشمند در کانال پنج میلیون تومان قرار داشت اما با رسیدن به هفته سوم حدود چهار میلیون و ۵۰۰ تومان نوسان کرد؛ اما با نزدیک شدن به […]

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، بررسی روند قیمتی سکه بهار آزادی در مهر ماه سال گذشته نشان می‌دهد اگر چه در هفته اول این فلز ارزشمند در کانال پنج میلیون تومان قرار داشت اما با رسیدن به هفته سوم حدود چهار میلیون و ۵۰۰ تومان نوسان کرد؛ اما با نزدیک شدن به آبان ماه به قیمت سکه پایین‌تر از مرز چهار میلیون تومان نزدیک و تا پایان دی ماه سال قبل در کانال سه میلیون تومان ماند.

این بررسی و مقایسه آن با عملکرد بازار سکه در مهر ماه سال جاری حاکی از رسیدن به مرز قیمتی سال گذشته دارد؛ به عبارتی هر عدد سکه طرح جدید در روز ۲۴ مهر ماه سال ۹۷ معادل سه میلیون و ۹۶۰ هزار تومان بوده است. این فلز زرد رنگ طی نوسانات و قیمت‌های رفت و برگشتی با افت قیمتی که طی روزهای اخیر داشته در روز ۲۴ مهر ماه امسال به رقم حدود سه میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده، یعنی نسبت به سال گذشته با افزایش حدود ۱۰ هزار تومانی معادل ۰٫۲۵ درصدی رشد ارزش را به ثبت رسانده است.

مساله‌ای که این روزها برخی از کاشناسان را نگران و برخی دیگر را امیدوار کرده است قرار گرفتن قیمت سکه پایین‌تر از نرخ جهانی آن است، به عبارتی سکه در داخل کشور ارزان‌تر از خارج معامله می‌شود.

به گفته محمد کشتی‌آرای از یک ماه پیش حباب سکه در بازار ایران صفر شد به این معنا که با نرخ جهانی برابر شد. در ادامه و با آغاز ماه محرم و صفر همانند سال‌های گذشته میزان تقاضا به شدت کاهش یافته و بازار طلا با رکود مواجه شده است. براین اساس سکه تمام بهار آزادی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار نیز پنج هزار تومان از قیمت جهانی آن ارزان‌تر فروخته می‌شود.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر علت کاهش قیمت سکه کاهش شدید تقاضا در سه ماه اخیر اعلام کرده و در این خصوص گفته است: در مقابل کاهش تقاضا، عرضه افزایش یافته است که باعث شده سکه تمام بهار آزادی که در ابتدا امسال ۵۰۰ هزار تومان حباب داشت در ابتدا با نرخ جهانی برابر و سپس از این نرخ کمتر شود.

اتفاقی که پس از ارزان شدن قیمت کالایی نسبت به قیمت جهانی آن می‌افتد این است که مسیر قاچاق باز می‌شود، یعنی پیش‌بینی می‌شود طلا و سکه همانند حامل‌های انرژی به خارج از کشور قاچاق شود. اما نقاط مثبت و منفی قاچاق طلا و سکه از ایران چیست؟

کشتی‌آرای معتقد است اگر روند کاشه قیمت سکه و طلا ادامه یابد باعث قاچاق و خروج طلا از کشور می‌شود و باید نسبت به قاچاق خروجی هشدار داد.

مساله دیگری که در پی این کاهش قیمت به وجود آمده ذوب سکه برای ساخت مصنوعات است که به گفته وی به دلیل اینکه ارزش سکه تنها براساس طلای آن و حتی کمتر محاسبه می‌شود این کار انجام می‌شود، این درحالی است که سکه خود به دلیل ضرب توسط بانک مرکزی ارزش ذاتی نیز دارد.

اظهارات برخی از فعالان این صنف حاکی از این است که مسئله ذوب کردن به سکه‌هایی که تاریخ ضرب آن به سال‌ها قبل است، برمی‌گردد.

آن‌طور که چند روز پیش ایرنا گزارش داده است با افزایش بیشتر فاصله منفی قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی و خارجی، قاچاقچیان و سوداگران با جمع‌آوری سکه و طلا اقدام به آب کردن آنها کرده و به شکل طلای آب‌شده، آن را به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند.ترکیه که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه صنعت طلا کرده یکی از مقاصد اصلی طلای قاچاق شده از ایران به شمار می‌رود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای طلا و سکه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.