رشد 14 درصدی منابع بانک تجارت در نیمه اول سال جاری

رشد 14 درصدی منابع بانک تجارت در نیمه اول سال جاری
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، بانک تجارت که با سرمایه ۳/ ۲۲ هزار میلیارد تومانی بزرگ‌ترین بانک بورسی به‌شمار می‌آید، صورت‌های مالی حسابرسی شده تلفیقی نیمه نخست سال‌جاری را منتشر کرد. بر این اساس، «وتجارت» در دوره ۶ ماهه به ازای هر سهم ۴۵ ریال زیان محقق کرده که نسبت به گزارش […]

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، بانک تجارت که با سرمایه ۳/ ۲۲ هزار میلیارد تومانی بزرگ‌ترین بانک بورسی به‌شمار می‌آید، صورت‌های مالی حسابرسی شده تلفیقی نیمه نخست سال‌جاری را منتشر کرد. بر این اساس، «وتجارت» در دوره ۶ ماهه به ازای هر سهم ۴۵ ریال زیان محقق کرده که نسبت به گزارش ۶ ماهه حسابرسی نشده تغییری نداشته است. این شرکت در عملکرد واقعی ۶ ماهه ۸/ ۹۹۸ میلیارد تومان زیان خالص محقق کرده است.

طبق بررسی‌ها در گزارش تفسیری مدیریت، منابع بانک تجارت شامل سپرده‌های دیداری، قرض‌الحسنه، سرمایه‌گذاری مدت‌دار و سایر سپرده‌ها است. حجم منابع بانک در پایان شهریور ۹۸ بالغ بر ۱/ ۱۶۳ هزار میلیارد تومان است که نسبت به پایان سال ۹۷ بیش از ۱۴ درصد افزایش داشته است. درخواست حفظ سهم از بازار نقدینگی از طریق ارائه طرح‌ها و خدمات مختلف و ارتقای نظام انگیزشی کارکنان، تلاش شده با جذب منابع سپرده‌ای از طریق شعب هدف بانک در انتهای سال مالی جاری محقق شود. بر همین اساس، بانک رشد ۲۶ درصدی مانده سپرده‌ها را تا پایان سال ۹۸ نسبت به پایان سال گذشته هدف‌گذاری کرده است.

همچنین با توجه به رشد ۷۵ درصدی مانده سپرده‌های جاری ریالی در سال گذشته، تمرکز بانک بر جذب و نگهداشت این دسته از سپرده‌های کم‌هزینه و افزایش سهم این نوع سپرده‌ها در پرتفوی سپرده‌‌ای است به گونه‌ای که در مدت شش ماهه نخست سال‌جاری رشد سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری ریالی بانک به میزان ۴۸ درصد بوده است. تسهیلات و مطالبات بانک تجارت شامل تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیر‌دولتی و دولتی و مطالبات از دولت است. حجم تسهیلات و مطالبات بانک در پایان شهریور بالغ بر ۱/ ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته به میزان ۱۰ درصد رشد داشته است. از عمده دلایل افزایش تسهیلات و مطالبات می‌توان به رشد تسهیلات به اشخاص غیردولتی و شناسایی سود تعهدی حاصل از مطالبات از دولت اشاره کرد.

یکی از اقدامات قابل‌توجه بانک در سال‌جاری ارائه طرح‌های متنوع تسهیلاتی با هدف انطباق هرچه بیشتر طرح‌های مذکور با نیازهای مشتریان بانک است. با توجه به اجماع صورت گرفته در ارکان حاکمیتی شامل کمیسیون اقتصادی مجلس، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه برای حل و فصل مطالبات بانک‌ها از دولت و پیگیری‌های مجدانه مسوولان بانک در این‌خصوص، انتظار می‌رود با تعیین‌تکلیف مطالبات مذکور حداقل بخشی از مسائل فوق جریان وجه نقد به چرخه نقدینگی بانک بازگردد تا علاوه بر سودآوری منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه تجهیز منابع شود. همچنین یکی از سیاست‌های سال‌جاری برای فعالیت بیشتر در حوزه پرداخت تسهیلات خرد و افراد با توجه به طرح‌های تسهیلاتی اشاره‌شده در ذیل بخش محصولات و خدمات است. با توجه به اهمیت موضوع تامین مالی خانوارها و بنگاه‌های کوچک و متوسط در راستای حمایت از تولید ملی و نیز با در نظر داشتن نسبت‌های مطالباتی این قبیل تسهیلات، رشد تحصیلات فوق در سال جاری قابل‌انتظار است. سرمایه‌گذاری‌های بانک شامل سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی و غیربورسی و سایر اوراق بهادار بود که بخش عمده آن در شرکت‌های فرعی و وابسته است.

حجم سرمایه‌گذاری‌های بانک در پایان شهریور ۹۸ بالغ بر ۷/ ۱۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به پایان سال گذشته ۳/ ۲ درصد کاهش داشته است. این بانک واگذاری سرمایه‌گذاری‌های غیرابزاری را در دستور کار قرار داده و در ۶ ماه نخست سال ۱/ ۹۲۰  میلیارد تومان از سهام شرکت‌ها و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله شرکت‌های ملی مس، بیمه معلم، سیمرغ، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس و … را واگذار کرده است و از این محل ۲/ ۴۵۴ میلیارد تومان سود در دفاتر بانک شناسایی شد.

درآمد تسهیلات بانک تجارت شامل سود و وجه التزام درآمد تسهیلات عقود مبادله‌ای و مشارکتی و وجه التزام و مطالبات از دولت به عنوان درآمدهای مشاع و وجه التزام دریافتنی از سایر مطالبات، سود تسهیلات دریافتی به ارز و تسهیلات اعطایی به کارکنان به عنوان درآمدهای غیرمشاع است. درآمد تسهیلات اعطایی بانک در پایان شهریور ۹۸ بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه قبلی به میزان ۱۳ درصد رشد داشته است. با ادامه روند شش ماهه در مقایسه با دوره مشابه پیش‌بینی می‌شود با کاهش میزان مطالبات، افزایش مانده تسهیلات اعطایی و اصلاح پرتفوی تسهیلات، درآمد تسهیلات اعطایی در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته افزایش یابد. در پایان شهریور ۹۸ سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بانک بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان و درآمد سپرده‌گذاری و سایر اوراق بهادار ۹۴۶ میلیاردتومان است.

در مجموع سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌های بانک نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۴۳ درصد افزایش یافته است. با توجه به الزامات کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌ها به منظور رعایت حدود ابلاغیه بانک مرکزی و عملکرد نیمه اول سال، افزایش درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در شش ماه دوم سال پیش‌بینی می‌شود. همچنین با برگزاری مجمع به شرکت‌های فرعی بانک تا پایان تیر سال‌جاری سود سهام سرمایه‌گذاری‌های مربوطه نیز ۸/ ۲۴۵ میلیارد تومان شناسایی و در دفاتر بانک ثبت شده است. سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌گذاران بابت سپرده‌های ریالی در پایان شهریور ۹۸ بالغ بر ۲/ ۸ هزار میلیارد تومان است. افزایش درصد پرداختی نسبت به دوره مشابه قبل ناشی از افزایش در مانده سپرده‌های جذب‌شده سال‌جاری است.

به منظور مدیریت هزینه سود علی‌الحساب پرداخت که اصلی‌ترین هزینه بانک را تشکیل می‌دهد تغییر ترکیب سپرده‌ها و کاهش نرخ سود علی‌الحساب پرداختی به آنها انجام پذیرفته است. پیش‌بینی می‌شود نرخ هزینه پول فعلی تا انتهای سال‌جاری تثبیت شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها