رشد تراکنش‌های شب عید متوقف شد

رشد تراکنش‌های شب عید متوقف شد

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، یکی از بخش‌هایی که به میزان قابل توجهی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است، تعداد و ارزش تراکنش‌های کارتی و خریدهای اینترنتی است. برخلاف این که تصور می‌رود، شیوع این ویروس و قرنطینه خانگی مردم باید باعث افزایش تراکنش‌ها و خریدهای غیرحضوری شود، اما آمار و اطلاعات برخی از شرکت‌ها نشان می‌دهد که این بخش هم از کرونا آسیب دیده است. هرساله در ماه‌های پایانی سال به خصوص اسفند شاهد افزایش قابل توجه تعداد و ارزش تراکنش‌های کارتی در کشور بودیم، اما در اسفند سال گذشته و نیمه فروردین جاری میزان تراکنش‌های کارتی هیچ رشدی نداشته است. این درحالی است که به صورت متوسط هرماه تراکنش‌ها با رشد بین 20 تا 25 درصدی همراه بوده است. ولی با شیوع کرونا رشد عادی تراکنش‌های کارتی از بین رفته است و بدین ترتیب تعداد و ارزش آن همانند مدت مشابه سال قبل شده است.

رشد 8 برابری در 5 روز نخست

بر اســـــــاس اطلاعــــات دریافتـــی از شرکت‌های پذیرنده کارتی،  در 4 تا 5 روز نخست اعلام رسمی‌شیوع کرونا در کشور به یک باره میزان و ارزش تراکنش‌های کارتی در کشور 8 برابر افزایش یافته است، اتفاقی که تنها به این چند روز محدود شده است و در ادامه با کاهش مواجه شده است. در روزهای نخست اعلام شیوع کرونا در کشور، میزان خرید کالاهای اساسی و اقلام بهداشتی توسط مردم به یک باره با رشد کم سابقه ای مواجه شد. مردم از ترس اعمال قرنطینه شهرها یا کمبود کالاهای ضروری خود در روزهای نخست شیوع با هجوم به فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها بخش اعظم نیازهای خود را خریداری کردند و این باعث رشد 8 برابری تراکنش‌های کارتی در کشور شد، اما در ادامه شرایط به قبل بازگشت.

تراکنش‌های اسفند 98 و فروردین 99

طبق اطلاعات دریافتی در اسفند ماه سال گذشته، درمجموع تعداد تراکنش‌های کارتی در کشور همانند اسفند سال 97 بوده است. این در شرایطی است که در اسفند همواره بالاترین تعداد تراکنش‌های کارتی در کشور ثبت می‌شد. بدین ترتیب در اسفند گذشته درمجموع حدود 2.2 میلیارد تراکنش با ارزش 293 هزار میلیارد تومان انجام شده است. در15 روزی که از فروردین سال جاری نیز می‌گذرد، عملکرد شبکه کارتی کشور نشان  می‌دهد که تراکنش‌های بدون رشد همانند فروردین سال گذشته است. در فروردین سال گذشته درمجموع حدود 1.8 میلیارد تراکنش به ارزش 183 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است که مقایسه 15 روز فروردین امسال به سال قبل عملکرد یکسانی را نشان می‌دهد.

علت تراکنش‌های غیرحضوری

درحالی که انتظار می‌رفت میزان تراکنش‌های کارتی به خصوص با ابزار غیرحضوری مانند موبایل و اینترنت با رشد قابل توجهی همراه باشد، اما  تعطیلی برخی از اصناف که بیشترین تراکنش‌های غیرحضوری را دارند، باعث شده است تا در مجموع تراکنش‌های غیرحضوری در کشور رشد نداشته باشد. دراین روزها برای جلوگیری از شیوع کرونا برخی از اصناف مانند تاکسی‌های اینترنتی، سینماها، تئاترها، حمل و نقل هوایی و جاده ای، فروش آنلاین غذا، تورهای مسافری، هتل‌ها که به طور معمول پرداختی آنها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، رشد ماهانه تراکنش‌ها را متوقف کند. انتظار می‌رود با شیب نزولی ابتلا به کرونا و پایان قرنطینه در کشور، به تدریج تراکنش‌های کارتی و غیرحضوری در کشور با رشد همراه شود.


لینک کپی شد


برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.