روند قیمتی بازار اجاره شهرهای کشور در سال جاری

روند قیمتی بازار اجاره شهرهای کشور در سال جاری

به گزارش سیگنال به نقل از هیبنا،

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای رسمی نشان می دهد مستاجران برای اجاره خانه نیازمند آن هستند که ماهانه به طور میانگین حدود یک میلیون و 940 هزار تومان در سراسر کشور هزینه کنند.
این عدد بازتاب قراردادهای بسته شده در بنگاه های معاملات ملکی نقاط شهری ایران است.
بنا بر اعلام مرکز آمار این رقم برای اجاره یک آپارتمان با میانگین 100 مترمربع و متوسط عمربنای بالای 14 سال برآورد شده است.
بنا بر این آمار رسمی متوسط مبلغ اجاره بها در نقاط شهری ایران در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته 44 درصد رشد داشته است.
مرکز آمار ایران اعلام کرده است مقایسه متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هرمترمربع آپارتمان در میان استان های کشور، حاکی از آن است که بیشترین هزینه مربوط به ساکنان استان تهران است و کمترین هزینه به ساکنان استان ایلام تعلق دارد.
در استان تهران ساکنان برای اجاره یک مترمربع آپارتمان 79 متر مربعی با عمربنای 14 سال، باید 51 هزار و 600 تومان پرداخت کند به این معناکه دست کم حدود 4 میلیون و 67 هزار تومان به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک خانه در تهران به طور متوسط نیاز است.
اجاره بهای ارزان ترین نقطه شهری نیز در ایران متر مربعی 4 هزار تومان محاسبه شده است. درواقع یعنی ساکنان نقاط شهری استان ایلام، برای اجاره یک آپارتمان مسکونی 120 مترمربعی با عمربنای 12 ساله ، رقمی معادل 490 هزار تومان باید هزینه کنند.
بالاترین مبلغ اجاره بها پس از استان تهران، به استان های البرز و گیلان اختصاص دارد و ساکنان نقاط شهری چهارمحال و بختیاری و یزد نیز پس از ایلام پایین ترین میران اجاره بها را در مقایسه با سایر نقاط کشور پرداخت می کنند.

بیشترین تغییرات در بازار اجاره کشور
آخرین اطلاعات رسمی نشان می دهد بیشترین درصد تغییر مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی مربوط به استان تهران است و کمترین میزان تغییرات برای استان سیستان و بلوچستان ثبت شده است.
در استان تهران متوسط مبلغ اجاره بها نسبت به سال گذشته بیش از 48 درصد افزایش پیدا کرده است اما در استان سیستان و بلوچستان این رقم 27.3 درصد بوده است.
گزارش بنگاه های معاملات ملکی سراسر کشور نشان می دهدکمترین مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی مربوط به استان خوزستان‌ بوده است. در این قرارداد نمونه مستاجر توانسته با متوسط اجاره مترمربعی 2 هزار و 790 تومان یک واحد مسکونی را اجاره کند.
بیشترین رقم‌ ثبت شده نیز مترمربعی 490 هزار تومان در استان تهران گزارش شده است. از مجموع معاملات اجاره ای استان تهران با 24.8 درصد بیشترین سهم و خراسان جنوبی با 0.3 درصد دارای کمترین سهم است.