روند کاهش شعب در سه قلوهای بانکی

روند کاهش شعب در سه قلوهای بانکی
خلاصه اخبار

براساس آمار رسمی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، تا پایان خردادماه سال گذشته تعداد شعب بانکی اعم از دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری به رقم ۲۰ هزار و ۵۹۸ شعبه رسیده است.

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، براساس این آمار، بانک‌های دولتی با ۸۶۸۱ شعبه معادل ۱/ ۴۲ درصد، بانک‌های خصوصی‌شده شامل صادرات، ملت و تجارت با ۶۴۶۱ شعبه معادل ۴/ ۳۱ درصد و بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری با ۵۴۵۶ شعبه معادل ۵/ ۲۶ درصد این شبکه گسترده در سراسر کشور را تشکیل می‌دهند. بر این اساس با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی در ایران، به‌طور تقریبی هر ۳ هزار و ۶۰۰ ایرانی از خدمات یک شعبه بانکی برخوردارند. بررسی آمار شعب بانکی در کشورهای دیگر نشان می‌دهد که سرانه شعبه بانکی در ایران بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون انگلیس، نروژ، اتریش و آلمان است. در سال‌های اخیر با الزامات قانونی و منطق اقتصادی، بانک‌های کشور به‌ویژه بانک‌های خصوصی شده صادرات، ملت و تجارت بهینه‌سازی شعب خود را در دستور کار قرار داده‌اند.

روند کاهش شعب در سه قلوهای بانکی


اطلاعات به‌دست آمده از بانک صادرات ایران نشان می‌دهد، این بانک از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۳۹۷ جمعا ۶۱۱ شعبه خود را ادغام کرده و در این مدت فعالیت ۱۱۷ شعبه تقلیل یافته است. همچنین در ۸ سال یادشده تنها ۱۹ شعبه جدید در بانک صادرات افتتاح شده است، اطلاعات به دست آمده از بانک ملت نیز حاکی است، این بانک از سال ۱۳۹۱ تاکنون حدود ۲۰ درصد شعب خود را کاهش داده و یکی از بانک‌های پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود. براساس آمار رسمی، بانک ملت در ابتدای سال ۱۳۹۱ تعداد ۱۷۹۲ شعبه داشته که این تعداد در پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۴۵۰ شعبه کاهش یافته است. در همین مدت تعداد شعب ادغام شده این بانک ۳۶۳ شعبه و تعداد شعب جدید آن ۲۱ شعبه بوده است. براساس مصوبه هیات‌مدیره این بانک مقرر شده تا تعداد شعب بانک ملت تا سال ۱۴۰۰ به هزار و ۱۵۰ شعبه کاهش یابد و در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ هر ساله ۱۰۰ شعبه این بانک نیز در شعب دیگر ادغام شود. بانک تجارت نیز کاهش تعداد شعب خود را در کنار فروش املاک مازاد و تملیکی در دستور کار قرار داده است. بانک تجارت یکی از برنامه‌های خود برای سودآوری را بهینه‌سازی شعب اعلام کرده که براین اساس با کاهش هزینه اداری و پرسنلی و استفاده بهینه از نیروی انسانی این هدف می‌تواند تحقق یابد. بانک تجارت در قالب یک برنامه ۳ ساله، هدف بهینه‌سازی شعب را در دستور کار قرار داده است. به این ترتیب در سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۴ شعبه بانک تجارت در شعب دیگر ادغام شده و در سال ۱۳۹۷ نیز ۲۰۵ شعب دیگر روند ادغام را طی کرده است. اگرچه هنوز وجود شعب فیزیکی برای جلب اعتماد مشتریان در صنعت بانکداری در سراسر دنیا، جذابیت خود را از دست نداده است. اما با توجه به گسترش بانکداری الکترونیک و هزینه‌های گزاف راه‌اندازی و نگهداری شعبه‌های بانکی، بانک‌ها چاره‌ای جز ساماندهی و بهینه‌سازی شبکه شعب خود ندارند و باید بین ضرورت وجود شعب فیزیکی و کنترل هزینه‌های روزافزون این دارایی‌های ثابت تعادل برقرار کنند.

منبع: donya-e-eqtesad.com