روند رشد سود شرکت های بورسی ادامه دار است

روند رشد سود شرکت های بورسی ادامه دار است

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در سال گذشته به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: از زمستان سال 1398 تا مردادماه سال 1399، بازار سرمایه رشد زیادی را تجربه کرد و این باعث شد تناسب قیمت سهم ها با افزایش سودآوری به هم بخورد. زمانی که گفته می شود سود خالص شرکت ها در سال 1399 رشد خوبی را تجربه کرد، رشد سود باید با رشد قیمت ها متناسب باشد. یعنی اگر رشدها به شکل هیجانی کاهشی یا افزایشی شوند، قیمت ها ناگریز به اصلاح هستند.

سعید جعفری ادامه داد: اتفاقی که در سال 1399 افتاد این بود که با توجه به شرایط تورمی و اینکه برخی از سهامداران گمان می کردند آقای ترامپ دوباره به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب می شود و تورم شدیدتر خواهد شد، در 6 ماه نخست سال گذشته، سهم ها با ولع بیشتری خریداری شدند و به محض اینکه آقای بایدن روی کار آمد و زمزمه های احیای برجام شنیده شد، انتظار تورمی شدید کاهش یافت و باعث شد قیمت ها هم کاهش پیدا کرده و تعدیل شوند.

او در ادامه با اشاره به وضعیت صنعت پتروشیمی در بازار سرمایه گفت: برای مثال گروه های پتروشیمی بزرگ ترین صنعت بازار سرمایه محسوب می شوند، رشدی که این صنعت داشت نسبت به سایر صنایع حبابی نبود و سودآوری آن افزایش یافت، درحال حاضر نیز بیشتر سهم های پتروشیمی بالاتر از سطح مرداد سال 1399 هستند. درواقع این نکته مهمی است که تناسب بین رشد سودآوری و رشد قیمت باهم دیده شود.

جعفری درمورد وضعیت سودآوری شرکت ها در سال جاری نیز توضیح داد: سود خالص شرکت ها در سال 1400 بالاتر از سود خالص شرکت ها در سال 1399 خواهد بود. این موضوع فارغ از این است که احیای برجام صورت بگیرد یا خیر. زیرا از یک طرف هم قیمت های جهانی رشد مناسبی تجربه کردند و افت نکردند و هم از طرف دیگر قیمت دلار روی 15 هزار تومان نیامد.

 خبرنگار: پونه درخشان*

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.