روند بازارها متاثر از تکانه‌های غیراقتصادی

روند بازارها متاثر از تکانه‌های غیراقتصادی

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

بازار سکه و بورس نیز پیرو هفته قبل از آن روند نزولی را به ثبت رساند. بازارهای جهانی تحت تاثیر واکسیناسیون و همچنین تصویب بسته مالی کرونایی مسیرهای متفاوتی را طی کردند. برخی بازارها نیز مانند بیت کوین و فلزات پایه اصلاحات قیمتی را ادامه دادند.

در طول هفته منتهی به 15 اسفند ماه قیمت دلار به طور نوسانی تغییر نمود و در انتهای هفته قیمت 25 هزار و 300 تومان را به ثبت رساند. دلیل رفت و برگشت قیمت دلار تحت تاثیر قرار گرفتن بازار ناشی از مجموعه ای از اخبار سیاسی مثبت و منفی بوده است. بهای سکه در هفته گذشته با افت 3.5 درصدی به 10 میلیون و 950 هزار تومان رسید. انتشار اخباری مبنی بر آزاد شدن دارایی ­های بلوکه شده در کره­ جنوبی و عراق و در نتیجه وعده رئیس جمهور برای کاهش قیمت دلار سبب شد معامله­ گران در روز یکشنبه در موقعیت فروش قرار بگیرند. همچنین گمانه زنی ها از تصویب لوایح FATF توسط مجمع تشخیص مصلحت عاملی برای افزایش فروش ها در هفته گذشته بود. از سوی دیگر رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران انتظارات مثبت معامله گران از کاهش فشار حداکثری را اندکی تعدیل نمود. چنانچه منابع ارزی آزاد گردد نرخ دلار در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. برخی فعالان بازار معتقدند چنانچه در هفته های آتی اتفاقات مثبتی در خصوص برجام و مذاکره ایران و آمریکا نیفتد، احتمال قرار گرفتن نرخ دلار در مسیر صعودی وجود دارد. در شرایط کنونی معامله‌گران به خرید و فروش مقطعی روی آورده اند و انتظار می­ رود به دلیل افزایش تردید و سردرگمی معامله­ گران رفت و برگشت­ های قیمتی بازارها همچنان ادامه داشته باشد.

شاخص سهام در هفته منتهی به 15 اسفند ماه مطابق با پیش بینی های انجام شده مرز مقاومتی 1 میلیون و 200 هزار واحد را شکست و با افت 2.3 درصدی در روز چهارشنبه وارد کانال 1 میلیون و 177 هزار واحدی شد. با توجه به روند نزولی قیمت جهانی بیشتر کالاها در هفته های اخیر و افت همزمان شاخص سهام، دیده می شود که بازار بورس از تحولات بازارهای بین المللی و معاملات کامودیتی ها تاثیرپذیری ندارد. همچنین کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار سهام از نقطه 22 واحدی به 8 واحد از جذابیت این بازار حکایت دارد. اما به دلیل عدم اطمینان سهامداران به تصمیمات سیاست گذاران و وجود ابهام در فضای اقتصاد کلان و متغیرهای سیاسی، بازار سهام در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته است و معاملات از الگوی مشخصی پیروی نمی ­کنند.

بهای انواع نفت در هفته منتهی به 5 مارس تا روز سه شنبه کاهش یافت و در دو روز پایانی هفته با تصویب بسته کمک کرونایی 1.9 تریلیون دلاری توسط مجلس نمایندگان آمریکا رو به افزایش گذاشت. به علاوه احتمال ادامه کاهش تولید نفت اوپک پلاس نیز بر این روند صعودی تاثیر مثبت داشت. روند قابل قبول واکسیناسیون در آمریکا و خوش بینی ها از بهبود تقاضا انتظارات رشد قیمت نفت را افزایش داده است.

با ادامه رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و افزایش امیدها به بهبود اقتصاد جهانی، ارزش هر اونس طلا در هفته منتهی به 5 مارس وارد فاز نزولی شد و با کاهش 4.3 درصدی به 1696 دلار رسید. در مقابل شاخص دلار با 1.6 درصد رشد وارد کانال 91 دلار گردید. اگر چه تصویب بسته های مالی و سیاست های پولی انبساطی انتظارات تورمی را برمی انگیزد و احتمال جهش قیمت طلا را در پی دارد اما افزایش سرعت واکسیناسیون که امید دهنده احیای اقتصاد جهانی است عامل کاهش قیمت طلا و رشد شاخص دلار می باشد.

قیمت بیت کوین که در هفته منتهی به 26 فوریه روند اصلاحی را در پیش گرفته بود، در هفته گذشته با نوسان مواجه بوده و در نهایت با افت 2.8 درصدی به 47 هزار و 987 دلار رسید. به گفته برخی تحلیلگران چنانچه این رمز ارز در ادامه اصلاح قیمتی خود مرز 45 هزار دلار را از دست دهد، احتمال ریزش های شدیدتر نیز وجود دارد.

در هفته گذشته و در حالی که علی رغم تصویب بسته محرک مالی در آمریکا و رشد ارزش دلار انتظار می ‌رفت قیمت فلزات افزایشی باشد، تمامی فلزات پایه رشد منفی را به ثبت رساندند. برخی این افت قیمت ها را ناشی از اصلاح خریدهای گذشته دانسته و در مقابل عده ای دلیل این کاهش را اظهارات وزیر خزانه ­داری آمریکا مبنی بر پایین بودن سرعت رشد اقتصاد این کشور می ­دانند.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز