روش اجرای بروزرسانی بیت کوین به اختلاف توسعه‌دهندگان دامن زده است

روش اجرای بروزرسانی بیت کوین به اختلاف توسعه‌دهندگان دامن زده است

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

اختلاف توسعه‌دهندگان برای اجرای بروزرسانی شبکه‌ی بیت کوین

توسعه‌دهندگان بیت کوین اخیراً بروزرسانی جدیدی را آماده کرده‌اند که ارتقاء حریم خصوصی کاربران در این شبکه‌ را هدف قرار داده است، اما چگونگی اجرای این بروزرسانی و تغییر روش دستیابی به اجماع در شبکه(توسط ماینرهایی که بلاک‌های شبکه را پردازش می‌کنند و یا اوپراتورهای گره که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند) به موضوع بحث گسترده‌ای تبدیل شده است.

بروزرسانی تَپ‌روت(Taproot) که ارتقاء حریم خصوصی در شبکه‌ی اتریوم را هدف قرار داده است، ایجاد تمایز در میان تراکنش‌های مختلف شبکه‌ی بیت کوین همانند تراکنش‌های دارای چند امضاء و یا ایجاد کانال در شبکه‌ی لایتنینگ را دشوار‌تر می‌سازد.

اسپیدی تریال(Speedy Trial)؛ برنامه‌ای که بروزرسانی تَپ‌روت را اجرا می‌کند، تصمیم‌گیری برای اجرای بروزرسانی شبکه را در اختیار ماینرها قرار می‌دهد و ماینرها سه ماه فرصت خواهند داشت تا بروزرسانی را اجراء کنند و در صورتی که ماینرها برای اجرای بروزرسانی به اجماع نرسند، اوپراتورهای گره در این رابطه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

اما لوک دشجیر(Luke Dashjr)؛ توسعه‌دهنده‌ی برجسته‌ی هسته‌ی بیت کوین که از سال 2011 تاکنون برای توسعه‌ی بیت کوین فعالیت می‌کند، قصد دارد تغییر مهمی را در این روش ایجاد کند. وی پیشنهاد کرده است که اگر ماینرها برای اجرای تَپ‌روت به اجماع نرسند، اوپراتورهای گره آن را در شبکه‌ی بیت کوین معرفی کنند. این پیشنهاد با عنوان بی.آی.پی8(BIP 8) ارائه شده است. وی اظهار داشت که اسپیدی تریال(Speedy Trial) پیشنهاد بروزرسانی دیگری را با عنوان بی.آی.پی9(BIP 9) پیاده‌سازی می‌کند که اوپراتورهای گره در ماه فوریه آن را رد کرده‌اند.

دشجیر در واکنش به پیاده‌سازی پیشنهاد بروزرسانی بی.آی.پی 9 و ترکیب اسپیدی تریال در کُد شبکه‌ی بیت کوین با ناراحتی اظهار داشت:

Luke Dashjr
جامعه‌ی کاربران برای اجرای بی.آی.پی8 به توافق رسیده‌اند. اما توسعه‌دهندگان این موضوع را نادیده می‌گیرند و به‌جای آن برنامه‌های خودشان را پیش می‌برند. این اقدام حمله به شبکه‌ی بیت کوین است و به هیچ عنوان رویکرد مطلوبی بنظر نمی‌رسد.

احتمال تقسیم شبکه‌ی بیت کوین

یکی از توسعه‌دهندگان ناشناس بیت کوین با نام بیت کوین مکانیک(Bitcoin Mechanic) برای پشتیبانی از پیشنهاد دشجیر وب‌سایتی را راه‌اندازی کرده و در آن از اوپراتورهای گره در شبکه‌ی بیت کوین درخواست کرده است تا تاریخ دوازدهم نوامبر نرم‌افزار کلاینت خودشان را بروزرسانی کنند.

با این وجود، نگرانی نسبت به ایجاد اختلاف و تقسیم شبکه‌ی بیت کوین افزایش یافته است. چراکه تعدادی از ماینرها ممکن است گره‌های شبکه را از طریق اسپیدی تریال و دسته‌ای دیگر از طریق روش پیشنهاد دشجیر بروزرسانی کنند و در نتیجه دو دسته‌ی متفاوت از گره‌ها نسخه‌های متفاوتی از شبکه‌ی بیت کوین را اجراء خواهند کرد.

مت کورالو(Matt Corallo)؛ توسعه‌دهنده‌ی سابق شبکه‌ی بیت کوین در این رابطه اظهار داشت:

دسته‌ی اقلیت از توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند تا قوانین اجماع شبکه‌ی بیت کوین را برای دیگران تغییر بدهند(ربودن بیت کوین) Matt Corallo

یکی از فعالان شبکه‌ی بیت کوین با نام مستعار کبری(Cobra) که برای مدتی مسئولیت نگهداری از وب‌سایت بیت کوین(Bitcoin.org) را نیز بر عهده داشت، در پاسخ به دشجیر اظهار داشت: «اجرای قوانین اجماع به‌طور متفاوت در شبکه‌ی بیت کوین خطرناک نیست؟ در حقیقت شبکه‌ی بیت کوین هم‌اکنون بیش از یک تریلیون دلار ارزش دارد.»

دشجیر در پاسخ اظهار داشت که «دست روی دست گذاشتن» به مراتب از تغییر الگوریتم اجماع بدتر است. وی معتقد است که جامعه‌ی کاربران بر روی اجرای نسخه‌ی وی به توافق رسیده‌اند و در واقع توسعه‌دهندگان هسته‌ی بیت کوین به این پروژه‌ی رمزارزی حمله می‌کنند.

نظر شما نسبت به کشمکش توسعه‌دهندگان بیت کوین برای اجرای نسخه‌ی بروزرسانی خودشان در شبکه‌ی بیت کوین چیست؟ آیا اختلاف توسعه‌دهندگان موجب تقسیم شبکه به دو دسته خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.