روایت بازار از تغییر رفتار بازار مسکن

روایت بازار از تغییر رفتار بازار مسکن

به گزارش سیگنال به نقل از هیبنا،

بررسی‌های انجام شده از سوی خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا در خصوص تازه‌ترین تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران تحت تاثیر افزایش دو برابری سقف تسهیلات خرید واحدهای مسکونی نشان می‌دهد، هم‌اکنون نگرانی عمده‌ای از بابت ایجاد جو هیجانی و تورم‌زا در بازار مسکن تحت تاثیر افزایش سقف تسهیلات وجود ندارد.

تحقیقات میدانی نشان می‌دهد در حالی‌که نزدیک به یکماه از افزایش دو برابری سقف تسهیلات خرید مسکن در شهر تهران و سایر شهرهای دیگر می‌‌گذرد و تقاضای خرید مسکن از سمت متقاضیان مصرفی به طور نسبی در برخی محله‌ها و مناطق مصرفی شهر تهران و سایر شهرها به دنبال افزایش رقم تسهیلات افزایش یافته است اما این میزان تقاضا به حدی نیست که بتواند اثر تورم‌زا در بازار مسکن برجای بگذارد.

فعالان بازار معاملات مسکن شهر تهران وسایر کلانشهرهای کشور به یک اثر مثبت افزایش سقف تسهیلات خرید واحدهای مسکونی اشاره می‌کنند و می‌گویند افزایش سقف تسهیلات در شرایط فعلی نه تنها اثر تورمی به همراه ندارد بلکه یک اثر مثبت نیز به همراه داشته است.

مشاهدات انجام شده و اظهارات این گروه از فعالان ملکی نشان می‌دهد تحت تاثیر جدی شدن اعمال سیاست‌های مالیاتی در بخش مسکن از جمله سیاست دریافت مالیات از خانه‌های خالی از یک سو وافزایش نسبی تقاضا برای خرید مسکن از سوی مصرف‌کننده‌ها از طرف دیگر، بخش زیادی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه و مصرفی که پیش از این و طی دست‌کم یک سال گذشته به دنبال نوسانات قیمتی در بازارهای اقتصادی از سوی سرمایه‌گذاران خریداری شده و به صورت خالی نگه داشته شده بود، برای فروش به بازار عرضه شده است.

در واقع این گروه از سرمایه‌گذاران که شاید در ماه‌های قبل نیز به دنبال فروش واحدهای خود بودند اما به دلیل ضعف قدرت خرید در بازار مسکن قادر به فروش نبودند، هم‌اکنون و به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن و ورود گروهی از متقاضیان مصرفی به بازار برای عرضه وفروش آپارتمان خود ترغیب شده‌اند.

واسطه‌ها وفعالان بازار معاملات مسکن به این ترتیب از ورود گروهی از فایل‌های فروش آپارتمان به خصوص در مناطق مصرفی و معمولی به بازار خبر می‌دهند. به گفته آن‌ها با توجه به اینکه مالکان این واحدها انتظاری از بابت جهش قیمت در ماه‌های پیش‌رو و حتی رشد محسوس قیمت‌ها در آینده کوتاه یا میان مدت ندارند ترغیب شده‌اند حال که گروهی از متقاضیان مصرفی به پشتوانه تسهیلات جدید خرید مسکن وارد بازار شده‌اند، واحدهای خود را برای فروش به بازار عرضه کنند.

فعالان بازار مسکن از یک سو، هر گونه اثر تورمی افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بر بازار ملک و سطح قیمت‌ها را منتفی اعلام می‌کنند. به گفته آن‌ها از آنجا که بازار معاملات مسکن از یک سو در رکود بسیار عمیق به سر می‌برد واز سوی دیگر کماکان فاصله بین قدرت خرید خانوارها و سطح قیمت واحدهای مسکونی زیاد است، افزایش سقف تسهیلات اثر تورمی در بازار ملک به همراه نداشته وندارد. از سوی دیگر وهمان طور که گفته شد این اقدام طی حدود یک ماه گذشته منجر به ایجاد انگیزه در مالکان واحدهای مسکونی کوچک‌متراژ و میان متراژ خالی از سکنه برای عرضه به بازار شده است.

با این حال، فعالان بازار مسکن می‌گویند شرایط بازار به گونه‌ای است که سیاست‌گذار مسکن باید هر چه سریعتر تدابیر مالیاتی موثرتری را برای افزایش انگیزه در مالکان واحدهای مسکونی خالی از سکنه برای عرضه این واحدها به بازار به کار بگیرد. همین موضوع یعنی افزایش عرضه منجر به دسترسی متقاضیان به تعداد بیشتری از فایل‌ها شده و به دنبال ایجاد جو رقابتی ناشی از افزایش تعداد فایل‌ها می‌توان امیدوار بود سطح قیمت مسکن نیز تعدیل شده وبازار به ثبات برسد.