رشد تقاضا در بازارها با کاهش نرخ بهره بین بانکی

رشد تقاضا در بازارها با کاهش نرخ بهره بین بانکی

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

کامران ندری کارشناس بانکی در گفتگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با اشاره به کاهش نرخ بهره بین بانکی گفت: در یک مقطع کوتاه که به چند هفته هم نرسید، نرخ بهره بین بانکی بالاتر از حد تعیین شده بانک مرکزی رسید و سپس در محدود 19 تا 20 درصد ثابت مانده است.

وی افزود: فشارهایی بر بانک مرکزی وجود دارد اما به طور کلی بانک مرکزی هم فعلا تمایلی به افزایش نرخ بهره بانکی ندارد؛ این نرخ قیمتی است که بانک ها بابت تامین کسری ذخایرشان پرداخت می کنند به همین منظور بانک ها هم از کاهش آن خرسند می شوند.

این کارشناس صنعت بانکداری اظهار کرد: از آنجایی که بانک ها هم خواهان سرمایه گذاری ارزان قیمت هستند، آنها هم فشارهایی بر بانک مرکزی وارد می کنند تا نرخ بهره بین بانکی کاهش یابد یا ثابت بماند.

ندری در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ بهره بین بانکی چه تاثیری بر بازارهای موازی دارد، گفت: قطعا با کاهش این نرخ، هزینه تامین ذخایر و منابع برای بانک ها هم کم می شود ؛ بنابراین هر نوع سرمایه گذاری جذاب خواهد شد و بانک ها با قدرت خلق پول به حوزه خرید سهام، خرید املاک و …. وارد می شوند.

وی اضافه کرد: کاهش نرخ بهره موجب رشد تقاضا در همه بازارها می شود و شاید اولین تاثیر این اقدام را در بورس شاهد باشیم، بعد از آن هم دیگر بازارها و نهایتا کل اقتصاد از این اقدام تاثیر خواهند گرفت.

این کارشناس بازار بانکی خاطر نشان کرد: نفع کاهش نرخ بهره به همه بازارها و فعالان بازار می رسد و ضرر آن به کل کشور؛ چرا که موجب خلق پول و ایجاد تورم خواهد شد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.