رشد و پیشرفت صنعت خودرو در سایه صادرات اتفاق می‌افتد

رشد و پیشرفت صنعت خودرو در سایه صادرات اتفاق می‌افتد
خلاصه اخبار

به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص بسترهای لازم برای تولید خودروهای مدرن و توسعه صنعت خودروسازی در شرایط تحریمی به بیان توضیحاتی پرداخت.

به گزارش سیگنال به نقل از خبر خودرو

به گزارش خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص بسترهای لازم برای تولید خودروهای مدرن و توسعه صنعت خودروسازی در شرایط تحریمی به بیان توضیحاتی پرداخت.

سعید مدنی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: رشد صنعت خودرو بدون برقراری ارتباطات بین‌المللی دشوار است به طوری که در نهایت به سی کی دی کاری منتهی خواهد شد. متخصصان داخلی صنعت خودرو بر روی خودروهای بومی و پلتفرم‌های داخلی به خوبی کار کرده‌اند اما در درجه نخست می‌بایست افزایش تولید و ارتقای کیفیت را در دستور کار قرار دهند و سپس بر روی مسائل توسعه‌ا‌ی کار کنند که به نظر می‌رسد، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن وجود دارد.

وی افزود: با وجود شرایط تحریمی اگر نتوانیم خودروی خوب تولید و صادر نماییم، رشدی در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده است. تحریم‌ها تا حدودی می‌تواند موجب بروز مشکل شود اما واقعیت این است که با دور زدن تحریم‌ها می‌توان به ارتقای کیفیت رسید هر چند رشد واقعی حادث نمی‌شود.

مدیرعامل اسبق سایپا گفت: اصولا صنعت خودرو در سایه صادرات در یک فضای رقابتی قرار می‌گیرد و به رشد و پیشرفت می‌رسد.

مدنی در خصوص اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو و سایر صنایع موجب ایجاد تحول بوده و در زمره افتخارات کشورها تلقی می‌شود. این در حالی است کشور ما با مشکل جذب سرمایه‌گذار خارجی مواجه است.

وی در خصوص زیرساخت‌های اقتصادی جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: وجود زیرساخت‌ها و امنیت سرمایه‌گذاری موجب جذب سرمایه‌گذار می‌شود. در حال حاضر عمده سرمایه‌گذاران داخلی نیز علاقمند به سرمایه‌گذاری‌های بلنددمدت نیستند تا در زمان کوتاه‌تر به منافع خود دست یابند.

مدیرعامل اسبق سایپا بیان کرد: به تبع برقراری امنیت سرمایه‌گذاری، اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی، ثبات قوانین و مقررات و رفع چالش‌های سیاسی با دنیا، سرمایه‌گذاری خارجی نیز اتفاق می‌افتد که موجب رشد و فعالیت است.

مدنی در خصوص ظرفیت طراحی و تولید پلتفرم در داخل و توسعه قوای محرکه گفت: توانمندی طراحی پلتفرم در شرکت‌های خودروسازی داخلی وجود دارد و مشکلی در این ارتباط نداریم اما در بخش نیرومحرکه نظیر موتور و گیربکس نقاط ضعف زیادی داریم. یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت خودروی داخلی از بعد فنی، تکنیکی و توسعه‌ای، ضعف در تولید موتورهای پیشرفته و گیربکس اتومات است.

وی ادامه داد: به دلیل ارتقای انتظارات مشتریان، طی چند سال آینده می‌بایست خودروهای سواری به گیربکس اتومات مجهز شوند. راه‌اندازی خطوط تولید موتور و گیربکس اتومات نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و کمک دولت به خودروسازها از جمله بخش خصوصی است. اقداماتی در این زمینه البته به طور پراکنده انجام شده اما هنوز به تیراژ موردنظر برای تولید خودرو و موتور نرسیده‌ایم.

مدیرعامل اسبق سایپا در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر طراحی موتورهای فعلی قدیمی است و باید روی آن کار کنیم. اگر بخواهیم خودروهای روز دنیا را بر روی پلتفرم‌های فعلی بکار ببریم، حتما باید موتور و گیربکس آن را از برندهای شناخته شده و معتبر دنیا تهیه نماییم.